תבלינים ועשבי תבלין

צילום אילוסטרציה: Pexels, Pixabay
צילום אילוסטרציה: Pexels, Pixabay
על התוספות שמוסיפות לא רק טעם, אלא מביאות איתן יתרונות נוספים

תבלינים וצמחי התבלין, המופקים לרוב מחלקים שונים של הצמח, משמשים להענקת טעם למזון ונמצאים בשימוש גם ברפואה העממית, בתחום הקוסמטיקה ואף בתרופות. הצמחים מייצרים בתוכם חומרים שונים – פיטוכימיקלים – המגינים על הצמח מפני בעלי חיים שאוכלים אותם. עבור בני אדם, תורמים חומרים אלה רבות לבריאותו. החומרים הצמחיים האלה מעניקים לצמחי התבלין את הריח ואת הטעם המיוחדים שלהם. ניתן להוסיפם למתכונים או לחלוט אותם במים להכנת משקאות שונים. חלק מעשבי התבלין גדלים בארץ כגון זעתר ומרווה וחלק מיובאים כגון קינמון, מוסקט וזעפרן.

תבלינים מאפיינים סגנונות בישול שונים. לרוב, נבדיל בין מטבחים שונים בשל השימוש השונה בתבלינים עם אותם רכיבי מזון. לדוגמה, תפוחי אדמה עם גראם מסאלה מיוחסים למטבח ההודי ואילו אותם תפוחי אדמה עם פפריקה אדומה יאפיינו את המטבח ההונגרי.

יש עשבי תבלין שמוסיפים בכמויות קטנות כדי לתת טעם מיוחד למזון כגון רוזמרין, תימין, מרווה, אורגנו ויש עשבי תבלין הנמצאים בשימוש רב כגון פטרוזיליה, זעתר, בזיליקום, כוסברה ונענע.

החומרים הפעילים בצמחים ובתבלינים הם בעלי השפעה בריאותית מגוונת.

1. הם מכילים חומרים המעכבים התפתחות של גידולים סרטניים כגון משפחת צמחי התבלין הלימוניים ובהם עשב לימון ולואיזה. עשבי התבלין הירוקים מכילים את הלוטאין כגון עלי רוקט, המגן מפני התפתחות סרטן וניוון רשתית העין.

2. החומרים הצמחיים מקיימים פעילות אנטימיקרוביאלית הקוטלת חיידקים ופעילות אנטי פטרייתית המונעת התפתחות של פטריות כגון בצמחים מליסה, נענע, רוזמרין, אורגנו ותימין ובצמחים כגון שום ובצל שהם בעלי תרכובות גופרית מחטאות. יש תבלינים שגם להם אפקט אנטי בקטריאלי כגון קינמון, ציפורן ופלפל שחור

3. הפיטוכימיקלים כולם נחשבים כנוגדי חמצון, חומרים המפחיתים את הנזקים המתרחשים בגוף בשל הרדיקלים החופשיים הנוצרים בו. נוגדי החמצון ידועים ביכולתם להאט את תהליכי הזדקנות התא, להפחית רמות כולסטרול רע ולהקטין תהליכים דלקתיים בגוף. מדובר בצמחי תבלין כגון רוזמרין, אורגנו, מרווה ומליסה ותבלינים כגון כורכום, קינמון ופפריקה אדומה.

את צמחי התבלין ניתן גם לצרוך בשתייה על ידי חליטה שלהם במים – הידועים כחליטות הם הנענע, הלואיזה, המליסה ועוד, אולם ניתן להכין חליטת גם ממרווה, רוזמרין, קליפות קינמון וכורכום.

כיום, אנחנו יודעים שההשפעה המרפאת שלהם המיוחסת להם ברפואה העממית נבדקת גם במחקרים מדעיים הנערכים במקומות שונים בעולם. שילוב שלהם בתזונה היומיומית מומלץ באופן קבוע. בכל תבשיל או מנה קרה חפשו כיצד ניתן להעשיר את המתכון בצמחי תבלין שונים ובתבלינים כדי לקבל את האפקט הבריאותי שלהם. בעזרת התבלינים ניתן לגוון את סגנון הבישול במטבח וליצור טעמים שונים.

בשל ההשפעה שלהם על הבריאות, יש אוכלוסיות הצריכות לנהוג במשנה זהירות בשימוש בתבלינים. על נשים הרות, מניקות ואנשים הסובלים ממחלות כרוניות להתייעץ עם איש מקצוע באשר לשימוש בצמחי מרפא שונים מעבר לשימוש הרגיל שלהם בתזונה.