צעירים ופוגעים

צילום אילוסטרציה: 'אור ירוק' (ארכיון)
צילום אילוסטרציה: 'אור ירוק' (ארכיון)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה השבוע נתונים על מעורבות נהגים צעירים בתאונות דרכים * מה המצב אצלנו?

נהגים צעירים נפגעים בתאונות דרכים בשיעור גבוה יותר מחלקם במצבת הנהגים, אך נתונים חדשים חושפים כי הם לא רק נפגעים בשיעור גבוה אלא גם פוגעים.

120 נהגים צעירים (עד גיל 24) היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (הרוג אחד לפחות) בשנת 2023 – 20 אחוז מכלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות באותה שנה. נהגים צעירים מהווים כ-15 אחוז מכלל בעלי הרישיונות, אך מעורבותם בתאונות דרכים קטלניות גדולה ב-33 אחוז מחלקם במצבת הנהגים, כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' שמבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).

1,097 נהגים צעירים עד גיל 24 היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בעשור האחרון (2023-2014), בהן נהרג אדם אחד לפחות – מעל 100 נהגים צעירים מעורבים בתאונות קטלניות בכל שנה בממוצע.

2,997 נהגים צעירים (עד גיל 24) היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023, למעלה מחצי מהם (57 אחוז) היו מעורבים בתאונות בתחום העירוני – 1,716 נהגים צעירים. מבין הנהגים הצעירים שהיו מעורבים בתאונות דרכים בתחום העירוני, 45 היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות שבהן נהרג אדם אחד לפחות ו-434 היו מעורבים בתאונות דרכים קשות.

בעשר השנים האחרונות (2023-2014), היו כ-25,500 נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים בתחום העירוני בלבד.

ומה המצב אצלנו? 26 תאונות אירועי במבשרת ציון במהלך העשור האחרון במעורבות נהגים צעירים, ארבע מתוכן קשות, שלוש מתוכן ב-2023 (קלות). באבו גוש: 21 תאונות, מתוכן אחת קשה ואחת ב-2023. בהר אדר: חמש תאונות, מתוכן אחת קשה. ביישובי מטה יהודה שבאזורנו: 22, מתוכן שלוש קשות, שתיים ב-2023 (קלות).

הסיבות המרכזיות להיפגעות ולמעורבות הגבוהה של נהגים צעירים בתאונות דרכים  מצביעות על חוסר ניסיון, היעדר יכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש, עודף ביטחון עצמי, לחץ חברתי וסף גירוי נמוך. כל אלה מגדילים את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ומגבירים את חומרת הפגיעה.

לפי דו"ח של עמותת אור ירוק, תאונות שנגרמות כתוצאה מהיסח דעת בולטות יותר בקרב נהגים צעירים בשל חשיפה גבוהה יותר לגורמים מסיחי דעת. למרות הסכנה שבכך, נהגים צעירים נוטים לפקפק בהשפעות המסוכנות של היסח דעת ובעלי סיכוי גבוה יותר לביצוע פעולות מסיחות דעת בזמן נהיגה לעומת נהגים ותיקים.

הגורמים הנפוצים ביותר להיסח דעת בנהיגה כוללים שימוש בטלפון הנייד, נוכחות של נוסעים נוספים ברכב והתרחשויות בתוך הרכב, האזנה למוזיקה או לרדיו, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או חומרים אסורים ושלטי חוצות דיגיטליים.

היסח דעת משפיע באופן ישיר על איכות הנהיגה ומגביר את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. לצורך העניין, שימוש בטלפון הנייד מעלה את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים פי 3.7.

לנהגים צעירים ישנה נטייה גבוהה יותר לנהוג בצורה מסוכנת כשהם נמצאים בסיטואציות בעלות השפעה חברתית, כתוצאה מהשפעת לחץ חברתי. למשל, הסיכון לתאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים גובר באופן משמעותי כאשר נוכח ברכב נוסע צעיר בגיל הנהג (עד גיל 24), בפרט בקרב נהגים מתבגרים.

הימצאות נוסעים צעירים ברכב מסיחה את דעתו של הנהג הצעיר ועשויה לעודד אותו לנהוג במהירות מופרזת או באופן מסוכן, בייחוד אם מדובר בחבריו.

נתונים מרכזיים מדוח היפגעות נהגים צעירים שהופק באור ירוק ב-2023:

  • עשרה נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות מדי חודש.
  • יום שישי הוא הקטלני ביותר לנהגים הצעירים.
  • שלושה מכל ארבעה נהגים צעירים שנהרגו בתאונות דרכים – מהחברה הערבית.
  • 94% מהנהגים הצעירים ההרוגים – גברים.
  • שעות הלילה קטלניות יותר לנהגים צעירים.
  • רוכבי אופנוע צעירים מעורבים ב-33% מתאונות האופנוע החמורות- פי חמישה מחלקם ברוכבים.
  • אחד מכל שלושה נהגים שנהרגו בתאונות במעורבות אלכוהול וסמים הוא נהג צעיר.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים. חוסר הניסיון, נהגיה בשעות הלילה, לעיתים בעייפות ותחת השפעת אלכוהול הם מאפיינים בולטים בקרב הנהגים הצעירים. הנתונים הקשים הללו מחייבים את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לאמץ תכנית רב שנתית אשר תשים את בטיחותם של הצעירים בראש סדר העדיפויות ותפעל כבר בשלבים הראשונים של תהליך הכשרת הנהג. ככל שנדע להכשיר נהגים טובים ובטוחים יותר בשלב מוקדם יותר נוכל לקטוף את פירות ההשקעה בגיל מאוחר ולהציל חיי אדם. חינוך בגילך צעיר, מיקוד אכיפה באזורי בילוי וענישה מרתיעה הם צעדים חשובים ונדרשים בצמצום תאונות הדרכים שבהם מעורבים נהגים צעירים".