הגננות החשודות: למעצר בית

מעצר הבית יימשך כשבוע * עד תחילת חודש מאי אסור להן ליצור קשר עם הגן ועם כל מי שקשור אליו * ההורים מביעים מורת רוח

כאמור, הובאו החשודות ביום שני (14.3) לדיון בבית המשפט. נציג המשטרה מסר בדיון כי החשודה י' נחקרה ומסרה עדות. הוצגו בפניה סרטונים והיא נתנה הסבר על כל סרטון. החשודה נ' נחקרה, אך בחרה לשמור על זכות השתיקה כאשר הוצגו בפניה הסרטונים.

בשלב זה הציע השופט לצדדים לקבוע תנאי שחרור, שכן פעולות החקירה הרלוונטיות אשר הוצגו אינן מצריכות תקופת מעצר ארוכה. בתגובה להצעה אמר נציג המשטרה, אבי שבתאי, כי "עדיין לא סיימנו לצפות בכל הסרטונים. ההיקף לא ברור ואין בידי לדעת כמה זמן זה ייקח".

בית המשפט האריך את המעצר ביום אחד וקבע תנאי שחרור אם לא תוגש בקשה נוספת ואם לא יהיו סרטונים בעצימות שונה ממה שהוצגו עד עכשיו לבית המשפט.

בהחלטת כתב השופט: "אני סבור כי ישנן פעולות חקירה שמצריכות יום נוסף במעצר. אני למד מכך שהחקירה מתכנסת לקראת סיומה למען עיון בשעות רבות של סרטוני וידאו". מכאן עבר השופט ופירט את התנאים של השחרור המסתמן: מעצר בית מלא עד ה-22.3. איסור יצירת קשר עם ילדי הגן, הוריהם, עובדים אחרים בגן או כל גורם אחר הקשור לפרשה עד ה-1.5. אם לא יעמדו החשודות בתנאי המעצר, הן יובאו בפני שופט תוך 48 שעות וכן יתייצבו לחקירה בבית משפט ככל שיידרש.

בדיון שהתקיים ביום שלישי טענה המשטרה כי החוקרת צפתה בסרטונים נוספים והצליחה לאתר שני מקרים נוספים, למעשה מקרה אחד נוסף לכל אחת מן הגננות, והעצימות בהם גבוהה יותר מהעצימות הרגילה ולכן על בית המשפט להיעתר לבקשת המשטרה להאריך את המעצר. לטענת המשטרה, החשודות טרם נחקרו על מקרים אלה, יש צורך לחקור אותן ולהמשיך את הצפייה בסרטונים.

עורכי הדין של החשודות, סירבו לקבל את טענת המשטרה. עו"ד ואסים דכוואר, המייצג את י', טען: "המשטרה טוענת שיש 400 שעות צפייה. זה יכול לקחת עד חודש. תיק טרור כבר היה מסתיים". עורכת הדין בדריה עותמאן, המייצגת את נ', טענה: "מדובר בחומר שכבר היה בתיק החקירה והוצג בפני בית המשפט אתמול. זה לא משהו חדש שמצדיק הארכת מעצר נוספת".

בהחלטתו כתב השופט: "עיינתי בחומר החקירה, מתחילתה ועד היום. עולה כי הגננות נהגו במקרים לא מעטים בתוקפנות יתר כלפי ילדי הגן, במיוחד בכל הכרוך בהשכבתם למנוחת צהריים ובחלוקת הארוחה. פעולות החקירה יכולות היו להתבצע גם בעת שהחשודות משוחררות ובלבד שיינתנו תנאי שחרור שיהיה בהם כדי למנוע מהן לשבש חקירה. כבר בתחילת דרכו של התיק, ניכר היה כי מדובר בתקיפות אשר בוצעו לכאורה על ידי החשודות כלפי ילדי הגן. ניתן לראות כיצד חשודה אחת נוהגת באגרסיביות באחד מילדי הגן השוכב על מזרון ומאלצת אותו לישון; וכיצד החשודה השנייה מקימה באותה דרך אגרסיבית את אחד הילדים ומוציאה אותו מהחדר לצורך שאינו מוברר מהסרטון. השתיים אינן מכחישות את המעשים אלא שהן טוענות כי מדובר בדרך חינוכית מסוימת שבה החליטו לנהוג בגן. נציג המשטרה הסכים, כי בכל הקשור לפעולת החקירה שעוד נדרשות, לא מדובר בפעולות שהסיכון לשיבושן הוא בעצימות גבוהה. באשר לעילת המסוכנות, הלב יוצא לילדי הגן אשר מטבע הדברים הם ילדים פעלתנים ושובבים ולמרבה הצער טופלו בצורה תקיפה ולא ראויה. נדמה כי הרחקת החשודות מהגן ואיסור יצירת הקשר מהווים חלופה ראויה אשר תאפשר את המשכה של החקירה ללא שיבושים ואת הרחקת החשודות מטיפול בילדי גן".

