שבוע קולנוע תורכי

מתוך 'הדרך של חסן' (צילום: באדיבות 'לב סרטים')
מתוך 'הדרך של חסן' (צילום: באדיבות 'לב סרטים')
'סינמטק ירושלים' ומכון ון ליר בירושלים מציגים: האתגרים, המתחים, הנופים, הטעמים, המוזיקה והפסיפס האנושי של תורכיה כפי שמשתקפים בקולנוע התורכי, ולצידם הרצאות מפי חוקרי תורכיה, המציעות נקודות מבט מקוריות וחדשניות על יצירות הקולנוע והקשר למציאות המורכבת שבה הם נוצרו

'סינמטק ירושלים' ומכון ון ליר בירושלים יוצאים בתוכנית מיוחדת של שבוע הקולנוע התורכי שיתקיים בתאריכים 17-28 באוקטובר ובמהלכו יוקרנו סרטים רבים שהוצגו בפסטיבלי קולנוע ברחבי העולם ואף זכו בפרסים, המעניקים זוויות ראייה מעניינות וייחודיות וחושפים את סיפורם של האנשים בתורכיה ואת האתגרים הניצבים לפניהם.

הסרטים ילוו בהרצאות מפי חוקרי תורכיה, שיציעו נקודות מבט מקוריות וחדשניות על יצירות הקולנוע ויקשרו אותן למציאות המורכבת בתורכיה שבה הם נוצרו.

מנהלת אמנותית: ד"ר צמרת לוי-דפני, מכון ון ליר ירושלים. שבוע הקולנוע התורכי יתקיים גם ב'סינמטק תל אביב' (18-31.10), וב'סינמטק חולון' (28-30.10).

מגפת הקורונה שפקדה את העולם בשנתיים האחרונות, גרמה משברים חריפים כמעט בכל תחומי החיים והעצימה את האתגרים שמדינות רבות ברחבי העולם מתמודדות עימם בשנים האחרונות.

גם בתורכיה, הצטרף המשבר הנוכחי אל האתגרים והקשיים שהמדינה התמודדה עימם בעשור האחרון: ניסיון ההפיכה ב-2016, מתחים פוליטיים וחברתיים, גלי ההגירה והפליטים הסוריים, הסכסוכים האתניים ואף סדרה של אסונות טבע חמורים שפקדו את המדינה בחודשים האחרונים. המתחים המתמשכים בתורכיה – בין ישן לחדש, בין דתי לחילוני ובין לאומי לרב-תרבותי – התעצמו ביתר שאת ואף תחומי האמנות והתרבות חוו משבר עמוק אשר הגביר את תחושת התמוטטות הסדר הישן ואת התהוותה של מציאות חדשה.

שבוע הקולנוע התורכי מבקש להביא אל הצופים בישראל מעט מן האתגרים והמתחים, הנופים, הטעמים, המוזיקה והפסיפס האנושי של תורכיה בעבר ובהווה.

מבט לתכנית

17.10, אירוע פתיחה: מופע המוזיקלי 'אוויר ארוך: הצלילים הקסומים של אנטוליה' עם גלעד וייס (קופוז וגיטרה פרטלס), אופיר ויפליך (גיטרה וקופוז) ואריאל קסיס (קנון ומקלדות). בהמשך הערב תתקיים ההרצאה 'יש סוסים שמדברים תורכית' של ד"ר עידו בן עמי על סוסים ומרוצי סוסים בתורכיה בעבר ובהווה. הסרט 'האלוף שלנו' (2018, בימוי: אהמט קטיקסיז, משחק: אקין קוצ' ופארה זיינב עבדוללה): כאשר הליס מקבל הזדמנות להפוך לרוכב סוסים מקצועי, הוא בוחר לרכב על 'בולד פוינט', סוס עיקש אך בעל פוטנציאל. הרומן שלו עם הסוס שני בחשיבותו רק לאהבה שמתפתחת בינו לבין בגום, המטפלת של הסוס. הליס ו'בולד פוינט' זוכים להצלחה ומשתמשים בה כדי לחזק את רוחה של בגום, שחלתה בסרטן.

