גניבה מסוכנת באישון לילה

כתב אישום הוגש נגד תושב האזור בגין גניבת כמות אדירה של נשק משטרתי והסתרתו באולם אירועים בו הוא עובד * השאלות הקשות: כיצד התאפשרה גניבה של ציוד רב ורגיש כל כך מבלי שהמשטרה לא שמה לב לכך במהלך ההתרחשות ולא מנעה זאת מבעוד מועד על ידי שמירה ראויה?

בסוף השבוע האחרון (חמישי, 27.5), הוגש כתב אישום נגד ר', צעיר כבן 25 תושב האזור, בגין גניבת נשק השייך למשטרת ישראל. בשל חומרת העניין, ביקשה פרקליטות מחוז ירושלים להאריך את מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

על פי כתב האישום, ב-7.5, בשעות הצהריים, בעת שהיה בעבודתו באולם אירועים באזורנו, הבחין הנאשם בעגלה נגררת של משמר הגבול החונה בסמוך למקום עבודתו. או אז גמלה בליבו ההחלטה לפרוץ את הנגרר במטרה לגנוב ממנו נשקים ולמכרם. על מנת לעשות כן (ובמועד שאינו ידוע למאשימה, כך על פי כתב האישום), חבר הנאשם לאנשים נוספים שזהותם אינה ידועה במדויק למאשימה ותיאם עמם לפרוץ לנגרר באותו הלילה ולגנוב מתוכו את הנשקים. ב-8.5, בסמוך לשעה 02:25, נותקו המצלמות שהיו במקום באופן שאפשר לנאשם ולשותפים לגנוב את הנשקים ולהכניסם לבית העסק בו הם עובדים מבלי שייתפסו. לאחר מכן, בין השעות 02:30-03:30, פרצו הנאשם והשותפים לנגרר תוך ששברו את ידיות הסגירה ואת המנעולים שהיו עליו.

על פי כתב האישום, הנאשם ושותפיו לקחו מתוך הנגרר ארגז ובו 12 רימוני יד, ארגז מתכת ובו לפחות 10 טילי גז מדמיע למדוכה, ארגז מתכת ובו תחמושת מסוג 5.56 ובו כ-1,000 כדורים, שני מדי טווח לייזר, שתי ערכות פנסים מסוג MY7 הכוללות פנסים, מטען לרכב, מטען לחשמל ומתקן תלייה לקיר, ארבע ברכיות, מדים ותיק הפעלה שבתוכו אפודה זוהרת, כובע משטרתי שחור, אפוד שחור, ארבע מחסניות ל-M16, אלה, קסדה ומשקף וזאת במטרה לשלול אותם שלילת קבע מבעליהם.

עוד נכתב בכתב האישום, כי הנאשם ושותפיו נשאו את האמל"ח לאולם האירועים בו הם עובדים והחביאו אותו בתוך ארון מתכת שנמצא במקום. עוד נכתב בכתב האישום, כי הנאשם החזיק את האמל"ח במקום עד למועד שאינו ידוע למאשימה ולפחות עד ליום מעצרו. עד ליום הגשת כתב האישום לא אותר האמל"ח על ידי משטרת ישראל. הנאשם לא היה בעל רישיון להחזיק נשק ומעולם לא החזיק ברישיון לנשק.

בסיכום פירוט העובדות בכתב האישום נכתב: "במעשיו המתוארים לעיל, פרץ הנאשם לרכב במטרה לבצע גניבה, גנב דבר מתוך הרכב, נטל ונשא נשק תחמושת ורכוש בלי הסכמת בעליהם כשהוא מתכוון בשעת הנטילה לשלול את הנשק, התחמושת והרכוש מבעליהם שלילת קבע, החזיק הנאשם וכן נשא והוביל נשק ותחמושת בלא רשות על פי דין לנשיאתו או להובלתו וגרם בזדון נזק לרכוש של כוח מזוין".

ביניים: בקשה להארכת מעצר ולחילוט רכב

הפרקליטות ביקשה את הארכת מעצרו של ר' ולדבריה, יש בידיה ראיות לכאורה להוכחת המיוחס לנאשם – סרטוני מצלמת אבטחה, תמונות שצילם, האזנות והודאתו של הנאשם במיוחס לו.

על פי הכתוב בבקשה להארכת המעצר, המעשים נעשו בתקופה בה פקד את מדינת ישראל גל התפרעויות ותקיפות אלימות נגד שוטרים ואזרחים, אשר כללו לא אחת שימוש בנשק כנגד אזרחים וכוחות הביטחון. "היקף הנשק הלא חוקי המצוי בתחומי מדינת ישראל מהווה 'מכת מדינה', קיים יסוד סביר לחשש שהמשיב יסכן את ביטחון הציבור ומבסס את המסקנה כי אין חלופת מעצר אשר יכולה לאיין את מסוכנות הנאשם, במיוחד נוכח העובדה כי הנשק הרב שנגנב לא הוחזר עד למועד הגשת כתב האישום", כך על פי הכתוב בבקשה להארכת המעצר.

הפרקליטות ביקשה גם מבית המשפט להורות על חילוט הרכב שלטענתה רשום על שם בן דודו של הנאשם אך שימש אותו לביצוע העברות ונתפס על ידי משטרת ישראל.

ומכאן לשאלות הקשות. כיצד קרה שלא הייתה שמירה ראויה על כלי תחבורה משטרתי שנושא כמות כזו של אמצעי לחימה והתאפשרה הפריצה אליו וגניבת הציוד הרב מתוכו? כיצד לא אותרו אמצעי הלחימה שנגנבו עד למועד הגשת כתב האישום? מה נעשה עם שותפיו לפשע של הנאשם?

מדוברות משמר הגבול נמסר בתגובה:

"לאחר האירוע פתחה המשטרה בחקירה שבמהלכה בוצע שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים וביכולות נוספות. גם כעת האירוע נמצא בעיצומה של חקירה כאשר במסגרתה נעצר חשוד מרכזי והוגש נגדו כתב אישום על ידי הפרקליטות ומעצרו אף הוארך עד תום ההליכים. מן החקירה עלה כי העגלה הנגררת הייתה נעולה ואמצעי הלחימה שהיו בה לא הוכנסו למקום בו שהו השוטרים משיקולים בטיחותיים. במסגרת החקירה, שכאמור טרם הסתיימה, צפויים מעצרים נוספים".