שומרים על המשקל: גם בפסח

צילום: datafox, ויקיפדיה
צילום: datafox, ויקיפדיה
כמו שמנקים את הבית זמן רב לפני החג, כך גם ההיערכות התזונתית צריכה להיות בהתאם * שלא נהיה מופתעים ושיהיה לנו חג שמח ומהנה

שמחה רבה, שמחה רבה, אביב הגיע פסח בא… ועם כל שמחה וחג, מגיעות גם מחשבות על הערך הקלורי של החג. מדובר בסוג של גזירת גורל שמגיעה בחגים, ימי הולדת, חול המועד, הרמת כוסית בעבודה ואפילו בארוחה מפסקת. ובפסח, על אחת כמה וכמה…   

החג נמשך שבעה ימים וכל יום הוא חג וחגיגה בפני עצמו. משפחה, חברים, ארוחות וקינוחים. בנוסף, פסח הוא חג מוגבל בתפריט ובמתכונים ועם זאת, בעל 'פיצוי קלורי' עשיר כמעט בכל מנה.

אז מה עושים? קודם כל נרגעים ומבינים את האתגר. לפניכם כמה עצות זהב שיעזרו לכם לצלוח את החג.

פסח מתחיל מעכשיו, כמה שיותר מוקדם. תכננו מראש, תמצאו מתכונים בריאים, שיטות, מנות, קינוחים. תפתחו את הראש ותתכוננו היטב.

קניות: השלב המעשי הראשון בחג. תכינו את עצמכם מראש עם כל מה שיעזור לכם לעבור חג בטוח מבחינה תזונתית. לדוגמה: יין – עדיפות ליין יבש כי הוא מכיל פחות סוכר; מצות – מכוסמין/קלות/מועשרות בסיבים תזונתיים; עוגיות יין? להרחיק או לקנות בכמות קטנה; מתוקים וקינוחים? עדיפות לסוג אחד או שניים. כך "יימאס לכם" ולא יהיה לכם מגוון שלם לטעום ממנו.

תזכרו את הכלל הבא: החג מתחיל בחג. לא בשבוע קודם כאשר הילדים יוצאים לחופש ולא בזמן הניקיונות ולכן אין מה להתחיל לטעום ולחגוג עד ערב החג עצמו.

הגענו לערב החג: מארחים? מעולה, תבשלו מראש כמה תבשילים בריאים ועשירים בירקות ובחלבונים. תשלטו במנות ותדעו בדיוק מה לקחת לצלחת שלכם. מתארחים? אל תבואו בידיים ריקות. תכינו מראש תבשיל נכון/סלט עשיר/ קינוח מפנק. ככה תדעו שיש על השולחן תפריט שלם שמתאים גם לכם.

שימו לב, מוקש… קריאת ההגדה מרחיקה לנו את הארוחה, המרחק מארוחת הצהריים גדל, הרעב מורגש ואנחנו עלולים לאכול הרבה יותר ממה שתכננו. מה עושים? מנת חלבון (ביצה קשה/טונה) כמה רגעים לפני תחילת הארוחה תגביר את תחושת השובע וכך נגיע לארוחה רגועים הרבה יותר. רצוי להוסיף לזה כוס משקה מוגז דיאט (לא ממותק).

אין מצווה לאכול הרבה: תבדקו אותי. שבו, תכננו, קחו לצלחת, תאכלו לאט. השובע יגיע תוך כמה דקות. תקשיבו לעצמכם. שבעים? עוצרים. אף אחד לא ייעלב ואפילו יהיה לכם מקום לקינוח.

קינוחים: תבחרו שניים אבל את אלה שהכי שווים ומגרים. את רוב הקינוחים שעל השולחן כבר טעמתם. לא יפתיעו אתכם עם מנת מאסטר שף בפסח. תבחרו שני קינוחים שבא לכם. קחו שתי חתיכות מדודות לצלחת. סיימתם? בא לכם עוד מאחד משני הקינוחים? קחו עוד אחת ואחרונה. מכירים את עצמכם כ'חלשים' קצת יותר? תהיו נחמדים וקומו לשטוף כלים…

מים, והרבה: השתדלו לשתות חצי ליטר מים לפני כל ארוחה מרכזית בכדי להגיע לארוחות האלה שבעים יותר וגם ביתר היום המשיכו להקפיד על שתיית מים על מנת למנוע עצירות.

יום טיול: אוכלים טוב בבוקר בבית, מכינים קופסאות עם ירקות חתוכים, חזה עוף, קציצות, ביצים קשות, טונה ושימורים. יש מנות עתירות שומן? מתרחקים/מקציבים מנה מדודה/מכינים גרסה בריאה יותר כמו למשל ספריי שמן במקום שמן עמוק, אפייה נכונה (תחזרו לסעיף הקניות, בדיוק לכך התכוון המשורר…). תכננו מראש שבכל יום של טיול אתם מגיעים למינימום 10,000 צעדים. עמידה ביעד כזה תשרוף לכם לא מעט קלוריות ותגרום לכם לתחושה מעולה.

יום בבית: המטרה היא להיות כל הזמן שבעים. תכינו אוכל מראש, תשמרו על ארוחות בשעות קבועות והכי חשוב, תארגנו את המטבח ואת המזון בצורה שלא 'תקרוץ' לכם לעין. חבילה פתוחה של עוגיות בוטנים/קוקוס/יין (כל אחד והחולשות שלו) על השיש עלולה להיגמר עם תוספת של 500 קלוריות מיותרות בנוסף לתפריט הקיים. גם ביום כזה, תכננו הליכה או פעילות גופנית של שעה-שעה וחצי. חיתכו ירקות עשירים בסיבים שדורשים זמן לעיסה רב ובכך גם יגרמו לשובע – גמבה, קולורבי, גזר, שומר, כרוב ועוד. את קערת ירקות זו הציבו על השיש לנשנוש במקום עוגיות, עוגות וכו'.

ארוחת ערב/מפגש עם חברים בסוף היום: להגיע מוכנים, בדיוק כמו בסעיף 'מארחים/מתארחים'). הביאו מנה בריאה שתוכלו להיצמד אליה ולאכול ממנה קצת יותר. נסו להיזכר מתי כן הצלחתם לצלוח ארוחה כזו ומה היה המפתח להצלחה. לבקש מבן הזוג שיעיר וישמור עלינו? להיט. לאכול טוב לפני שמגיעים? מה שעובד לכם – תענוג.

והכי חשוב לזכור: אכלתם? נהניתם? נהדר, אל תתייסרו על שום ביס כי אין דבר כזה 'מאכל אסור'. אל תקזזו בקלוריות ואל תצומו כדי לפצות על אכילה מופרזת. זכרו שיש לנו תמיד הזדמנות לחזור לשגרה שלנו בארוחה הבאה.

חג הפסח הוא חג המסמל את בוא האביב. בואו נדאג להתחדשות גם באורח החיים שלנו ובתרבות אכילה נכונה וטובה יותר עבורנו.