19.10: 'האיכר מחפש משמעות' – הרצאה מאת ד"ר צמרת לוי-דפני על טבע ומוסר ביצירה הקולנועית התורכית החדשה. הסרט 'הדרך של חסן' (2021, בימוי: סמיח קפלנאולו, משחק: אומוט קרדאה, פיליז בוזוק וגוקאן אזלג): הבמאי הטורקי המוערך סמיח קפלנאולו, שחתום על טרילוגיית הסרטים המופתית 'ביצה' (2007), 'חלב' (2008) ו'דבש' (2010), הציג השנה בפסטיבל קאן את סרטו החדש, 'הדרך של חסן', שהוקרן במסגרת 'מבט מסוים'. עלילת הסרט עוקבת אחר חסן, איכר המעבד את חלקת התפוחים שירש מאביו ונאבק ברשות המקומית, שהחליטה להעביר קו מתח באמצע שדותיו. המסע המתוכנן שלו לחאג' במכה מאלץ אותו לקיים חשבון נפש עמוק..

21.10: 'בין המקומי לגלובלי' – הרצאה מאת ד"ר עמרי אילת על מוסר, עבודה וקפיטל בטורקיה של היום.הסרט 'בין שתי זריחות' (2021, בימוי: סלמן נג'אר, משחק: מוג'היט קוצ'אק ובורג'ו גולגדאר): קדיר ומשפחתו מחזיקים במפעל ליצור בדים. כאשר אחד העובדים נפצע במהלך עבודתו, יש למשפחה שתי ברירות: לשכנע את אשת הפועל לקבל פיצויים ולוותר על דיווח רשמי לשלטונות או שאחד מבני המשפחה ייקח את האשמה ויימלט מן המדינה. במהלך 24 שעות, מנסה קדיר להציל את האפשרות הראשונה ואיתה את אירוסיו המתוכננים לאסמה. 'בין שתי זריחות' מתאר שורה של סדקים מעמדיים ובין-דוריים כשבמרכזו גיבור הנאבק בניסיונו לאחות את המציאות השבירה ומגלה כי תפיסת המציאות שלו רחוקה מאד מן האמת.

25.10: 'כשמסתכלים על הים רואים מוות' – הרצאה מאת ד"ר צמרת לוי-דפני על פליטים ופליטות סורים בתורכיה.הסרט 'עומאר ואנחנו' (2019, בימוי: מרינה אר גורבאך ומהמט בהאדיר אר, משחק: ג'ם בנדר, טאז' שר יקוב ומנדרס סמאנג'ילאר): איסמט פרש לאחרונה מתפקידו כמפקד משמר הגבול. הוא מתקשה להתרגל לאזרחות, אינו יודע כיצד לתקשר עם משפחתו ועם האנשים סביבו. בנו היחיד נסע לאמריקה וכעת אשתו רוצה להצטרף אליו. כאשר שני פליטים סוריים, עומאר ומאריה, עוברים לגור בשכנות אליו, בסמוך לגבול הטורקי-יווני, איסמט נאלץ לבחון מחדש את הדעות הקדומות וההשקפות הפוליטיות בהן דבק כל חייו. סרטם של מרינה אר גורבאך ומהמט בהדיר אר הוא דרמה יפה ורלוונטית אודות מפגש בין תרבויות, שמשקף את המציאות החברתית של ימינו גם בעלילתו וגם בהפקתו: שני השחקנים שמגלמים את עומאר ומאריה הם פליטים מסוריה שמצאו מקלט זמני בטורקיה.

