רוכבים בטוח

צריך לשים לב אליהם. רוכבי אופניים (צילום ארכיון: באדיבות 'אור ירוק', אילוסטרציה)
צריך לשים לב אליהם. רוכבי אופניים (צילום ארכיון: באדיבות 'אור ירוק', אילוסטרציה)
עמותת 'אור ירוק' חשפה נתונים על היפגעות רוכבי אופניים רגילים * למבשרת יש במה להתגאות: אפס נפגעים בעשור האחרון

תשעה רוכבי אופניים רגילים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023, כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). עוד עולה מן הנתונים, כי בשנת 2023 (ינואר-נובמבר) נפגעו בתאונות דרכים 119 רוכבי אופניים רגילים, 56 מהם נפצעו קשה – כמחצית הרוכבים שנפגעו.

91 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים ביישובים ובערים בשנת 2023 – שלושה מכל ארבעה רוכבים פצועים – מתוכם שישה נהרגו ו-41 נפצעו באורח קשה.

מניתוח של עמותת 'אור ירוק' עולה כי, 37 אחוז מהרוכבים שנפגעו בערים, נפגעו בתאונות מסוג חזית צד המאפיינות צמתים והשתלבות בין רחובות, 12 אחוז נפגעו בתאונות מסוג צד בצד, 10 אחוז נפגעו בתאונות חזיתיות, ותשעה תאונות חזית באחור.

בנוסף, כל רוכב אופניים רביעי שנפגע בתאונת דרכים הוא ילד מתחת לגיל 14. כך עולה מבדיקת 'אור ירוק' לגבי השנים 2023-2014. למרות זאת, ניתן להניח שגם בסביבת מוסדות החינוך בערים, קיים מחסור בשבילי אופניים שמטרתם להפריד את רוכבי האופניים משאר משתמשי הדרך וכך למנוע פגיעה או היפגעות – הן של הרוכבים והן של כלל משתמשי הדרך.

ומה המצב אצלנו? אפס נפגעים במבשרת ציון בעשור האחרון. באבו גוש ובבית נקופה – מקרה אחד בכל אחד של פציעה קשה, אך אף אחד מהם לא מהשנה האחרונה.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "מדינת ישראל יכולה להפוך למקום שנעים ובטוח לרכב בו על אופניים. מזג האוויר הנעים ברוב ימות השנה, מיעוט ימי הגשם וחלק מישורי גדול מהווים קרקע פורייה לרכיבה. לכן, חייבים במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לעודד יותר ויותר אנשים לעשות שימוש באופניים רגילים – זה בריא, זול וידידותי לסביבה. על מנת שיותר יעברו לשימוש יומיומי באופניים, יש ליצור תנאי רכיבה בטוחים. שבילי רכיבה בטוחים ומופרדים יעלו את תחושת הביטחון של הרוכבים, יצמצמו את מספר הנפגעים ויובילו למצב שבו הופכים האופניים הרגילים לכלי תחבורה מרכזי כמו בערים רבות אחרות בעולם".

טיפים לרכיבה בטוחה

שימוש במיגון ראש: מחקרים מראים כי חלק גדול מרוכבי האופניים נהרגו עקב פגיעת ראש. לכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה רכוסה היטב, המצליחה במקרים רבים למנוע פגיעות ראש ויכולה לעשות את ההבדל שבין חיים למוות.

שימוש במגני גוף: לפני הרכיבה יש להצטייד במגני גוף כגון מגני ברכיים ומרפקים שיכולים לבלום את הפגיעה בעת התרחשות תאונה ולמנוע פציעה חמורה יותר.

הקפדה על נראות טובה: בשעות החשיכה ובבקרים יש לרכוב עם בגדים זוהרים וכן להצמיד לאופניים ולקסדה מחזירי אור בכדי להבטיח שהרוכב ייראה על ידי נהגי המכוניות.

בחירת המסלול הבטוח ביותר: מומלץ לתכנן מראש את מסלול הרכיבה ליעד כך שזה יהיה המסלול הבטוח ביותר ולא המהיר ביותר – מסלול בטוח יהיה כזה שמורכב מכמה שיותר שבילי רכיבה ייעודיים וכמה שפחות רכיבה בכבישים ראשיים וחציית כבישים בכלל.