בעיה נגררת

נושא בעיית החנייה אינו חדש, אך הפעם העלו מספר תושבים בעיה חדשה – חניית רכבים נגררים * לטענת בעלי הנגררים, אין לסוג זה של רכב פתרון מוסדר אך המועצה לא נמנעת מלחלק דו"חות * המועצה: "האכיפה נובעת מן הצורך בשמירה על מקומות חנייה פנויים לרווחת התושבים, הסובלים ממצוקת חנייה"

נושא מציאת חנייה במבשרת ציון הוא לא פשוט. הנושא של הדו"חות כאוב עוד יותר. על העניין הזה נכתב כבר רבות ואין יותר מדיי מה לעשות, בסך הכול המועצה פועלת כחוק ויצוין בהקשר זה כי בשנה האחרונה נעשו מצדה מאמצים להכשיר עוד ועוד שטחים למטרת חנייה ובכך להקל על המצוקה.

תושב שפנה למערכת 'זמן מבשרת' הציף בעיה קיימת, אך כזו שפחות דובר עליה אם בכלל, אך מאז נכנסו הדו"חות לחיינו, אלה שהבעיה נוגעת להם אישית, מרגישים זאת בכיס. מדובר ברכבים נגררים, כלומר, כלי תחבורה נוסף המחובר על ידי וו גרירה לרכב אחר. הרכב בו יושב הנהג נקרא גורר והרכב שמחובר אליו נקרא נגרר. כל עוד שני החלקים מחוברים זה לזה, אין כל בעיה. אך ברגע שהנגרר נמצא במקום אחר – ניתן קנס.

כך כתב לנו תושב בנושא: "ישנה בעיה במבשרת בכל הנוגע לחניית נגררים השייכים לתושבי היישוב. המועצה מחלקת דו"חות לכל מי שמחנה נגרר בשטח היישוב ומנגד לא מציעה פתרון חלופי. לא מצאתי אף רשות מקומית שמרשה לעצמה לנהוג כך מבלי לתת פתרון חלופי".

לדבריו, רשויות רבות בארץ נמנעו ממתן דו"חות עד שהכשירו בתחום שיפוטן חניון ייעודי לנגררים. להלן מספר דוגמאות.

נתחיל דווקא מיישוב שכן, הר אדר. להלן הודעה שפרסמה המועצה המקומית בדף הפיסבוק שלה לפני כחצי שנה (דצמבר 2020): "על פי התיקון לחוק העזר שאושר על ידי מליאת המועצה, חל איסור על חניית נגררים שאינם רתומים לרכב בכל רחבי היישוב, למעט במקומות המיועדים לכך. בימים הקרובים תחל המועצה המקומית הר אדר בטיפול בחניון הנגררים הממוקם ברחוב הגיא שברבות הימים הפך למגרש גרוטאות ונראה זוועה. יובהר, כי לא תתאפשר במקום חנייה לנגררים ללא מספר רישוי ו/או ללא מבחן רישוי בתוקף. לתשומת ליבכם, חניית הנגררים מיועדת לתושבי הר אדר בלבד ולא תתאפשר חניית נגררים שאינם שייכים לתושבי הר אדר ו/או שהנגרר אינו רשום על שמם. בהזדמנות זאת נבקש מבעלי הנגררים להחנות את הנגרר שלהם רק בחניון  אשר הוקצה למטרה זו. השימוש בחניון חינם. נבקש מבעלי הנגררים להחנות את הנגרר שלהם במקום בצורה מסודרת, בהתאם לסימונים ולשילוט במקום ולהקפיד על שמירת ניקיון החניון".