27.10: 'המרוץ לכוח' – הרצאה מאת ד"ר דויגו אטלס על הפוליטיקה של בחירות בתורכיה. הסרט 'מועמד מקרי' (2019, בימוי: ארג'אן קסאל, משחק: ארג'אן קסאל וסלין ינינג'י): ד"ר כמאל גונר הוא רופא מצליח עם קליניקה פרטית, ששואף לרוץ לראשות אחד מרבעיה של איסטנבול. ראש המפלגה הבטיח להגיע לערב השקת הקמפיין שלו ועד אז הוא מתרוצץ מפגישה לפגישה כדי להבטיח את תמיכתם של גורמים שונים ועל הדרך מפזר הבטחות שהולכות ומסתבכות ככל שהערב מתקדם. ארצ'אן קסאל לוקח אותנו לסיור במטבח של הפוליטיקה המקומית התורכית ועם כל פיתול עלילתי הטמפרטורה עולה. רגעים מסוימים בעלילה הזו מעלים חיוך, אך בהדרגה, הגישה הריאליסטית מובילה לאירוניה, שמעמתת בין הסימפטיה לגיבור לבין העומק שאליו הוא מוכן לטחוב את ידיו בטינופת הפוליטית.

28.10: איסטנבול: מושא אהבה – הרצאה מאת פרופ' אייל ג'ינאו. הסרט 'העיניים של איסטנבול' (2015, בימוי: בינור קראוולי ופאתיח קאימק): הסרט מתעד את ההכנות לקראת תערוכה רטרוספקטיבית שהתקיימה ב-2015 של הצלם האיסטנבולי ארה גולר, מגדולי האמנים של תורכיה מאז מחצית המאה ה-20. גולר נולד למשפחה ארמנית באיסטנבול והרקע הרב-תרבותי של העיר היה לאחד מהיסודות של יצירתו. הוא החל לצלם עבור שבועון עיתונות מקומי, אבל הכישרון והיכולת להעמיד תמונות יוצאות דופן הובילו לחוזה עם סוכנות 'מגנום'. הוא הצליח במהלך הקריירה הארוכה שלו לתעד את איסטנבול ברגעי המעבר והמודרניזציה עם הפיכתה למטרופולין עצום, אבל בעינו הרגישה שמר תמיד על אהדה וקרבה אל תושבי העיר ואל חיי היומיום והאופן שבו לכד את אלה שהפכו את צילומיו למעשה אמנות שמצליח לתפוס משהו נצחי ברגע חולף. צילומיו של גולר, שהלך לעולמו לפני כשנתיים, הם דיוקן מתמשך של תורכיה והסרט שלפנינו הוא הזדמנות מעולה להתוודע אל עבודתו ואישיותו המיוחדים.

20.10: אירוע מיוחד במכון ון ליר בירושלים. פאנל בהשתתפות: בני ציפר, ד"ר דויגו אטלס, פרופ' משה צוקרמן, ד"ר קציעה אלון וד"ר צמרת לוי-דפני. הסרט 'המלכה ליר' (2019, בימוי: פלין אסמר): בכפרים שבדרום תורכיה הוקמה לפני כשני עשורים קבוצת שחקניות חובבות שהעלו קטעי משחק על המציאות של חייהן. הבמאית פלין אסמר תיעדה אותן לפני 15 שנה ולפני כשנתיים חזרה אל גיבורותיה ויצאה ללוות את הקבוצה למסע ברחבי תורכיה, כאשר חברותיה נודדות בין כפרים שונים ומציגות לפני התושבים עיבוד מקומי מאד של 'המלך ליר'. דרכי העפר והכפרים שלעתים אף לא נהנים ממים זורמים, הם הרקע שדרכו מתחברים המתחים של המלך ליר עם מציאות חייהן של גיבורות הסרט – מתחים של זיקנה ונעורים, עושר ועוני וכנות מול זיוף. המסע הזה הוא דיוקן נשי שונה ואנושי מאד של תורכיה בגובה העיניים. הכניסה לאירוע ללא תשלום.

מחיר כרטיס ליתר האירועים: 40 שקלים.

לפרטים נוספים ולרכישת כרטיסים: אתר סינמטק ירושלים, www.jer-cin.org.il או בטלפון: 9377*.

