שנה של שיפור בבטיחות

צילום אילוסטרציה: באדיבות 'אור ירוק' (ארכיון)
צילום אילוסטרציה: באדיבות 'אור ירוק' (ארכיון)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה נתונים על כמות הדו"חות שניתנו ביישובי ישראל בגין אי חגירת חגורת בטיחות * במבשרת ציון ובאבו גוש חל ב-2021 שיפור לעומת 2020

מעל 52 אלף דו"חות בגין אי חגירת חגורת בטיחות רשמו שוטרי משטרת ישראל בשנת 2021, כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' שמבוססים על נתוני המשטרה. בהשוואה לנתוני שנת 2020, מדובר בעלייה של כ-12 אחוז במספר הדו"חות, כאשר באותה שנה נרשמו כ-46 אלף דו"חות.

מנתוני עמותת 'אור ירוק' שמבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה כי בשנת 2021 נהרגו 29 אנשים שלא חגרו חגורת בטיחות/לא השתמשו באמצעי בטיחות, לעומת שנת 2020  שבה נהרגו 24 בני אדם. מדובר בעלייה של 20 אחוז במספר ההרוגים.

אך בעוד שברמה הארצית חלה עלייה במספר הדו"חות ובמספר ההרוגים בנסיבות של אי חגירת חגורת בטיחות, נרשם באזורנו שיפור משמעותי. במבשרת ציון ניתנו בשנת 2021 45 דו"חות בגין אי חגירת חגורת בטיחות, זאת לעומת 78 ב-2020 (ירידה של כ-37 אחוז). מגמה דומה גם באבו גוש, שם ניתנו בשנת 2021 78 דו"חות בגין אי חגירת חגורת בטיחות, זאת לעומת 131 ב-2020 (ירידה של כ-40 אחוז).

חגורות בטיחות מהוות אמצעי יעיל ביותר במניעת מקרי מוות ופציעות קטלניות במקרה של תאונות דרכים. על אף יעילותן המוכחת ועל אף שחגירתן מחויבת בחוק, שיעורי החגירה של נהגים ונוסעים עדיין לוקים בחסר. הסכנה באי חגירה היא שכאשר מתנגש הרכב בעוצמה בעצם כלשהו, הנהג (או הנוסע) הלא חגור יוטח בעוצמה אל הדפנות הפנימיות של הרכב או שייזרק בעוצמה דרך שמשת הרכב. כאשר ברכב יש יותר מנוסע אחד לא חגור, קיימת סכנת התנגשות של הנוסעים זה בזה, בנוסף להתנגשות בחלקי הרכב. ההתנגשות מתרחשת בין הרכב לבין עצם אחר. לאחר מכן גופו של הנהג או הנוסע מתנגש בפנים הרכב, ולבסוף האברים הפנימיים מתנגשים בדפנות הפנימיים של הגוף (ריאות בכלוב הצלעות, רקמת המוח בגולגולת). מטרתן של  חגורות הבטיחות היא הפחתה הדרגתית של הכוח שפועל על הגוף.

מאפייני בטיחות חשובים אחרים, כגון כריות אוויר, עובדים כפי שתוכננו רק אם הנוסעים חגורים. חגורות בטיחות מפחיתות פציעות במקרה של תאונה ויחד עם כריות אוויר מיועדות בעיקר להגן על הנוסעים במקרה של תאונה חזיתית. במקרה של פגיעת צד והתהפכות, מונעות חגורות הבטיחות מהנוסעים להיזרק החוצה מהרכב או בתוכו ובכך מגדילות משמעותית את סיכויי ההישרדות שלהם.

על פי ארגוני הבטיחות המובילים בעולם, חגורת בטיחות מפחיתה את הסיכון למוות בקרב נהגים ויושבי המושב הקדמי ב-45-50 אחוז ואת הסיכון למוות ולפציעות חמורות בקרב יושבי המושב האחורי ב-25 אחוז. השימוש בהתקן ריסון לילדים יכול להוביל להורדה של 60 אחוז במקרי מוות.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "חגורת הבטיחות הוכחה כאביזר שבמקרים רבים יכול לעשות את ההבדל בין חיים למוות. חגורת הבטיחות היא אביזר בטיחות חובה שבלעדיו לא נוסעים ולמרות זאת אנחנו עדים מידי שנה לכך שנוסעים רבים עדיין לא חוגרים בנסיעה, מסכנים את עצמם ואת יתר הנוסעים ברכב. בהיעדר נראות משטרתית מספקת בכבישים, נהגים רבים פשוט לא מפחדים להיתפס על ידי המשטרה ומסכנים את עצמם את שאר נוסעי הרכב. הוספת ניידות משטרה והגברת הנראות שלהן בכבישים תסייע בהרתעת נהגים שלא חוגרים חגורת בטיחות או מסיעים נוסעים שאינם חגורים. רק תוספת של ניידות ושוטרים תגביר את ההרתעה וכך ניתן יהיה לצמצם את התופעה שגובה את חייהם של רבים מידי שנה".