צריכה נכונה של חטיפי חלבון

צילום אילוסטרציה: azerbaijn stockers, freepik
צילום אילוסטרציה: azerbaijn stockers, freepik
כל מה שצריך לדעת על חטיפי חלבון וכיצד לשלב אותם נכון בתפריט היומי

חטיפי  החלבון הם דרך קלה ונוחה להוסיף חלבון לתפריט היומי, יחד עם רכיבים מזינים נוספים. החטיפים טעימים, קלים לנשיאה ולצריכה ובעלי חלבון באיכות גבוהה. בשנים האחרונות, ישנו גידול משמעותי בצריכת חטיפי חלבון גם בקרב האוכלוסייה הכללית ובמיוחד בקרב העוסקים בפעילות גופנית שאינה מקצועית, אלא למטרות שונות כמו שמירה על אורח חיים בריא.

קל מאוד להרים מהמדף חטיף חלבון בכל פעם כשאנו רעבים במשך היום או כאשר אנחנו מעוניינים לצרוך ארוחה קלה ועשירה בחלבון לאחר אימון. חטיפי חלבון מגיעים במגוון טעמים ומרקמים, עם חיי מדף ארוכים וללא צורך בקירור, מה שהופך אותם לפתרון נוח, זמין וטעים – בעיקר מחוץ לבית.

תכונה חשובה בחטיפי חלבון מתייחסת לתכולת החלבון הגבוהה מול כמות הקלוריות הנמוכה, הנובעת מכך שחטיפים איכותיים מכילים כמות גבוהה של חלבון ממקור WHEY (מי גבינה) וחלבוני חלב יחד עם כמות נמוכה של סוכר ושומן.

אחר אלו אימונים יכול להתאים חטיף חלבון?

נהוג לחשוב שחטיפי חלבון מיועדים לספורטאים מקצועיים, אך הנחה זו כבר מזמן לא מדויקת. כיום, נמכרים חטיפים בחדרי כושר וסטודיו לאימונים ויכולים להתאים לכל מי שעוסק בפעילות גופנית 'רכה יותר', כמו למשל שיעורי סטודיו של פילטיס, יוגה, ספינינג, אימון פונקציונלי ועוד. כמות קלוריות נמוכה ככל שניתן ביחס לחלבון ותוספת של סיבים תזונתיים, יסייעו לשמירה על המשקל, ירידה במשקל, חיטוב הגוף ועלייה במסת שריר.

באלו עוד מקרים יכולה צריכת חטיפי חלבון להתאים?

מעבר ליתרונות של צריכת חלבון לאחר אימון, צריכת החלבון היומית כחלק משגרת תזונה היא חשובה יותר. חטיפי חלבון איכותיים מהווים פתרון נוח וטעים לארוחת ביניים מפנקת במהלך היום ומאפשרת השלמת צריכת החלבון היומית המומלצת בקלות ובנוחות. יתרה מכך, חטיפי חלבון איכותיים הם מקור טוב לסיבים תזונתיים ועשויים לסייע בתחושת השובע בין הארוחות. החטיף יכול להתאים כארוחת בוקר כשלוח הזמנים עמוס או כארוחת ביניים לצד הקפה. מתאים לבני נוער כחטיף לבית הספר או לארוחה לאחר אימון כשנדרשים לזמן נסיעה ארוך לאחר האימון.

איך ניתן לדעת מה הוא חטיף חלבון מומלץ?

פרט לספורטאים שמעוניינים לצרוך חטיפים עשירים בחלבון ובקלוריות, לרוב האוכלוסייה מומלץ לבחור חטיפים עם יחס גבוה של חלבון לכמות הקלוריות. ככלל אצבע, יחס טוב עומד על כ-1:10 כך שעל כל גרם חלבון, יכיל החטיף עד כ-10 קלוריות. למשל, חטיף שמכיל 20 גרם חלבון, מומלץ שיכיל כ-200 קלוריות. בנוסף, מומלץ שאיכות החלבון תהיה גבוהה כמו חלבון מי גבינה (WHEY), חלבוני חלב וחלבון סויה. כמו כן, מומלץ לבחור בחטיפים מופחתים בסוכר מוסף, שומן ונתרן או כאלה שמציעים עוד ערך מוסף – בין אם מרקם רך, ציפוי שוקולד מעולה או חטיף ללא גלוטן.

גם הטעם הוא מרכיב חשוב. כיום יש מגוון טעמים ומרקמים ואין צורך להסתפק בחטיף שעונה רק על ההיבט הפונקציונאלי. כדי שנוכל לשלב חטיף חלבון בשגרת החיים ובתזונה מאוזנת לאורך זמן, כדאי לבחור בחטיף שגם טעים וכיף לנו לאכול.

לסיכום, חטיפי חלבון הם דרך נוחה, טעימה וקלה לספק חלבון ורכיבים נוספים לתזונה היומית. – בין אם לאחר אימון או כארוחה מפנקת במשך היום. עם זאת, לא כל החטיפים איכותיים באותה מידה. חלקם עשירים בקלוריות ובסוכר מוסף עם יחס גבוה של קלוריות לחלבון ואותם פחות מומלץ לצרוך. בוודאי שהדרך האיכותית ביותר לצרוך חלבון בתזונה היומית היא על ידי מזון מלא ולא מעובד, אך אם בחרת לצרוך חטיף חלבון, יש להקפיד לעיין בטבלת הערכים ולבחור במוצר איכותי. 

המאמר מוגש באדיבות חטיבת המזון של שסטוביץ', המשיקה בימים אלה חטיף חלבון חדש תחת מותג TODAY