כות: שבוע קולנוע תורכי

מיש: 'סינמטק ירושלים' ומכון ון ליר בירושלים מציגים: האתגרים, המתחים, הנופים, הטעמים, המוזיקה והפסיפס האנושי של תורכיה כפי שמשתקפים בקולנוע התורכי, ולצידם הרצאות מפי חוקרי תורכיה, המציעות נקודות מבט מקוריות וחדשניות על יצירות הקולנוע והקשר למציאות המורכבת שבה הם נוצרו

כיתוב תמונה: מתוך 'הדרך של חסן'

קרדיט תמונה: צילום: באדיבות 'לב סרטים'

'סינמטק ירושלים' ומכון ון ליר בירושלים יוצאים בתוכנית מיוחדת של שבוע הקולנוע התורכי שיתקיים בתאריכים 17-28 באוקטובר ובמהלכו יוקרנו סרטים רבים שהוצגו בפסטיבלי קולנוע ברחבי העולם ואף זכו בפרסים, המעניקים זוויות ראייה מעניינות וייחודיות וחושפים את סיפורם של האנשים בתורכיה ואת האתגרים הניצבים לפניהם.

הסרטים ילוו בהרצאות מפי חוקרי תורכיה, שיציעו נקודות מבט מקוריות וחדשניות על יצירות הקולנוע ויקשרו אותן למציאות המורכבת בתורכיה שבה הם נוצרו.

מנהלת אמנותית: ד"ר צמרת לוי-דפני, מכון ון ליר ירושלים. שבוע הקולנוע התורכי יתקיים גם ב'סינמטק תל אביב' (18-31.10), וב'סינמטק חולון' (28-30.10).

מגפת הקורונה שפקדה את העולם בשנתיים האחרונות, גרמה משברים חריפים כמעט בכל תחומי החיים והעצימה את האתגרים שמדינות רבות ברחבי העולם מתמודדות עימם בשנים האחרונות.

גם בתורכיה, הצטרף המשבר הנוכחי אל האתגרים והקשיים שהמדינה התמודדה עימם בעשור האחרון: ניסיון ההפיכה ב-2016, מתחים פוליטיים וחברתיים, גלי ההגירה והפליטים הסוריים, הסכסוכים האתניים ואף סדרה של אסונות טבע חמורים שפקדו את המדינה בחודשים האחרונים. המתחים המתמשכים בתורכיה – בין ישן לחדש, בין דתי לחילוני ובין לאומי לרב-תרבותי – התעצמו ביתר שאת ואף תחומי האמנות והתרבות חוו משבר עמוק אשר הגביר את תחושת התמוטטות הסדר הישן ואת התהוותה של מציאות חדשה.

שבוע הקולנוע התורכי מבקש להביא אל הצופים בישראל מעט מן האתגרים והמתחים, הנופים, הטעמים, המוזיקה והפסיפס האנושי של תורכיה בעבר ובהווה.

ביניים: מבט לתכנית

17.10, אירוע פתיחה: מופע המוזיקלי 'אוויר ארוך: הצלילים הקסומים של אנטוליה' עם גלעד וייס (קופוז וגיטרה פרטלס), אופיר ויפליך (גיטרה וקופוז) ואריאל קסיס (קנון ומקלדות). בהמשך הערב תתקיים ההרצאה 'יש סוסים שמדברים תורכית' של ד"ר עידו בן עמי על סוסים ומרוצי סוסים בתורכיה בעבר ובהווה. הסרט 'האלוף שלנו' (2018, בימוי: אהמט קטיקסיז, משחק: אקין קוצ' ופארה זיינב עבדוללה): כאשר הליס מקבל הזדמנות להפוך לרוכב סוסים מקצועי, הוא בוחר לרכב על 'בולד פוינט', סוס עיקש אך בעל פוטנציאל. הרומן שלו עם הסוס שני בחשיבותו רק לאהבה שמתפתחת בינו לבין בגום, המטפלת של הסוס. הליס ו'בולד פוינט' זוכים להצלחה ומשתמשים בה כדי לחזק את רוחה של בגום, שחלתה בסרטן.

