השיימינג שלא היה…

בת 13 וחצי נחקרה באזהרה במשטרה בחשד לשיימינג במפגש וירטואלי שהדרדר. בהתערבות פרקליט המשפחה התיק הפלילי נגדה נסגר מחוסר אשמה

נערה בת 13 וחצי, תלמידה מצטיינת, לא יכֹלה לשער לעצמה ששיח אינטרנטי בין חברים עלול להוביל לפתיחת תיק פלילי נגדה.

לדברי עורך דינה, עו"ד עמרי לשם, בשנה שעברה, באחד הסגרים של הקורונה, הוזמנה הנערה למפגש חברים באפליקצייה, שהיווה תחליף למפגש פנים מול פנים בצילה של המגפה. 

לדבריו, היו שם מלבדה נערים נוספים, שאת רובם הכירה. הם שוחחו, העלו תמונות מצחיקות והגיבו בבדיחות דעת. אך בשלב מסוים, השיח חדל מלשעשע והפך למרושע, וכזה שנוגד את ערכיה של הנערה. או אז, לדברי עו"ד לשם, החליטה הנערה לצאת מיידית מהעמוד האינטרנטי, מחקה אותו ולא שבה אליו עוד.

את מה שקרה בהמשך הנערה לא יכולה הייתה לחזות. לתדהמתה, היא זומנה בלוויית אמה לחקירה באזהרה במשטרה בחשד לעבירה על חוק הגנת הפרטיות. רק בחקירתה התברר כי לאחר שנטשה את המפגש, חבריה החלו להשמיץ באופן פרוע את חברתה הטובה, שלא נכחה במפגש – והפכו אותה באחת לקורבן שיימינג. 

לטענת עו"ד לשם, מרשתו נתפסה על ידי המשטרה כשעיר לעזאזל בלא שיהיה בידיה ולו בדל של ראיה נגד הנערה התמימה. לדבריו, מדובר בנערה נורמטיבית לגמרי, שאהודה על סביבתה, תלמידה מצטיינת ופעילה חברתית עם עתיד מבטיח. "היא לא תעלה על דעתה לעשות מעשה פוגעני כלפי מישהי, ובפרט לא כלפי חברה שלה", דברי עו"ד לשם.

עוד טען עו"ד לשם, כי תמוהה בעיניו העובדה שהנושא הגיע מלכתחילה למשטרה, ולא הסתיים בבירור בין כותלי בית הספר. "אין כאן רבב פלילי בעניינה של מרשתי, וספק אם יש כזה בסיפור כולו, וגם אם יש בסיפור כולו רבב, אין בכך כדי להצדיק חקירה משטרתית טראומטית שכזו", דברי עו"ד לשם.

בבקשה לסגירת תיק החקירה בעילה של חוסר אשמה, אותה הגיש עו"ד לשם בשמה של הנערה ואמה לפרקליטות מחוז תל אביב,  נטען כי הנערה נגררה בעל כורחה לחקירה פלילית שכלל לא קשורה למעשיה, ובכך נגרמה לה טראומה קשה –  שהותירה בה צלקת לשנים ארוכות.

לדברי עו"ד לשם, נדמה שהמשטרה מסרבת להודות בטעותה. לדבריו, נציגי המשטרה העבירו לאמה של הנערה הצעה לסגור את התיק הפלילי נגד בתה במסגרת צו מבחן.

במסגרת ההסדר תיאלץ הבת להתייצב מדי שבוע במסגרת שנועדה לשיקום נוער עברייני. עו"ד לשם הזדעק לנוכח הצעתה של המשטרה, והתנגד לה בכל תוקף. לדבריו, כדי שהסדר שכזה ייצא אל הפועל, על הנערה להודות בעבירה שכלל לא ביצעה.

לאחרונה הודיעה פרקליטה בכירה בפרקליטות מחוז תל אביב, כי לאחר שבחנה את חומר הראיות, הוחלט לסגור את התיק נגד הנערה מחוסר אשמה. 

לטענת עו"ד לשם שייצג את היא עברה חוויה מטלטלת על לא עוול בכפה. "במסגרת הטיפול במקרה, המשטרה הבהירה לאמה כי נכון יהיה להודות וללכת לאפיק "שיקומי" אשר ימנע מהנערה רישום פלילי, וזאת חרף העובדה שמדובר במי שאין לה במה להודות. אנו שמחים כי הפרקליטות הבינה את חלקה של הנערה בפרשה, וסגרה את התיק מחוסר אשמה" דברי עו"ד לשם.

עוה"ד עמרי לשם https://leshem-cl.co.il/ עוסק בדין הפלילי ובדיני צבא.