ואם חשבתם שלהר אדר יש לוקסוס של יישוב מבודד מוקף שטחים פתוחים, בבקשה, גם בגוש דן הצפוף מצאו פתרון. כך למשל בחולון, שם העירייה, באוקטובר 2019, הודיעה כי הקצתה מגרש ייעודי לחניית נגררים ברחוב המרכבה 25 שבאזור התעשייה. מהלך זה לווה בתיקון לחוק עזר לאור העובדה שברחובות העיר חנו לא מעט נגררים אשר תפסו מקומות חנייה לתושבים והיוו מפגע בדרך. זה המקום לציין, כי כשנה וחצי קודם לכן הגישה העירייה את התיקון לחוק העזר לאישור מועצת העיר, על מנת שיאפשר לפיקוח העירוני לאכוף העמדת נגררים ברחובות העיר. עם הסדרת החניון החדש, החלה עיריית חולון במתן קנסות בסך של 250 שקלים על כל נגרר אשר חונה ברחובות העיר.

דוגמה נוספת ניתן להביא משכנתה של חולון, ראשון לציון, שם בנובמבר האחרון הוסדר הנושא. על מנת להקל על מצוקות החנייה ברחבי העיר ולהגביר את רמת הבטיחות בכבישיה וברחובותיה, הקימה עיריית ראשון לציון חניון עירוני לנגררים קלים. החנייה במקום מוסדרת על פי רשימת מנוי חודשי או יומי. לאחר תחילת הפעלתו, החלה החברה לביטחון בביצוע פעולות אכיפה כנגד העמדת עגלות נגררים ברחובות העיר. גם העיר ראשון לציון סבלה תקופה ארוכה מתופעת העמדת עגלות, נגררים וקרוואנים ברחובות העיר. תופעה זו מהווה מפגע בטיחותי, שכן תקנות התעבורה אוסרות העמדת נגרר ללא גורר בכביש וברחוב. מעבר לכך, העמדת עגלות נגררים וקרוואנים גורמת לתפיסת מקומות חנייה ומגבירה את מצוקת החנייה ברחובות ובאזורים שונים בעיר. עיריית ראשון לציון הכשירה חניון ייעודי לעגלות נגררים קטנות, אשר פועל ברחוב הלח"י בצמוד למתחם 'הום סנטר'. החניון מופעל על ידי החברה לביטחון של עיריית ראשון לציון. באחד המקומונים שם צוטט סגן ראש העיר, מקסים בביצקי, "גילינו שלא מעט חניות ציבוריות תפוסות על ידי נגררים, כאשר חלקם הפכו להיות מחסנים לציוד, דבר שרק מגביר את מצוקת החנייה. לכן, קיבלתי החלטה להתחיל באכיפה. אולם במקביל, על מנת לתת פתרון גם לבעלי הנגררים, יזמתי פתיחת חניון מוסדר שבו ניתן להשאיר את הנגררת".

ובחזרה אלינו, למבשרת ציון. לדברי אותו תושב שפנה אלינו, "במילים פשוטות, כל עוד הרשות לא סיפקה פתרון לחניית נגררים, אין לתת דו"חות ונדמה שמדובר בהיגיון בריא. איפה מצפים שהתושבים יחנו את הנגררים שלהם? מן המועצה נמסר לי שאכן אין מקום לחניית נגררים אך מאחר והחוק מתיר מתן קנסות, כך הם נוהגים. משיחות טלפון עם קצין הביטחון, נמסר שמי שרוצה להחנות נגרר, ייאלץ למצוא שטח פרטי. מדובר בבעיה שנוגעת ללא מעט תושבים במבשרת, בעלי נגררים/קרוואנים, והד"וחות ניתנים מבלי שמוצעת חלופה".

אותו תושב פנה למועצה ושטח בפניה את הבעיה של חניית נגררים. הוא העביר למערכת 'זמן מבשרת' את תוכן התשובה שקיבל ממחלקת הביטחון במועצה: "ניתן לאכוף איסור חניית נגרר העומד ללא רכב צמוד לו ואין חובה להעמיד לרשות הנגררים חניון ייעודי (בשונה מרכבים כבדים דוגמת משאיות ואוטובוסים, כך במקור). הדבר יכול כמובן לעמוד לביקורת שיפוטית, אך אין בהיעדר חניות בכדי לאיין עבירות מסוג זה. יוער, כי לדברי ראש המועצה, הוצע חניון לנושא. על פי החקיקה, חל איסור להעמיד/להחנות עגלה נגררת ללא רכב מוצמד לה. הדבר מהווה עבירת על התקנות התעבורה (סעיף 69) באופן המקים לרשות סמכות לאכוף ולרשום דו"ח (שניתן לפי צו התעבורה לאכוף על ידי המועצה המקומית מבשרת ציון מכוח חוקי העזר, כנ"ל). גובה הקנס הוא 250 שקלים".