19.10: 'האיכר מחפש משמעות' – הרצאה מאת ד"ר צמרת לוי-דפני על טבע ומוסר ביצירה הקולנועית התורכית החדשה. הסרט 'הדרך של חסן' (2021, בימוי: סמיח קפלנאולו, משחק: אומוט קרדאה, פיליז בוזוק וגוקאן אזלג): הבמאי הטורקי המוערך סמיח קפלנאולו, שחתום על טרילוגיית הסרטים המופתית 'ביצה' (2007), 'חלב' (2008) ו'דבש' (2010), הציג השנה בפסטיבל קאן את סרטו החדש, 'הדרך של חסן', שהוקרן במסגרת 'מבט מסוים'. עלילת הסרט עוקבת אחר חסן, איכר המעבד את חלקת התפוחים שירש מאביו ונאבק ברשות המקומית, שהחליטה להעביר קו מתח באמצע שדותיו. המסע המתוכנן שלו לחאג' במכה מאלץ אותו לקיים חשבון נפש עמוק..

21.10: 'בין המקומי לגלובלי' – הרצאה מאת ד"ר עמרי אילת על מוסר, עבודה וקפיטל בטורקיה של היום.הסרט 'בין שתי זריחות' (2021, בימוי: סלמן נג'אר, משחק: מוג'היט קוצ'אק ובורג'ו גולגדאר): קדיר ומשפחתו מחזיקים במפעל ליצור בדים. כאשר אחד העובדים נפצע במהלך עבודתו, יש למשפחה שתי ברירות: לשכנע את אשת הפועל לקבל פיצויים ולוותר על דיווח רשמי לשלטונות או שאחד מבני המשפחה ייקח את האשמה ויימלט מן המדינה. במהלך 24 שעות, מנסה קדיר להציל את האפשרות הראשונה ואיתה את אירוסיו המתוכננים לאסמה. 'בין שתי זריחות' מתאר שורה של סדקים מעמדיים ובין-דוריים כשבמרכזו גיבור הנאבק בניסיונו לאחות את המציאות השבירה ומגלה כי תפיסת המציאות שלו רחוקה מאד מן האמת.

25.10: 'כשמסתכלים על הים רואים מוות' – הרצאה מאת ד"ר צמרת לוי-דפני על פליטים ופליטות סורים בתורכיה.הסרט 'עומאר ואנחנו' (2019, בימוי: מרינה אר גורבאך ומהמט בהאדיר אר, משחק: ג'ם בנדר, טאז' שר יקוב ומנדרס סמאנג'ילאר): איסמט פרש לאחרונה מתפקידו כמפקד משמר הגבול. הוא מתקשה להתרגל לאזרחות, אינו יודע כיצד לתקשר עם משפחתו ועם האנשים סביבו. בנו היחיד נסע לאמריקה וכעת אשתו רוצה להצטרף אליו. כאשר שני פליטים סוריים, עומאר ומאריה, עוברים לגור בשכנות אליו, בסמוך לגבול הטורקי-יווני, איסמט נאלץ לבחון מחדש את הדעות הקדומות וההשקפות הפוליטיות בהן דבק כל חייו. סרטם של מרינה אר גורבאך ומהמט בהדיר אר הוא דרמה יפה ורלוונטית אודות מפגש בין תרבויות, שמשקף את המציאות החברתית של ימינו גם בעלילתו וגם בהפקתו: שני השחקנים שמגלמים את עומאר ומאריה הם פליטים מסוריה שמצאו מקלט זמני בטורקיה.