זה המקום לציין כי במהלך הדיונים נכחו באולם הורים לילדים. על כך אמר השופט הרבסט: "הם מבקשים להגן על ילדיהם ובצדק. בטוחני כי דברם עוד יישמע בהמשך כאשר יוחלט על הטיפול המשפטי הראוי למהלך זה".

בפנייה להורים אמר השופט: "בתיק הזה רואים שיש חשד סביר. לעניות דעתי זה לא תיק של התעללות, אלא של תקיפה כמו שהמשטרה הגדירה. יש פעולות אגרסיביות שנעשו ושלא הייתי רוצה לראות באף גן ילדים. את פעולות החקירה הנוספות מול הורי הגן ניתן לעשות גם כשהחשודות משוחררות. יש מסוכנות ולכן מרחיקים אותן מילדים, אסור להן ליצור קשר עם המעורבים ואסור להן להתקרב לגן. הן במעצר בית מלא. התיק יועבר לפרקליטות ושם יוחלט לגבי כתב אישום ובסמכותה לבקש מעצר עד תום ההליכים".

לידיעה קודמת בנושא: לחצו כאן

תגובות

עו"ד בדריה עותמן, המייצגת את החשודה נ': "מרשתי היא אישה נורמטיבית ואם לשלושה קטינים. היא עבדה באותו גן במשך שנתיים במסירות ובנאמנות. מרשתי מכחישה את כל המעשים המיוחסים לה. מעיון בסרטונים ממצלמות האבטחה שהיו בגן ניתן לראות באופן ברור כי התנהגות מרשתי לא מגיעה לרמה של תקיפה או של התעללות בקטינים. נשיא בית משפט השלום בירושלים, כבוד השופט שמואל הרבסט, החליט לשחרר את מרשתי ממעצר. מדובר בהחלטת שחרור מנומקת ומשכך לא הגישה המשטרה ערר לבית המשפט המחוזי".

א', הורה לילד בגן: "בגדול אני חושב שהייתה צריכה להיות הארכת מעצר נוספת. לא הגיוני שיש סרטונים והוכחות ומשחררים אותן למעצר בית. הבנו שהיו מקרים של אגרסיביות והגיע הזמן שבית המשפט יתייחס בכובד ראש לתופעה זו שקיימת לא רק אלנו, אלא במקומות נוספים כפי ששודר בחדשות. הילד שלי כבר קם כמה לילות רצופים בצעקות, אני מביא אותו למיטה שלנו וכל הלילה הוא מסיר מעליו את השמיכה. אולי זה בגלל שבגן זרקו עליו או על ילד אחר שמיכה כפי שתואר. אשמח אם יחמירו את הענישה בנושא. גורל הנשמות הטהורות של ילדינו נמצא בידי בית המשפט".

מוועד ההורים היישובי נמסר: "אנו נותנים אמון במערכת המשפט וסומכים את ידינו על המשטרה כי תמצה את החקירה. למיטב ידיעתנו, מדובר במעצר בית המהווה חלופת מעצר ובוודאי שלא מדובר בהחזרת הגננות לעבודתן. אנו עוקבים בדריכות אחר המאמצים שמשקיעה המועצה בבירור הנושא, בדאגה להורים ולילדים ובחיפוש אחר פתרונות לבעיית האלימות כלפי חסרי ישע שהפכה לצערנו למכת מדינה. אנו שבים וקוראים לכל מי שעוסק בחינוך, לעשות זאת מתוך אהבה ומתוך אכפתיות לשלום הילדים, שלא ייתכן כי הם אלה שישלמו מחיר כה כבד וייפגעו מאלימות פיזית המופנית כלפיהם במקום אשר אמור להיות הבטוח ביותר עבורם".