שומרים על ציפורי הלילה שלנו…

צילום: באדיבות עמותת 'אור ירוק' (אילוסטרציה)
צילום: באדיבות עמותת 'אור ירוק' (אילוסטרציה)
עמותת 'אור ירוק' חשפה נתונים על מעורבות צעירים בתאונות דרכים בשעות הלילה * מה המצב אצלנו?

בימי הקיץ ובוודאי בחופשה, בני נוער וצעירים רבים יוצאים לבילויים עד השעות הקטנות של הלילה. בחלק מן המקרים ישתו אלכוהול, חלקם ינהגו עייפים ובכל מקרה עשויים הבילויים הללו להעמיד את אותם צעירים בסיכון להיות מעורבים בתאונות דרכים, במיוחד עכשיו לעומת שאר ימות השנה.

מנתוני עמותת 'אור ירוק', המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה כי בשנת 2020 נפגעו בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-4:00) קרוב ל-900 צעירים בגילאי 15-24 בכל ישראל, מתוכם 19 נהרגו. מעל מחצית מהצעירים שנפגעו, 478 במספר, נפגעו בתחום העירוני, מתוכם שמונה נהרגו ו-69 נפצעו באורח קשה. עוד עולה מן הנתונים, כי בעשור החולף (2011-2020) נפגעו בתחום העירוני 7,467 צעירים בתאונות דרכים בשעות הלילה.

ומה המצב אצלנו? במבשרת ציון נפצעו במהלך העשור האחרון שבעה צעירים בתאונות ליליות, כולם במצב קל. באבו גוש נפצעו שישה (מתוכם אחד במצב קשה), בהר אדר שניים (אחד קל ואחד קשה) וביישובי מטה יהודה שבאזורנו נפצעו ארבעה, כולם במצב קל.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "בכל שנה אנו רואים את הנתונים הקשים של היפגעות צעירים בלי סימן לירידה משמעותית ובמקרים רבים גם עלייה מדאיגה. תאונות של צעירים הן ברובן בעלות מאפיינים מאוד ברורים ולכן הן אינן גזירת גורל וישנן דרכים להילחם בהן ולמנוע אותן. צעירים ייפגעו בתאונות במקרים רבים לאחר בילויים ובשעות הלילה ואת מאמצי המניעה יש להשקיע בהתאם. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדאוג לתחבורה ציבורית יעילה בשעות הלילה, כזו שתאפשר לצעירים להימנע מנהיגה לאחר הבילויים ותעזור להם להגיע הביתה בשלום. במקביל, חייבת המשטרה להעלות את כמות השוטרים והניידות שבשטח ולהגביר אכיפה ממוקדת סמוך למרכזי הבילוי באופן שירתיע את הנהגים הצעירים מנהיגה מסוכנת תחת השפעת אלכוהול ומלסכן את חייהם ואת חיי יתר משתמשי הדרך. רק בשילוב מאמצים של כלל הגורמים נוכל לצמצם את מספרי הנפגעים ולמנוע תאונות מיותרות".

מנתוני מחקר רחב היקף שביצעה עמותת 'אור ירוק' בקרב כ-50 אלף בני נוער, עולה כי בני נוער רבים לא רואים בנהיגה תחת השפע אלכוהול, במהירות מופרזת או ברכיבה על אופניים חשמליים ללא קסדה כמעשה מסוכן. המחקר בדק את השפעת התכנית על דעותיהם של בני הנוער בכל הנוגע לתפיסת הסכנות בכביש. התלמידים נשאלו שאלה זהה לגבי השקפותיהם בנושאים שונים הקשורים לבטיחות בדרכים לפני ההשתתפות בתכנית ובסיומה, זאת במטרה לראות האם מסרי הבטיחות שינו את עמודותיהם והשקפתם.

25 אחוז מן הנשאלים טענו כי זה לא מסוכן בכלל לנהוג ללא רישיון או אם נוהגים בזהירות בכבישים צדדים. לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 35 אחוז בקבוצת הסיכון (אלה שטענו כי זה לא מסוכן כלל או 'התנדנדו')

55 אחוז מן הצעירים טענו כי קיים סיכוי שינהגו הביתה לאחר שתיית שליש בירה או מנת אלכוהול אחרת (החוק קובע כי אסור לנהג צעיר לשתות אלכוהול, אפילו לא טיפה אחת ולאחר מכן לנהוג). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 39 אחוז בקבוצת הסיכון.

30 אחוז מבני הנוער לא פסלו כי יחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה (13 אחוז אף טענו כי שתיית חצי ליטר בירה לא משפיעה, "בקטנה"…). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 28 אחוז בקבוצת הסיכון.

43 אחוז מבני הנוער לא חושבים שלסמס בנהיגה זה "תמיד מסוכן" (24 אחוז אף טוענים כי זה לא מסוכן אם הנהג מנוסה ונוהג לאט). לאחר שנחשפו לתכנית, חל שינוי של 48 אחוז בקבוצת הסיכון.

52 אחוז מבני הנוער טענו כי לא יעמדו על כך שחבר שנוהג במהירות מופרזת יאט את הרכב (24 אחוז טענו כי אין מצב שיגידו  משהו, "פדיחה"…). לאחר שנחשפו לתכנית, חל שינוי של 30 אחוז בקבוצת הסיכון.

32 אחוז מבני הנוער לא חושבים שחשוב מאוד לחגור חגורת בטיחות במושב האחורי בכל מצב (16 אחוז אף טענו כי לא חשוב לחגור ודיווחו כי לא יחגרו). לאחר שנחשפו לתכנית, חל שינוי של 32 אחוז בקבוצת הסיכון.

21.5 אחוז מבני הנוער טענו כי לא חשוב לחבוש קסדה ולציית לחוקי התנועה והתמרורים בעת רכיבה על אופניים חשמליים (11 אחוז טענו כי חשוב רק מידי פעם לחבוש קסדה ולציית לחוקים). לאחר שנחשפו לתכנית, חל שינוי של 29 אחוז בקבוצת הסיכון.

74 אחוז מהנשאלים חושבים שלבנות יש יכולת להשפיע לטובה על נהיגת הבנים.