27.10: 'המרוץ לכוח' – הרצאה מאת ד"ר דויגו אטלס על הפוליטיקה של בחירות בתורכיה. הסרט 'מועמד מקרי' (2019, בימוי: ארג'אן קסאל, משחק: ארג'אן קסאל וסלין ינינג'י): ד"ר כמאל גונר הוא רופא מצליח עם קליניקה פרטית, ששואף לרוץ לראשות אחד מרבעיה של איסטנבול. ראש המפלגה הבטיח להגיע לערב השקת הקמפיין שלו ועד אז הוא מתרוצץ מפגישה לפגישה כדי להבטיח את תמיכתם של גורמים שונים ועל הדרך מפזר הבטחות שהולכות ומסתבכות ככל שהערב מתקדם. ארצ'אן קסאל לוקח אותנו לסיור במטבח של הפוליטיקה המקומית התורכית ועם כל פיתול עלילתי הטמפרטורה עולה. רגעים מסוימים בעלילה הזו מעלים חיוך, אך בהדרגה, הגישה הריאליסטית מובילה לאירוניה, שמעמתת בין הסימפטיה לגיבור לבין העומק שאליו הוא מוכן לטחוב את ידיו בטינופת הפוליטית.

28.10: איסטנבול: מושא אהבה – הרצאה מאת פרופ' אייל ג'ינאו. הסרט 'העיניים של איסטנבול' (2015, בימוי: בינור קראוולי ופאתיח קאימק): הסרט מתעד את ההכנות לקראת תערוכה רטרוספקטיבית שהתקיימה ב-2015 של הצלם האיסטנבולי ארה גולר, מגדולי האמנים של תורכיה מאז מחצית המאה ה-20. גולר נולד למשפחה ארמנית באיסטנבול והרקע הרב-תרבותי של העיר היה לאחד מהיסודות של יצירתו. הוא החל לצלם עבור שבועון עיתונות מקומי, אבל הכישרון והיכולת להעמיד תמונות יוצאות דופן הובילו לחוזה עם סוכנות 'מגנום'. הוא הצליח במהלך הקריירה הארוכה שלו לתעד את איסטנבול ברגעי המעבר והמודרניזציה עם הפיכתה למטרופולין עצום, אבל בעינו הרגישה שמר תמיד על אהדה וקרבה אל תושבי העיר ואל חיי היומיום והאופן שבו לכד את אלה שהפכו את צילומיו למעשה אמנות שמצליח לתפוס משהו נצחי ברגע חולף. צילומיו של גולר, שהלך לעולמו לפני כשנתיים, הם דיוקן מתמשך של תורכיה והסרט שלפנינו הוא הזדמנות מעולה להתוודע אל עבודתו ואישיותו המיוחדים.

20.10: אירוע מיוחד במכון ון ליר בירושלים. פאנל בהשתתפות: בני ציפר, ד"ר דויגו אטלס, פרופ' משה צוקרמן, ד"ר קציעה אלון וד"ר צמרת לוי-דפני. הסרט 'המלכה ליר' (2019, בימוי: פלין אסמר): בכפרים שבדרום תורכיה הוקמה לפני כשני עשורים קבוצת שחקניות חובבות שהעלו קטעי משחק על המציאות של חייהן. הבמאית פלין אסמר תיעדה אותן לפני 15 שנה ולפני כשנתיים חזרה אל גיבורותיה ויצאה ללוות את הקבוצה למסע ברחבי תורכיה, כאשר חברותיה נודדות בין כפרים שונים ומציגות לפני התושבים עיבוד מקומי מאד של 'המלך ליר'. דרכי העפר והכפרים שלעתים אף לא נהנים ממים זורמים, הם הרקע שדרכו מתחברים המתחים של המלך ליר עם מציאות חייהן של גיבורות הסרט – מתחים של זיקנה ונעורים, עושר ועוני וכנות מול זיוף. המסע הזה הוא דיוקן נשי שונה ואנושי מאד של תורכיה בגובה העיניים. הכניסה לאירוע ללא תשלום.

מחיר כרטיס ליתר האירועים: 40 שקלים.

לפרטים נוספים ולרכישת כרטיסים: אתר סינמטק ירושלים, www.jer-cin.org.il או בטלפון: 9377*.