תאונות באזורנו: נתוני החציון הראשון

צילום: 'איחוד הצלה' מבשרת והסביבה (ארכיון)
צילום: 'איחוד הצלה' מבשרת והסביבה (ארכיון)
עמותת 'אור ירוק' פרסמה את נתוני ינואר-יוני 2021 בהשוואה לתקופות אלה בשנתיים שלפני * מה המצב אצלנו?

מנתוני עמותת 'אור ירוק', המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה כי בחציון הראשון של שנת 2021 (ינואר-יוני) נהרגו 182 בני אדם בתאונות דרכים, עלייה של 32 אחוז בהשוואה למספר ההרוגים בתקופה המקבילה בשנת 2020 שבמהלכה נהרגו 138 בני אדם, וכן עלייה של 14 אחוז בהשוואה למספר ההרוגים בתאונות דרכים בתקופה המקבילה בשנת 2019 – 159 הרוגים.

העלייה במספר ההרוגים באה לידי ביטוי גם בבחינת המספרים בתחום העירוני, 73 בני אדם נהרגו בחציון הראשון של שנת 2021 בתאונות דרכים בערים לעומת 64 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים בחציון הראשון בשנת 2020, ו-58 שנהרגו בתקופה המקבילה בשנת 2019. בקרב הנפגעים מתאונות דרכים בערים, נרשמה גם כן עלייה בהשוואה לשנת 2020. מהנתונים עולה, כי 5,566 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים בששת החודשים הראשונים של שנת 2021 לעומת 5,118 שנפגעו בתקופה המקבילה אשתקד.

ומה המצב אצלנו? במבשרת ציון נפצעו 24 בני אדם בתאונות שאירעו בחודשים ינואר-יוני בשלוש השנים האחרונות (2019 – 10, 2020 – שמונה, 2021 – שישה). באבו גוש – ארבעה פצועים (שניים ב-2021, אחד בכל אחת מן השנים 2019 ו-2020), ביישובי מטה יהודה שבאזורנו – ארבעה פצועים, כולם ב-2019. בהר אדר – פצוע אחד ב-2021.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "שנת 2021 מסתמנת כשנת דמים בכבישים, שנה קטלנית ומרובת הרוגים. מדינת ישראל נמצאת במצב חירום, זאת כתוצאה מהזנחה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים את תחום הבטיחות בשנים האחרונות. קיצוץ התקציבים שמופנים להצלת החיים בכבישים מחזיר את ישראל עשור אחורה וכבר היום אנחנו בין המדינות הכושלות בבטיחות בדרכים מבין כל מדינות אירופה. במשרד לבטיחות בדרכים חייבים להתעשת ולהשיב את הכסף שנלקח מהטיפול בקטעי הכבישים האדומים והצמתים המסוכנים. יש למקד פעילות באוכלוסיות הפגיעות ולחזק את אגף התנועה בעוד 200 ניידות ומאות שוטרים. תאונות הדרכים אינן גורל או גזירה משמיים – ניתן וצריך למנוע אותן".

שנת 2021 מסתמנת עד כה כשנה אדומה וקטלנית בכבישים. דו"ח חדש (יוני 2021) של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) חושף את גודל הכישלון של מדינת ישראל במאבק בקטל בדרכים – לא רק בשנה האחרונה, אלא גם בשני העשורים האחרונים. מהדו"ח עולה, כי במשך שני עשורים משתרכת מדינת ישראל בתחתית מדינות אירופה בשינוי מספר ההרוגים והפצועים קשה מתאונות דרכים.

2010-2020 – מקום 30 מתוך 32 מדינות: בעשור האחרון הורידו מדינות אירופה בממוצע את הרוגי תאונות הדרכים בשיעור של 37 אחוז ואילו בישראל מספר ההרוגים ירד בשיעור של 18.7 אחוז בלבד – כמחצית מהממוצע במדינות האיחוד. נורבגיה, יוון ופורטוגל נמצאות במקומות הראשונים עם נתוני ירידה של כ-50 אחוז במספר ההרוגים.

2001-2020 – מקום 29 מתוך 32 מדינות: בין השנים 2001-2020 הצליחו מדינות אירופה להפחית את מספר ההרוגים מתאונות דרכים בשיעור ממוצע של 63 אחוז. בישראל מספר ההרוגים מתאונות דרכים ירד בשיעור ממוצע של 46 אחוז בלבד.

כאשר בוחנים את שינוי מספר ההרוגים בין השנים 2019-2020, ניצבת ישראל במקום ה-14 מתוך 32 מדינות אירופה. מדינות האיחוד הורידו את מספר ההרוגים בשיעור ממוצע של 17.2 אחוז ואילו בישראל הירידה בהרוגים הייתה נמוכה יותר מהממוצע האירופי – 15.4 אחוז.

חשוב לזכור, כי שנת 2020 הייתה שנת קורונה וסגרים ולכן מדד ההשוואה איננו מייצג נכונה את כל הנתונים, מאחר ומדינות רבות חוו צורות וסוגים שונים של סגרים אשר הורידו באופן משמעותי את נסועת כלי הרכב. ניתן להעריך, כי ישנו קשר ישיר בין הירידה בהרוגים מתאונות דרכים לעוצמת הסגר ומשכו בכל מדינה ומדינה.