שנה של זהירות צעירה

צילום: באדיבות עמותת 'אור ירוק'
צילום: באדיבות עמותת 'אור ירוק'
על פי נתוני עמותת 'אור ירוק', לא אירעה במבשרת ציון בשנת 2020 ולו תאונה אחת בה היה מעורב נהג צעיר

עמותת 'אור ירוק' פרסמה את נתוני היפגעות הצעירים בתאונות בעשור האחרון. הנתונים מבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), מהם עולה כי בשנת 2020 אירעו ברחבי הארץ 102 תאונות דרכים קטלניות, בהן לפחות אדם אחד נהרג, במעורבות של נהג צעיר, שתי תאונות קטלניות בכל שבוע בממוצע. כמחצית מן התאונות הקטלניות, 45 מהן אירעו בתחום העירוני.

קרוב ל-3,900 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר אירעו בשנת 2020, למעלה ממחציתן אירעו בתחום העירוני – 2,522 תאונות דרכים. מבין התאונות שהתרחשו בתחום הערים והיישובים, 45 היו קטלניות ו-401 היו תאונות דרכים קשות.

בעשר השנים האחרונות (2010-2019) אירעו קרוב ל-30 אלף תאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים בתחום העירוני בלבד. ומה המצב אצלנו? במבשרת ציון אירעו בעשור האחרון 37 תאונות, מתוכן שמונה קשות. על פי הטבלה שצירפה עמותת 'אור ירוק' להודעתה, לא היו בשנת 2020 תאונות במבשרת ציון בהן היו מעורבים צעירים.

ומה ביתר יישובי הסביבה: 26 תאונות באבו גוש (מתוכן שתיים קשות), שש תאונות בהר אדר (מתוכן אחת קשה) ו-27 ביישובי מטה יהודה שבאזורנו (מתוכן שבע קשות). היישוב הבעייתי ביותר הוא עין נקובא עם 10 תאונות (מתוכן שלוש קשות).

מאפייני אוכלוסיית הצעירים

הנהגים הצעירים (15-24) הם בין האוכלוסיות הפגיעות ביותר במדינת ישראל מתאונות דרכים יחד עם קשישים וילדים: אחת הסיבות המרכזיות היא היעדר הניסיון שלהם וחוסר יכולתם להתמודד עם סיטואציות חדשות ומסוכנות בכביש. לכן, תקופת הליווי הקבועה בחוק היא חשובה וקריטית כי היא מאפשרת לצעירים ללמוד מנהג ותיק ולצבור ניסיון.

מחקר חדש ורחב היקף של עמותת 'אור ירוק' חושף כי כל צעיר שני (50 אחוז) מודה כי נהג לפחות פעם אחת באופנוע או ברכב ללא רישיון. המחקר כלל כ-50 אלף תלמידי כיתות י"א שהשתתפו בתכנית 'סינמה דרייב' שמפעילה עמותת 'אור ירוק' בשיתוף משרד החינוך בבתי הספר בארץ. מנתוני המחקר עולה, כי בני נוער רבים לא רואים בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, במהירות מופרזת, ללא חגורת בטיחות או בשליחת הודעות במהלך נהיגה כמעשים מסוכנים.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "נהגים צעירים מעורבים באלפי תאונות בכל שנה ורבים מוצאים בהן את מותם. שנת 2020 הייתה קטלנית במיוחד על אף הפיחות בנסועה בשל הסגרים שהיו במהלכה. לאור זאת חייב משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להתייחס ולטפל בצורה ממוקדת במאפיינים של קבוצת נהגים זאת. במקביל, המשטרה חייבת להגביר את האכיפה על ידי הוספת ניידות ושוטרים בדגש על אזורי הבילוי של האוכלוסייה הצעירה ובאופן ממוקד בסופי השבוע. נהיגת צעירים מאופיינת לרוב בחוסר יכולת להתמודד עם סיטואציות שונות של נהיגה וצפייה מראש של תרחישי הסכנה שעלולים להתרחש ובשל כך הם פגיעים יותר. רבות מן התאונות שבהן הצעירים מעורבים מתרחשות בשעות הלילה ולאחר הבילויים והטיפול באוכלוסייה זו צריך להיות בהתאם".