צעירים, היזהרו קצת יותר

צילום אילוסטרציה: באדיבות עמותת 'אור ירוק' (ארכיון)
צילום אילוסטרציה: באדיבות עמותת 'אור ירוק' (ארכיון)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה נתונים על תאונות במעורבות של נהגים צעירים * מה המצב אצלנו?

תאונות הדרכים הן מכת מדינה ולא פעם מעורבים צעירים בתאונות אלה. האם מדובר בהכללה חסרת בסיס או שיש מספרים מאחוריה?

מנתוני עמותת 'אור ירוק', שמבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה כי בשנת 2021 אירעו ברחבי הארץ 133 תאונות דרכים קטלניות במעורבות של נהג צעיר (15-24) שבהן נהרג לפחות אדם אחד נהרג. מדובר במספר התאונות הגבוה בכל שנות העשור החולף (2012-2021). 47 מן התאונות הקטלניות אירעו בתחום העירוני.

קרוב ל-4,200 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר אירעו בשנת 2021, למעלה ממחציתן אירעו בתחום העירוני – 2,603 תאונות דרכים. מבין התאונות שהתרחשו בתחום הערים והיישובים 47 היו קטלניות כאמור ו-426 היו תאונות דרכים קשות.

בעשר השנים האחרונות אירעו קרוב ל-28 אלף תאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים בתחום העירוני בלבד. מעל 3,400 מהן אירעו בירושלים, 3,300 נוספות התרחשו בתל אביב ובחיפה נרשמו קרוב ל-1,400 תאונות.

ומה המצב אצלנו? 35 תאונות במעורבות נהגים צעירים אירעו במבשרת ציון בעשור האחרון, ממוצע של כמעט שלוש לשנה כאשר בשנים 2012 ו-2016 נרשמו שש תאונות בכל שנה. 24 תאונות באבו גוש, שתי תאונות בממוצע לשנה כאשר בשנים 2014 ו-2017 נרשמו ארבע תאונות בכל שנה. שש תאונות אירעו בהר אדר, שלוש מתוכן ב-2012. 25 תאונות אירעו בתשעה יישובים של המועצה האזורית מטה יהודה שבאזורנו, 10 מתוכן ביישוב הגדול שביניהן – עין נקובא.

ד"ר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "נהגים צעירים מעורבים באלפי תאונות בכל שנה ורבים מוצאים בהן את מותם. הנתונים מראים כי שנת 2021 הייתה קטלנית במיוחד. לאור זאת, חייב משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להתייחס ולטפל בצורה ממוקדת במאפיינים של קבוצת נהגים זו. במקביל, חייבת המשטרה להגביר את האכיפה על ידי הוספת ניידות ושוטרים בדגש על אזורי הבילוי של האוכלוסייה הצעירה ובאופן ממוקד בסופי השבוע. נהיגת צעירים מאופיינת לרוב בחוסר יכולת התמודדות עם סיטואציות שונות של נהיגה וצפייה מראש של תרחישי הסכנה שעלולים להתקיים ובשל כך הם פגיעים יותר. רבות מהתאונות שבהן מעורבים הצעירים, מתרחשות בשעות הלילה ולאחר הבילויים והטיפול באוכלוסייה זו צריך להיות בהתאם על מנת להציל את חיי הנהג הצעיר הבא".

נתונים מרכזיים מדו"ח היפגעות נהגים צעירים שהופק ב'אור ירוק' ב-2021:

למרות הסגרים הארוכים, נרשמה בשנת 2020 עלייה של ארבעה נהגים צעירים שנהרגו בתאונות דרכים בהשוואה לשנת 2019.

אחד מכל חמישה נהגים שהיה מעורב בתאונת דרכים קטלנית – נהג צעיר.

נהגים עד גיל 19 מעורבים פי 1.6 יותר בתאונות דרכים חמורות מכלל הנהגים.

נהגים עם ותק של שנה אחת היו מעורבים בתאונות חמורות בשיעור כפול בהשוואה לנהגים בעלי ותק של 16 שנים או יותר.

נהגים בגילאים צעירים נוטים למעורבות בתאונות עצמיות ובתאונות חזית-צד.

יום שישי הוא הקטלני ביותר לנהגים הצעירים.

אחד מכל שני נהגים צעירים הרוגים – מהמגזר הערבי.

94 אחוז מהנהגים הצעירים ההרוגים – גברים.

שעות הלילה המאוחרות הן השעות המסוכנות לנהגים צעירים.

נהגים צעירים נהרגים פי חמישה יותר בתאונות עם אופנועים וקטנועים מחלקם בבעלי הרישיונות.

למרות חוק אפס אחוז אלכוהול – 68 נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים בכל שנה בממוצע לאחר שנהגו בשכרות.