תודה לאל, אצלנו רק פצועים

צילום אילוסטרציה: 'אור ירוק' (ארכיון)
צילום אילוסטרציה: 'אור ירוק' (ארכיון)
עמותת 'אור ירוק' דיווחה השבוע כי שנת 2023 הייתה קטלנית יותר מקודמתה * במבשרת וביישובי הסביבה נרשמו מקרי פציעה בלבד

שנת 2023 הייתה שנה קטלנית יותר מהשנה שקדמה לה, זאת למרות המלחמה שפרצה בשבעה באוקטובר והורידה באופן משמעותי את נפח התנועה וכתוצאה מכך את מספר תאונות הדרכים והנפגעים בהן. 361 בני אדם נהרגו בכבישי ישראל במהלך שנת 2023 – כאדם בכל יום בממוצע.

הסכנה בכבישים לא פסחה על אף משתמש דרך בשנת 2023 והייתה שנה קטלנית לכולם – 102 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים כהולכי רגל, 78 בני אדם נהרגו כרוכבי אופנוע וקטנוע, 28 בני אדם נהרגו כשרכבו על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים ותשעה בני אדם נהרגו כשרכבו על אופניים רגילים. 48 נהגים צעירים עד גיל 24 מצאו את מותם בדרכים.

בנוסף, האוכלוסיות שבסיכון ממשיכות להיפגע: 35 ילדים בגילי 0-14 נהרגו בתאונות דרכים – השנה הקטלנית ביותר לילדים ב-13 השנים האחרונות, 75 בני נוער וצעירים בגילי 15-24 נהרגו בתאונות דרכים, 98 בני אדם מהחברה הערבית נהרגו בתאונות דרכים ו-75 אזרחים ותיקים בני 65 ומעלה מצאו את מותם בשנה זו בתאונות דרכים.

עוד עולה מן הנתונים, כי 152 מן ההרוגים בשנה זו נהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני (42 אחוז מכלל ההרוגים). 8,300 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בערים וביישובים בשנת 2023, מתוכם 1,458 נפצעו קשה.

ומה המצב אצלנו? 14 פצועים במבשרת ציון, שלושה פצועים ביישובי מטה יהודה שבאזורנו, שניים באבו גוש ופצוע אחד בקריית יערים.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בכל יום אדם נהרג בתאונת דרכים, משפחה נוספת מצטרפת למעגל השכול. ילדים, הורים, סבים וסבתות – חיים שלמים נקטפים באכזריות על הכביש. נתוני שנת 2023, המראים עלייה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים למרות המלחמה והירידה בנפח התנועה מדגישים את הכשלון הגדול של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. זוהי תוצאה ישירה של הזנחה מתמשכת וקיצוץ בתקציבים המיודעים להציל חיי אדם. מעבר לכך, הכביש הפך למקום מסוכן וכולנו חשים את חוסר הביטחון והפחד הגובר. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, חייבת ליישם באופן מיידי את התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים שהוכנה בקדנציה הקודמת שלה והובלה על ידה. תכנית זו נועדה להביא להפחתה בהרוגים בשיעור של 50% בשנים הבאות ולהציל חיים רבים. זו האחריות והמחויבות של הממשלה, וזה מה שהציבור דורש ממנה".

ממסמך שפרסם מכון המידע והמחקר של הכנסת בינואר 2024 עולה כי מאז שנת 2005, לא יושמה בישראל תכנית לאומית רב שנתית לבטיחות בדרכים. כך גם תכנית 30-50 שהובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב בקדנציה הקודמת שלה, שאחד מיעדיה המרכזיים של התכנית הוא להפחית את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-50% עד לשנת 2030, אינה מתוקצבת כראוי ואינה מיושמת במלואה.

התוצאות ברורות – בישראל מצב הבטיחות בדרכים הולך ומחמיר- בעשור האחרון נהרגו 3,469 בני אדם נהרגו בעשור האחרון (2023-2014) בתאונות דרכים, 347 הרוגים בכל שנה בממוצע.

בעוד ישראל משתרכת במקומות האחרונים במדד צמצום ההרוגים מתאונות דרכים מבין מדינות אירופה, במדינות שהשכילו לאמץ תכנית לאומית רב-שנתית לבטיחות בדרכים ניכרת ירידה במספר ההרוגים בעשור, כך לפי דו"ח המועצה האירופית לבטיחות בדרכים.