"כיצד אתה מסתדר בינתיים?", שאל עבדכם הנאמן את התושב וזה ענה. "נכון לעכשיו אין ברשותי נגרר, אבל יש לי תכניות בנושא ולפני היציאה לדרך היה חשוב לי לבדוק את הנושא מול המועצה", אמר, "זאת מכיוון שידוע לי שהבעיה הזו קיימת ביישוב".

בעקבות שאלה זו פנה כותב שורות אלה לתושב היישוב שיש ברשותו נגרר כדי לדעת כיצד הוא מסתדר. אותו בעל נגרר מסר: "יש שטח פתוח אחרי איפה שנגמר רחוב החוצבים, מה שנקרא אזור 'המגרסה'. יש שם עוד נגררים וגם רכבים כבדים".

עם התשובה הזו חזר עבדכם הנאמן לתושב הקודם ובישר לו על ה'פתרון'. "המקום הזה מוכר לי", אמר, "אבל זה לא מקום מוסדר ולא ייעודי לנגררים כפי שנעשה למשל בהר אדר ובחולון. יתרה מכך, זה מקום לא נוח, דרך עפר. חונים שם רכבים כבדים ובקיצור, שטח מת שמשתמשים בו כל אלה שלא מצאו פתרון הולם לחנייה. לו היה המקום מוסדר וייעודי לנגררים, המועצה בתשובתה הייתה כותבת לי את זה. אני מאמין שאם זה היה נכון היה לכך פרסום, עובדה שבתשובת המועצה לא היה שום אזכור לפתרון. בקרוב אמורות לצאת לדרך עבודות בנייה בסמוך לשם והחשש הוא שעקב כך לא תתאפשר יותר חניית נגררים במקום".

מן המועצה המקומית מבשרת ציון נמסר בתגובה: "בהתאם לחוק עזר 'העמדת רכב וחנייתו – מבשרת ציון 2018' שאושר על ידי משרדי הפנים, התחבורה והמשפטים, אוכפת המועצה העמדת נגררים בניגוד לחוק ובהתאם לתקנות התעבורה. הטעם לאכיפה זו נעוץ בין היתר גם בצורך בשמירה על מקומות חנייה פנויים לרווחת התושבים, הסובלים ממצוקת חנייה ונפגעים פגיעה ישירה מנגררים המוצבים ברחבי הרשות ותופסים מקומות חנייה המיועדים לציבור ורווחתו זמן רב, לעיתים במשך שבועות. יתרה מכך,  בניגוד לטענות התושב, אין חובה שבדין המוטלת על המועצה לספק חלופת חניון לנגררים (בשונה מרכבים כבדים) אולם חרף כך, פעלה המועצה למען תושביה, בעלי נגררים (בכפוף להוראות תקנות התעבורה כאמור) ורכבים כבדים בישוב, עת הקצתה חניון ייעודי לכלי רכב כבדים ונגררים. בשנים האחרונות, ביצעה המועצה שורה ארוכה של צעדים שמטרתם להביא לשיפור באיכות חיי התושבים בתחום העמדת הרכב. בין היתר נאסרה חניית כלי רכב כבדים ברחובות היישוב, נאסרה העמדת רכבים למכירה בשדרות הראל, בוצעה אכיפה כנגד העמדת גרוטאות רכב ועוד. המועצה פעלה ותמשיך לפעול על מנת לשמור על איכות חיי התושבים באמצעות חקיקת חוקי העזר ואכיפתם בתחומים השונים בכלל ובתחום העמדת רכבים בפרט".