תזונה בריאה גם בחופש

צילום: יח"צ
החופש הגדול החל, מטיילים בארץ ובעולם וגם אוכלים נכון

חופשת הקיץ היא זמן להירגע ולקחת הפסקה מחיי היום-יום והזדמנות לבקר במקומות חדשים. באופן טבעי, בזמן נופש אנו ששים להתנסות במאכלים חדשים. מי מאתנו לא אוהב לטעום מאכלים מקומיים ולקחת הפסקה מהתפריט המוכר? יציאה לחופשה לא אומרת שצריך לוותר על תזונה נכונה שלנו וגם של הילדים.

כך תוכלו לטייל, ליהנות מתפריט בריא, להכיר מקומות חדשים ועדיין להתענג על פינוקים:

שתייה זה בריא? המילה קיץ גורמת לנו לחשוב על משקאות צוננים. רבים מהם אכן טעימים, אך הם עלולים להיות גם עתירי קלוריות שמגיעות מאלכוהול, סירופים ממותקים ומיצים. לכן, הימנעו מהפיתוי להגזים במשקאות מתוקים והחליפו אותם בשתיית מים או תה קר. בימים החמים של הקיץ, שמירה על מאזן הנוזלים היא חיונית כדי לחדש את מאגרי המים שמתאדים עם הזיעה ולווסת את טמפרטורת הגוף.

חטיפים זה חכם? כשמבלים מרבית היום בשיטוטים בעיר או בפארקים, נתקלים בשפע של חטיפים ומאכלי רחוב מפתים. מאכלים אלה הם פעמים רבות עתירי קלוריות. נסו להסתפק בנגיסה אחת או שתיים והעבירו את שארית המנה לשותפים לטיול. אתם תתפתו פחות אם לא תהיו רעבים מדיי. לפני שאתם יוצאים לפעילות היומית, אכלו ארוחת בוקר עשירה בחלבון וקחו איתכם לדרך כמה חטיפים בריאים דוגמת חטיפי חלבון, אגוזים או פירות.

פעילות גופנית: פעמים רבות, כוללת חופשת הקיץ מנוחה לצד אגם, בריכה או ים. אומנם מומלץ לנוח ולבלות זמן בקריאה, בהתבוננות בנוף ובהתרגעות, אבל יציאה לחופשה לא אומרת שצריך לוותר על הפעילות הגופנית הקבועה. לכן, קחו את נעלי ההתעמלות או את בגד הים כדי שתוכלו לנצל את חדר הכושר או את הבריכה במלון. אתרי נופש מסוימים מציעים שיעורים קבוצתיים – מיוגה ועד אירובי מים – כדרך מהנה להזיז את הגוף. בצעו מעקב אחר מספר הצעדים היומי והעדיפו לצעוד לאתרים מקומיים ברגל. בערים רבות ישנם גם חדרי כושר שמציעים כרטיסייה לזמן מוגבל.

העדיפו ירקות: במקום לנשנש לחם וחמאה או מנות ראשונות מטוגנות, התחילו כל ארוחה עם מנת ירקות. סלטים ותוספות מירקות הם דרך מצוינת לשבוע מאוכל בריא לפני שמגיעים למנות האחרות. השתדלו ש-50 אחוז מנפח הארוחה יורכב מירקות, מה שיאפשר לכם לטעום מאכלים מקומיים ועדיין לשמור על תפריט בריא יותר.

לילה טוב: בעוד שפנטזיית החופשה גורמת לנו לדמיין את המיטה המפנקת ביותר בחדר מלון מפואר, לפעמים זה יכול להיות גם אוהל, חדר עם קירות דקים או יותר מדיי בני משפחה בסביבה. מחקרים גילו מתאם בין מחסור בשינה לאכילת יתר – כשאנחנו עייפים מדיי, אנחנו משתמשים לפעמים במזון (ולא תמיד במזון בריא) בניסיון להעלות את רמות האנרגיה. בנוסף, נסיעה, במיוחד לאזורי זמן שונים, משבשת את דפוסי השינה הרגילים. לכן, במידת האפשר, נסו להיצמד לשעת השינה הרגילה ונסו להתעורר גם בשעה שבה אתם רגילים להתעורר. השתמשו במסכת עיניים כדי להחשיך את החדר ובאטמי אוזניים כדי להפחית רעש. אם אתם מגיעים לארוחת הבוקר כשאתם עדיין עייפים, דלגו על הפחמימות הממותקות והמעובדות דוגמת ופלים ומאפים. במקום זאת, שתו מים, קפה או תה, והעדיפו חלבונים בריאים כדוגמת ביצים או יוגורט.