"הכל לכדי תמונה אימפרסיוניסטית"

תערוכה חדשה במסגרת העונה הישראלית לעיצוב בחולון: רוק שנות ה-90

שנות ה-90 היו תור הזהב של הרוק הישראלי. במהלך עשור זה, הפך הרוק לחלק בלתי נפרד של התרבות בישראל, התבסס כז'אנר מוזיקלי שמתאפיין בכנות יצירתית ובאותנטיות, וכמו בארצות הברית – ביקש לקשור בין מוזיקה לבין מרד חברתי, זוהה עם תרבות הנגד וביטא לא אחת מיניות מוחצנת, נון קונפורמיות ומחאה. מעבר לכך, היטיב הרוק הישראלי לשקף את התקופה ואת המקום כאשר חלק מהיוצרים השפיעו על הלך הרוח, סדר היום, האופנה וחיי היום יום בכלל.

התערוכה היא תוצר של שיתוף פעולה בין יוצרים, מעריצים, עיתונאים וצלמים. הדוגמאות שמוצגות בתערוכה מאפשרות הצצה אל אותם ימים ואל תופעות תרבותיות, חברתיות ופוליטיות שהעסיקו את הזמרים ואת הלהקות וכן מאירה זרקור על השינוי המהפכני במוסיקה הישראלית של שנות ה-90 בשיאו של עידן הרוק, שתפס בתאוצה את מקומו של הפופ המיינסטרימי ברחבות המועדונים, בסצנת הרחוב ובזירת האופנה. אוצרת התערוכה: ד"ר אביבית אגם דאלי.

בתערוכה יוצגו פריטים מקוריים של אומנים, החל מחפצים אישיים כמו בגדי הופעה של ניק מילר מ'סטלה מאריס', גיטרה של מרק לזר מ'רוקפור', ליין אפ של הופעה וציורי מעריצים ומעריצות של ענבל פרלמוטר, הקפוצ'ון המקורי שהופיע על האלבום 'פצעים ונשיקות' של 'מוניקה סקס', מפוחית פה של דן תורן, מקלות תיפוף של דובי קיזלשטיין מלהקת 'גן חיות', תקליטי זהב של להקת 'רוקפור' ושל ברי סחרוף, הגיטרה של ג'וני שועלי שהופיעה בקליפ הידוע "לעתים" של להקת 'רעש', פוסטר לכבוד יום הולדת שנה ל'רוקסן', בובת מכשפה שקיבלה אלונה דניאל מ'המכשפות' לצד פוסטרים של להקת 'אבטיפוס', 'נקמת הטרקטור', 'רוקפור' ועוד, סטיקרים, הזמנות, תקליטים, דיסקים, מכתבי מעריצים, כתבות על רוק ישראלי ועוד.

לתערוכה צולם ריאיון מיוחד עם יואב קוטנר, עורך מוסיקה, שדרן וזוכה פרס אקו"ם שבו הוא סוקר את התפתחות מוסיקת הרוק הישראלית לצד מגמות עולמיות ומקומיות במוסיקה, בחברה ובתרבות בכלל, על מקומן של נשות הרוק בישראל, עדתיות ותקשורת, פסטיבל ערד ומקומו של שדרן הרדיו.

כמו כן, יוצגו בתערוכה הקליפים לשירים שממרחק של זמן ניתן לראות דרכם את הזהות הישראלית של התקופה. למשל, תופעת החזרה אל שירים ישנים ששילבה גישה אירונית כלפי הסגנון המוקדם והיוותה הערה ביקורתית כפי שהתבטאה בביצוע המחודש של 'מופע הארנבות של ד"ר קספר' ל"בשמלה אדומה" של להקת הנח"ל; הביצוע של "מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג'מה" של להקת 'משינה'; וכן "קסם על ים כנרת" בביצוע המחודש של 'המכשפות'.

ההתייחסות לשירים מאירה בתערוכה נושאים שהעסיקו את סדר היום כמו למשל "עבדים" של ברי סחרוף ורע מוכיח מן האלבום 'נגיעות' 1998 שמדבר על ההשתעבדות לצרכנות ולקניות בחסות האסקפיזם; "האיש שאין לו שם" של רמי פורטיס שנכתב כנראה בהשראת תופעת העובדים הזרים שהחלו להגיע לארץ בשנות ה-90 ומתייחס למצב של חוסר זהות, תוצר של העולם הגלובלי; וכן השיר 'שומקום' שכתב אביב גפן שמדבר על חוסר המוצא שאליו הגיעו הישראלים ביחסם עם הפלסטינים ל'שומקום' ועוד.

גלריית 'המשכן', בית מאירוב, רח' הרצפלד 31, חולון.

טל: 03-6516851.

מועדי התערוכה: 16-31.5.

שעות פתיחה: שלישי-חמישי – 17:00-20:00, שישי-שבת – 10:00-13:00.

הכניסה לגלריות העירוניות בחולון ללא תשלום.