קנה המידה

צילום: אבי אמסלם
צילום: אבי אמסלם
תערוכה חדשה מיצירותיו של האומן אהוד פקר ב'בית האומנים' בתל אביב

אהוד פקר חי בין השנים 1928-2016. בימים אלה מתקיימת תערוכה מיצירותיו תחת הכותרת 'קנה המידה'.

לדברי גבריאל טלפיר, נמנה אהוד פקר "עם אותו אוונגרד בארץ המבקש להיאחז באמצעים ובחומרים חדשים כדי ליצור יחידה ויזואלית חדשה. לזכותו יש להדגיש שהוא מצטיין ברגישות רבה ובכוח ניתוח אינטלקטואלי שאפשרו לו למצוא אופני הבעה שונים ואף נוגדים… עסק בציור, במוסיקה וכתב שירים. הוא בוגר הטכניון בחיפה, שם למד הנדסת בניין. הרגישות לציור, לשירה, למוסיקה והיכולת לבנות אובייקטים מורכבים ביותר אופייניים לדמותו האומנותית".

פקר היה מבאי ביתו של האומן רפי לביא, בוגר ממורו ביותר מעשור, למד ועבד בחברת אומנים צעירים כמו תמר גטר, אפרת נתן, נחום טבת ומיכל נאמן וזכה להערכה רבה על עבודותיו בתקופה זו. מרבית היצירות הגיאומטריות והמינימליסטיות משנים אלה לא נשמרו ולעיתים נותרו רק דגמים. אולם, בארכיון האומן נותרו עשרות מחברות, יומנים וספרי סקיצות שבהם מופיעים הגיגים בכתב ורעיונות חזותיים בצבע.

תמר גטר הייתה תלמידת תיכון בת 17 כששימשה אסיסטנטית של אהוד פקר לתקופה קצרה. על העבודה אתו ועל ההתכנסויות בסופי השבוע אצל רפי לביא היא מספרת: "רפי מאוד האמין בו והוא נפתח דרכו לאומנות מודרנית. הקשר שלו למוזיקה גם חיבר ביניהם. הייתה הערכה והבנה שהוא אדם מיוחד, מאוד עצמאי, מקורי ודק רגש. אדם בעל עדינות רוחנית. למדתי ממנו".

על תערוכת היחיד שלו שהוצגה בגלריה 'צ'מירינסקי' בשנת 1972, כתב פרופ' רן שחורי ב'הארץ': "ציוריו של אהוד פקר הם כעין דו שיח בין המשטח המצויר לבין מסגרת הציור. אין הוא מקבל כמובן מאליו את הפורמט המרובע הרגיל, אלא חותך ומנסר את לוחות הדיקט שעליהם הוא מצייר בזוויות ובכיוונים שונים. כך נוצר משטח רב צלעי וא-סימטרי הפועל ליצירת מתחים צורניים. בניגוד או בהמשך לקווי הגזירה האלה, הוא בנה קומפוזיציה הנוטה לרוב למינימליזציה. רוב המתחים נבנים ממשחק רב ערכי של פרספקטיבות מעוותות.  נמשכת אחר הצלע האלכסונית היוצרת תדמית של קיר החודר לחלל, אך אלמנט צורני מופיע ומשטיח רושם זה".

פקר פעל מסוף שנות ה-60 ועד מחצית שנות ה-70. הוא הציג בתערוכות קבוצתיות ועבודותיו בלטו וזכו לחשיפה נרחבת בעיתונות התקופה. לאחר מכן חדל להציג, אך המשיך כל העת לעבוד וליצור. לצד היצירה הפלסטית, כתב שירה, הלחין מוזיקה ופיתח משחקי חשיבה. שיריו פורסמו בין היתר בכתב העת 'עיתון 77'. בשנת 2014 שחזר את פסלו 'הגדרת הפירמידה' ותרם אותו למוזיאון תל אביב. הפסל הוצג לצד עבודה נוספת שלו בתערוכת האוסף הישראלי של המוזיאון.

על יצירותיו הפיסוליות כתב פקר: "בעבודות אלה יש להתמודד עם בעיות של הגדרה שבמהלכן אתה נתקל במושגים של נקודה, קו, משולש, תיבה, מנסרה, קווים יוצרים, כבידה, מתח, קמט, ביתור וחיבור, נפחים שליליים, תיחום ואכלוס, האפס והאין-סוף, שפה ומגבלותיה, סדר וכאוס, נסתר וגלוי".

בתערוכה מוצגים אובייקטים פיסוליים ומקטים בדיקט בדו-ממד ובתלת-ממד משנות ה-70, המעבירים את הלכי הרוח של היצירה המינימליסטית המוקדמת לצד עבודות נייר, ספרי סקיצות ויומנים של האומן, המאירים גם שנים מאוחרות שבהן עסק ברישום ובציור גאומטרי, פיגורטיבי, סוריאליסטי ובדיוקנאות עצמיים. כמו כן, מוצגים בתערוכה חומרים תיעודיים.

אוצרת: אירית לוין.

התערוכה תיפתח ביום חמישי, 17.3 (19:00) ותינעל ב-9.4.

שיח גלריה והשקת קטלוג יתקיימו ביום רביעי, 6.4 (18:00).

שעות פתיחה: שני-חמישי – 10:00-13:00 ו-17:00-19:00, שישי – 10:00-13:00, שבת – 11:00-14:00.

'בית האומנים', אלחריזי 9, תל אביב.