צעירים, היזהרו בדרכים

צילום: באדיבות 'אור ירוק' (ארכיון)
צילום: באדיבות 'אור ירוק' (ארכיון)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה נתונים על היפגעות צעירים ביישובי ישראל בעשור האחרון * מה המצב אצלנו?

28 צעירים (15-24) נהרגו בתאונות דרכים בערים בשנת 2020. בשנת 2019 נהרגו גם כן 28 ובשנת 2018 נהרגו 16 צעירים בתאונות דרכים. מנתוני עמותת 'אור ירוק', המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) עולה כי בכל שנה נהרגים 25 צעירים בתאונות דרכים בתחום העירוני בלבד.

בחינת הנתונים מראה כי 2,483 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני בשנת 2020 ו-285 נפצעו קשה. הנתון הקשה של מספר ההרוגים בערים מגיע במקביל לנתונים קשים גם בתאונות דרכים בכלל כבישי הארץ – העירוניים והבינעירוניים. 4,382 צעירים נפגעו בכבישי ישראל בתאונות דרכים בשנת 2020 מתוכם 70 נהרגו ו-475 נפצעו באורח קשה.

ומה המצב אצלנו? במבשרת ציון נפצעו בעשור האחרון 45 צעירים, מתוכם שניים במצב קשה (השנה הקשה ביותר: 2014 – שמונה נפגעים). ביישובי מטה יהודה שבאזורנו נפצעו לא פחות מ-27 צעירים, מתוכם שלושה במצב קשה. באבו גוש נפצעו 20 צעירים, מתוכם שניים במצב קשה ובהר אדר שישה, מתוכם אחד במצב קשה.

צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה להיפגעות בתאונות דרכים – הן כנהגים, הן כרוכבים על דו גלגלי והן כהולכי רגל. לצעירים מאפיינים ייחודיים המבדילים אותם משאר האוכלוסיות: הם לרוב פעילים יותר בשעות הלילה ובסופי השבוע בפרט. חלקם סובלים בשנים הראשונות לנהיגה מחוסר ניסיון שמתבטא בקשיי הבנה ויכולת לקרוא את מפת הסכנות שהכביש מציב. בימי הקיץ והחופש הגדול הסכנה של צעירים להיפגע בתאונת דרכים הולכת וגוברת בשל היעדרן של המסגרות החינוכיות שמגוננות עליהם כמו בתי הספר התיכונים והאוניברסיטאות.

מתחילת שנת 2021 חלה עלייה משמעותית בהיפגעותם של נהגים צעירים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שקדמה לה. 29 נהגים צעירים נהרגו מתחילת שנת 2021, בעוד בזמן המקביל בשנה שעברה (13 ביוני) נהרגו 14 נהגים צעירים – עליה של 107 אחוז.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "צעירים נפגעים בשיעור גבוה בתאונות דרכים ולאור זאת חייבת המדינה להתמקד באוכלוסייה בעלת המאפיינים הייחודיים לה על מנת לצמצם את מספר הנפגעים הרב. בשיתוף פעולה של המשרדים השונים נוכל להציל חיים. חייבים להגדיל את ההסברה בקרב הצעירים, להתאים אותה לשפה הייחודית שלהם ולמקד אותה במדיות שהם צורכים כמו הרשתות החברתיות. בנוסף, יש להגביר את הנוכחות המשטרתית באזורי הבילוי בכל הימים ולא רק בסופי שבוע. חייבים להעניק לצעירים פתרונות תחבורתיים כמו קווי לילה, כדי שרבים מהם יעדיפו להשאיר את הרכב בבית ולעשות שימוש בתחבורה ציבורית. במהלך המשלב את הפתרונות הללו, בנוסף למתן אפשרויות הסעה שונות בשעות הלילה ניתן לצמצם את מספר הצעירים שנהרגים בתאונות דרכים. האחריות היא של משרדי הממשלה השונים והרשויות המקומיות".