אקזיט במרכז הקליטה

צילום ארכיון
צילום ארכיון
קרן 'ריאליטי' מכרה את חלקה במתחם 'לב מבשרת' ביישוב לפי שווי של 405 מיליון שקלים לשותפתה במתחם, חברת י.ד. ברזאני

אקזיט לקרן 'ריאליטי' במתחם מרכז הקליטה במבשרת ציון. הקרן מכרה את חלקה במתחם 'לב מבשרת' במבשרת ציון לפי שווי של 405 מיליון שקלים.

הנכס נרכש ביוני 2019 בתמורה לסך של כ-266 מיליון שקלים על ידי 'ריאליטי' ושותפה ומאז קידמה בו תכנית להקמת שכונת מגורים בשילוב מסחר ושטחי ציבור בהתאם לתוכנית המתאר המאושרת של מבשרת. בתקופת הביניים שופצו כ-200 יחידות הדיור שהושכרו לאוכלוסייה צעירה תוך פיתוח התשתיות בשכונה. 

כאמור, מכרה השבוע קרן 'ריאליטי' את חלקה (58 אחוז) במרכז הקליטה במבשרת ציון לקבוצת רוכשים אותה מובילה חברת י.ד ברזאני, שותפתה לנכס, לפי שווי של 405 מיליון שקלים. 'ריאליטי' וברזאני רכשו את המתחם ביוני 2019 במסגרת התמחרות בתמורה ל- 266 מיליון שקלים ומאז מקדמת הקרן תוכנית חדשה שמגדילה משמעותית את זכויות הבנייה בו בהתאם לתוכנית המתאר של מבשרת ציון. קרן 'ריאליטי' תקבל בתמורה למכירה סכום של כ-235 מיליון שקלים.

נכון להיום, כולל המתחם 224 יחידות דיור ישנות בנות כ-65 מ"ר כל אחת, המתפרסות על פני שטח של כ-51 דונמים ועד אוקטובר 2017 שימשו מרבית המבנים כמרכז קליטת עולים. כחלק מאסטרטגיית שימושי הביניים של הקרן, שופצו נכון להיום כ-200 יחידות דיור – שהיו מוזנחות בעת הרכישה – תוך פיתוח שטחי ציבור, קידום פיתוח נופי, פיתוח שטחים לטובת הקהילה ותושבי השכונה. נוסף על אלה, פיתחה 'ריאליטי' תשתיות במתחם, לרבות תשתיות תקשורת שלא היו קיימות, טיפלה בניקוי שצ"פים (שטחים ציבוריים פתוחים), בקווי הביוב ואף הקימה אפליקציה שכונתית לדיווח על תקלות.

השכונה המחודשת תאכלס, בין היתר, יזמי תרבות ואמנות מקומיים ותפעל בשיתוף עם הציבור המקומי ליצירת תוכן איכותי בשכונה. מעבר לכך, הקימה הקרן בית קהילתי למען פעילות ותוכן בשכונה אשר נחנך לפני מספר ימים יחד עם תושבי השכונה.

פעולות השבחה נוספות שנעשו הן פינוי פולשים מוכרזים במתחם, כ-70 בעת הרכישה, זאת בשיתוף פעולה מלא עם משרד הקליטה תוך דאגה למציאת פתרונות דיור ותעסוקה למפונים. בנוסף, פעלו היזמים לקידום תכנית בסמכות ועדה מחוזית לשכונת מגורים בשילוב מסחר ושטחי ציבור בהתאם לתכנית המתאר החלה על האזור.

דן מנחם, שותף בקרן 'ריאליטי': "במשך תקופה של שנתיים, פיתחה הקרן את המתחם שהיה מוזנח מאוד ולא היה בניצול נכון של הקרקע, זאת על בסיס עקרונות תכנון מודרניים, תוך ראייה כוללת ובהתחשבות בצרכי הסביבה והיישוב והצליחה להביא אותו למצבו הנוכחי. הפרויקט מביא לידי ביטוי הלכה למעשה את תפיסת הקרן – רכישת נכסים שאינם בשימוש המיטבי והשפעה על סביבת הנכסים שהיא מפתחת".

בתוך כך, הודיעה לאחרונה קרן 'ריאליטי' כי היא מקימה קרן חוב, במסגרתה צפויה לגייס כמיליארד שקלים שישמשו לטובת מימון הון עצמי ליזמי נדל"ן. הקרן תעמיד מימון זה תוך ניצול הידע והניסיון שקיימים בקבוצה בכל הקשור להשבחת נדל"ן ולפוטנציאל המימוש של הנכסים. את קרן החוב החדשה מוביל עו"ד משה הרדי, שליווה את 'ריאליטי' ברכישת מרכז הקליטה. הרדי הצטרף ל'ריאליטי' בדצמבר 2020 ובשבוע האחרון הודיע על הצטרפותו כשותף בקרן החוב יוני מיחאווי, לשעבר משנה למנכל וסמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי ב'גזית גלוב ישראל', ויוביל יחד עם הרדי את הפעילות החדשה.

'ריאליטי' היא קבוצת קרנות השקעה בנדל"ן בראשה עומדים מיכאל ורדי, אסף ורדי ואוהד רוזן. הקבוצה, המנהלת נכסים בהיקף של כ-6.5 מיליארד שקלים, נמצאת בצמיחה עקבית תוך יצירת תשואות גבוהות למשקיעיה ופועלת לפיתוח עירוני וסביבתי, זאת לצד שיתופי פעולה נרחבים עם הרשויות השונות. על משקיעי הקרן נמנים הגופים המוסדיים הגדולים במשק, חברות ביטוח, בנקים, בתי השקעות, אוניברסיטאות ומשקיעים פרטיים ישראליים וזרים. הקבוצה נוסדה בשנת 2008 ומנהלת ארבע קרנות המתמחות בהשבחת נדל"ן בישראל, האחרונה שבהן הוקמה בשנת 2019 וגייסה 1.5 מיליארד שקלים. בנוסף, ל'ריאליטי' פעילויות נוספות בארץ ובגרמניה המתמחות באיתור וברכישה של נכסים ייחודים ויצירת ערך ארוך טווח למשקיעים.