גרד, צריבה או יובש

טיפים ועצות לטיפול בבעיות נשיות באזור האינטימי

אי נוחות באיזור האינטימי והנרתיק היא תלונה נפוצה בקרב נשים ויכולות להיות לכך סיבות רבות. עיקר התופעות שסובלות מהן נשים הן גרד, הפרשה נרתיקית, כאב בקיום יחסי מין ואי נוחות מתמשכת. כל אלה עלולים לנבוע מסיבות רבות, החל מזיהום נרתיקי, דרך מחלות עור שונות, דלקת עור ממגע כתוצאה מרגישות לחומרים שונים, וכלה בבעיה רפואית כללית. נשים שסובלות מתופעות אלה מוצאות את עצמן לעתים קרובות חוזרות שוב ושוב לרופאים ומקבלות טיפולים רבים. כל אלה משפיעים משמעותית על איכות החיים, אובדן ימי עבודה, הפרעות בתפקוד המיני ופגיעה בדימוי הגוף בקרב נשים רבות.

העור באזור האינטימי הוא דק ועדין יותר מאשר העור ביתר הגוף ולכן הוא רגיש באופן מיוחד. האזור מכוסה רוב הזמן, לא מאוורר, יש לחות קבועה במקום וחיכוך. בנוסף לכך, חומרים שונים שבאים במגע עם העור עלולים לגרום לגירוי מקומי. לא תמיד הגורם ברור – הגירוי יכול להופיע כתגובה למגוון תכשירים 'תמימים' כביכול שמשתמשים בהם באופן יומיומי, כגון: תכשירי כביסה, מוצרי היגיינה, מגע ממושך עם שתן וצואה או למשחה אנטי פטרייתית ששימשה לטיפול בפטרת נרתיקית.

איך אפשר למנוע גירויים ותופעות?

לבוש: מומלץ ללבוש תחתונים שעשויים מ-100 אחוז כותנה לבנה. מומלץ להימנע משימוש בחוטיני. מומלץ לישון ללא תחתונים. מומלץ ללבוש בגדים רפויים אשר מפחיתים חיכוך וגירוי. מומלץ להימנע מלבישה יומיומית של גרביון ניילון ארוך שמכסה את האזור האינטימי.

כביסה: מומלץ לכבס את הבגדים התחתוניים בעזרת סבון ומרכך כביסה עדינים/אקולוגיים שמיועדים לאנשים עם עור רגיש או לתינוקות. ניתן לשטוף את התחתונים במים בין הכביסה במכונת הכביסה לבין הייבוש במייבש. מומלץ להימנע משימוש בנייר מרכך למייבש.

מוצרי היגיינה: מומלץ להימנע משימוש יומיומי במגיני תחתון. במידה ולא רוצים לוותר עליהם, ניתן להשתמש רק במגיני תחתון מכותנה. בזמן וסת, מומלץ להשתמש בתחבושות ובטמפונים שעשויים מ-100 אחוז כותנה אורגנית (ולא רק שכבה עליונה) ללא כלור, בושם, לטקס, חומרי צבע, פלסטיק, מרכיבי ספיגה כימיים או כל חומר סינטטי אחר. מומלץ להשתמש בנייר טואלט רך בצבע לבן בלבד וכן להימנע משימוש במגבונים לחים.

שטיפת האזור האינטימי: מדובר באיברים שמתנקים באופן טבעי. מומלץ לשטוף את האזור פעם או פעמיים ביום במים פושרים בלבד. יש להימנע משטיפות מרובות. עדיף להימנע מסבון או להשתמש בסבון נטרלי. לאחר המקלחת, יש לנגב את העור בטפיחות עדינות ללא שפשוף. במידה ולאחר המקלחת יש תחושה של יובש בעור, ניתן למרוח שכבה דקה של וזלין או של שמן צמחי (לדוגמא שמן עץ התה).

מומלץ לא להשתמש בתכשירים קוסמטיים, היגייניים או רפואיים באזור האינטימי ללא המלצת רופא/ת נשים, כולל תכשירים שנמכרים ללא מרשם כגון משחות נגד פטרת, שטיפות אינטימיות, דאודורנטים וכדומה.

במידה ויש גירוי, צריבה או כאב בקיום יחסי מין, מומלץ להשתמש בחומרי סיכה על בסיס סיליקון או לחילופין בשמנים 100 אחוז טבעיים כמו שמן שקדים, חמאת קקאו ושמן קוקוס בכבישה קרה.

הימנעות מגירוד האזור: פעולת הגירוד גורמת לגירוי של העור. למרות שהתחושה הראשונית היא הקלה, יגרום הגירוד להמשך הגירוי של העור, הגרד ילך ויחמיר ואף עלול לגרום לפציעת העור. להקלה על גירוי של העור, ניתן להיעזר בקומפרסים קרים או לעשות אמבטיות ישיבה עם מים פושרים ושתי כפיות סודה לשתייה.

דליפת שתן או צואה עלולים לגרום לגירוי של העור. לכן, חשוב לטפל במצבים אלה בעזרת פיזיותרפיה לרצפת האגן, פילאטיס או יוגה ושימוש בתחבושות שמיועדות לספיגת שתן.

ישנם מחקרים שמוכיחים, כי השימוש בתחבושות וטמפונים רגילים שכוללים פלסטיק, ניילון, חומרי הלבנה וכלור, עלולים לגרום לגירויים ואף לזיהומים, דלקות ופטרת. לכן, ממליצים גניקולוגים ברחבי העולם על מוצרי היגיינה מכותנה טהורה למניעת תופעות גרד, תחושת בעירה, ריחות והפרשות מרובות.

המאמר מוגש באדיבות 'אורגניק'