הגשם הגיע, נזהרים בדרכים

לרגל הגשמים שסוף סוף הגיעו, פרסמה עמותת 'אור ירוק' את נתוני תאונות הדרכים של החורף שעבר בחתך יישובי * מה המצב אצלנו? * וגם: טיפים לנהיגה בטוחה בחורף

מדינת ישראל עברה לפני כחודש לשעון חורף. החשיכה מקדימה והגשמים שהגיעו אחרי המתנה ארוכה הופכים את הכבישים לחלקים. התקופה אף מאופיינת באירועי מזג אוויר שונים כמו ערפל, שלוליות ענק בדרכים ואפלוליות לאורך שעות היממה. על פי נתוני עמותת 'אור ירוק', המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה כי בחורף שעבר (נובמבר 2020 – מרץ 2021) נפגעו בתאונות דרכים 7,854 בני אדם.

עוד עולה מהנתונים, כי במהלך חודשים אלה, נהרגו 118 בני אדם בתאונות דרכים ו-863 נפצעו באורח קשה. המשמעות היא שבמהלך חמשת חודשי החורף בשנה החולפת כמעט בכל יום בממוצע נהרג אדם בתאונת דרכים וזאת למרות הסגר בו שהינו במהלך חודש ינואר 2021 ובגינו התמעטה התנועה בכבישים באופן משמעותי. למעלה ממחצית מתוך אותם נפגעים בחודשי החורף הקודם, נפגעו 4,595 בני אדם בתחום העירוני. 49 נהרגו בתחום הערים והיישובים ו-503 נפצעו באורח קשה.

ומה המצב אצלנו? במבשרת ציון נפצעו בחורף שעבר תשעה בני אדם, כולם במצב קל. באבו גוש נפצעו ארבעה (כנ"ל) ופצוע אחד קשה בהר אדר.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "תנאי מזג האוויר המשתנים משפיעים על הבטיחות בדרכים. החורף מביא עמו סיכונים נוספים בכבישים ועל הרשויות להיערך לכך מבעוד מועד. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריך להגביר את ההסברה בנוגע לסכנות הנובעות מתנאי מזג האוויר המשתנים ולהעלות את המודעות לאופן הנהיגה המתאים לחורף. בנוסף, יש  לעודד את הנהגים להכין את רכבם לכבישים החלקים ולהצטברויות המים שנוצרות. ראשי הרשויות צריכים להיערך כבר עכשיו לשיפור התשתיות בדרכים העירוניות, לתקן בורות וליקויים בכבישים ולנקות את תעלות הניקוז במטרה למנוע הצפות וקריסת תשתיות. היערכות מתאימה ומשולבת של כל הגורמים תוכל לצמצם את מספר התאונות והנפגעים".

כך תנהגו בחורף:

בחורף יש להתאים את אופן הנהיגה לתנאי הדרך המשתנים. הכביש רטוב, מרחק העצירה מתארך, ישנן שעות רבות יותר של חושך, הכביש נהיה חלק בגלל תערובות של מים, שמן ואבק, דבר שפוגע באחיזת הצמיגים בכביש. כדי להגביר את הבטיחות בדרכים גם בימי החורף הגשומים, מומלץ להקפיד על הכללים הבאים:

הכינו את הרכב: כדאי לבדוק בתחילת החורף את הרכב במוסכים המורשים. חלקם מעניקים בדיקת חורף חינם. יש לוודא כי המצבר, האורות והבלמים תקינים ומוכנים לנסיעה בתנאי גשם ובוץ.

סעו לאט: יש להוריד את מהירות הנסיעה ב-10 קמ"ש לפחות ולהגדיל את המרחק מכלי הרכב שמלפנים.

אפשרו כניסת אוויר: מומלץ להשאיר פתח בחלון על מנת שאוויר צח ייכנס וימנע אדים ותחושת עייפות.

לתכנן מסלול ולהתלבש בהתאם: כדאי לתכנן את מסלול הנסיעה מראש ולהתלבש באופן קליל ולא כבד ומסורבל.

להקפיד על נראות: חשוב להקפיד על הדלקת אורות בכבישים בין עירוניים גם ביום וגם בלילה משום שתנאי מזג האוויר בחורף מקשים על הראייה.

אורות בערפל: בימים שבהם קיים ערפל, חשוב לדאוג להדלקת אורות מתאימים בכל שעות היממה.

תקינות הצמיגים: יש לוודא כי צמיגי הרכב תקינים ולא שחוקים או יבשים וכי לחץ האוויר בהם תקין.

תקינות המגבים: יש לוודא כי מגבי הרכב אינם יבשים וכי יש מים במיכל המגבים.

נראות הולכי רגל: להולכי הרגל מומלץ ללבוש בגדים בהירים ולהשתמש במחזירי אור במידת האפשר בכדי שלנהגים יהיה קל יותר להבחין בהם.