'הגן של הדברים'

תערוכת יחיד מוזיאלית ראשונה לאמנית מיטל כץ-מינרבו במוזיאון נחום גוטמן לאומנות

במוזיאון נחום גוטמן לאמנות, תיפתח תערוכת יחיד של האמנית מיטל כץ-מינרבו. זו התערוכה הראשונה המוזיאלית שלה. אוצרת: מוניקה לביא.

מיטל כץ-מינרבו נולדה בישראל ב־1974 וגדלה בוונצואלה. היא מציגה מיצב שהוא  אתר רב־תכליתי: מקלט, מחבוא, מקדש, שמורת טבע, מיטה, שמיכה ואתר סקואטינג. בלב המיצב שוכן 'צריף גינון' גדוש להתפקע בצמחיית בד תפורה ומצוירת. סביבו, בחללים השונים, פזורות עבודות  עם מוטיבים המלווים את יצירתה: דמות אנדרוגינית של איש הקקטוס ההיברידי, צמחייה וכלי גינה. 

החוויה המוצעת אופפת כל: הגן הוא אתר חי ואורגני שמקיים מחזוריות של נביטה, צמיחה, פריחה וקמילה, ופיסת טבע המוצבת בתוך התרבות. גננית המופקדת עליו מעבדת אותו ומגינה עליו מפני טבעו – לפרוץ גבולות, להתעלם מקווי המתאר ולחתור תחת סדר הדברים.

אבל טבעו הוא גם טבעה, שכן הפעולה האמנותית שלה היא פעולת גרילה, התמרדות כנגד ההיררכיה האמנותית ופירוק האמנות והרכבתה מחדש: בד הציור, שחוזר להיות בד רגיל, נצבע, נתפר, הופך לטבע דומם, זולג מחוץ למסגרת הציור וממלא עד מחנק את הצריף. כמו צמח שתר אחרי השמש, היא חותרת מתחת לדברים, מתחת לסדר, מתחת לאדמה ומתחת לבד הציור ומחוצה לו.

התאוריה האקופמיניסטית שמלווה את עבודתה, קושרת בין פמיניזם לאקולוגיה ומציגה מודל להבנת יחסי הגומלין בין מכפיף לכפוף, כפי שנחשף בהקשרים שונים בתולדות המחשבה המערבית: השילוש גבר-תרבות-מתיישב לעומת השילוש אישה-טבע-יליד. אם פעולת הציור היא אנכית, זקופה וגברית, הרי שהעבודה של כץ-מינרבו מתחילה מהקרקע וצומחת ממנה, לא רק כפעולת התנגדות, אלא כטבע עצמו. המוזה שלה, שמחופשת לקקטוס, תופרת טבע דומם מחוץ לציור.

התערוכה תיפתח ב-18.11 (20:00) ותוצג עד מאי 2022.

מחירי כניסה למוזיאון: הכניסה לילדים עד גיל 18 ללא תשלום,   מבוגר: 24 שקלים, גמלאי וסטודנט: 12 שקלים, תושב תל אביב: 18 שקלים. 

שעות  פתיחת התערוכה: שני ורביעי: 10:00–16:00, שלישי ושישי: 10:00–14:00, חמישי: 10:00-18:00, שבת: 10:00–15:00.

לקביעת הדרכה לקבוצות: 03-5103346.