שנה קטלנית לרוכבי הכלים חשמליים

צילום אילוסטרציה: באדיבות עמותת 'אור ירוק'
צילום אילוסטרציה: באדיבות עמותת 'אור ירוק'
על פי נתונים שפרסמה עמותת 'אור ירוק', שנת  2023 לא האירה את פניה  לרוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים * ומה המצב אצלנו?

ב-18 בדצמבר 2023 אושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) תקנות התעבורה שהובאו על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אשר יחייבו רוכבי כלים חשמליים בנשיאת לוחית רישום. בכך, יוכלו גורמי האכיפה לרשום דו"חות באופן דיגיטלי על בסיס מצלמות ולא רק באופן ידני כפי שקורה כיום. תקנות התעבורה החדשות, שקודמו על ידי ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) בשיתוף עמותת 'אור ירוק', באות לאחר שנת שיא במותם של רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים.

מטרת תקנות התעבורה החדשות היא הסדרת הרישום של כלי התחבורה הקלה, כך שתתאפשר אכיפה ומניעת גניבות של כלים חשמליים. התקנות מחייבות כל רוכב בנשיאת לוחית זיהוי שמספרה הוא אישי ותיאסר העברתה מאדם לאדם.

רוכבי הכלים החשמליים יוכלו להירשם החל מה-1.2 ותהיה אפשרות לרישום מקוון. החובה להתקין את הלוחית על הכלי תחול חצי שנה לאחר מכן – החל מה-1.8. אי נשיאה של לוחית זיהוי לאחר תאריך זה, תהווה עבירה מצד הרוכב.

ומכאן לנתונים.

על פי עמותת 'אור ירוק', קיפחו 28 רוכבי כלים חשמליים את חייהם בשנת 2023 בתאונות דרכים – עלייה של 75 אחוז במספר הרוכבים ההרוגים לעומת שנת 2022 (ו-12 רוכבים יותר) – הנתון הגבוה ביותר מאז הותרה נסיעתם בישראל.

34,410 דו"חות נרשמו במשטרת ישראל לרוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים בשנת 2022 (94 דו"חות בממוצע בכל יום), כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת 'אור ירוק'.

שנת 2022 מהווה את השנה השנייה ברציפות בה מספר הדו"חות שנרשמו במשטרה לרוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים נמצא במגמת ירידה, זאת למרות העלייה במספר הרוכבים שנפגעו ונהרגו.

ומה המצב אצלנו? מבשרת בעשירון הרביעי עם 8 דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים ו-17 דו"חות לרוכבי קורקינטים חשמליים ב-2022. 12 מקומות מתחתיה אבו גוש עם 12 דו"חות לרוכבי האופניים וחמישה לרוכבי הקורקינטים באותה שנה. קריית יערים ועין נקובא ברבעון האחרון ברשימה לשנה זו עם דו"ח אחד לכל אחד מן היישובים הנ"ל.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "לאחר מאבק ממושך של עמותת 'אור ירוק', רושמים אנו הצלחה, אשר תוביל לצמצום עבירות התנועה של הרוכבים ותחזק את תחושת הביטחון האישי של כולנו. אני מברך את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים על לקיחת האחריות ועל הפעולה הנחרצת לצמצום תאונות הדרכים במעורבות כלים חשמליים. בצד החקיקה, יש לחזק את האכיפה המשטרתית בערים וביישובים בסיוע הפקחים העירוניים. יש לרתום למשימת הצלת החיים גם את המשטרה וגם את הפקחים העירוניים, להוסיף ניידות ושוטרים ולהתמקד באכיפה עירונית חסרת פשרות. אסור שחקיקה טובה ונכונה, כזו שתציל חיי אדם, לא תהיה אפקטיבית בגלל היעדר אכיפה".