השריפה הגדולה: הסיכום של מטה יהודה

פתיחת חמ"ל ראשון בקו הראשון לאש, פתיחת מרכזי קליטה, פינוי 8 יישובים, עדכונים שוטפים לתושבים בעת השריפה ומענה לתקשורת, סיפוק מקומות לינה למפונים, שיתוף פעולה עם וועדי היישובים וליווי בידי צוותי החינוך והרווחה -זו רק רשימה חלקית של הפעולות שהמועצה האזורית מטה יהודה נקטה במהלך השריפה

מועצה אזורית מטה יהודה התמודדה עם שריפה בקנה המידה הגדול ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. הפעם ננקטו שורת מאמצים יוצאת דופן בהיקפיהם, שעשרות עובדי מועצה לקחו בהם חלק.

ביום ראשון בשעות הצהריים המוקדמות, מייד עם היוודע דבר השריפה, המועצה האזורית מטה יהודה פעלה במרץ, הוציאה לשטח את אוטובוס החפ"ק (אוטובוס שרוקן מכיסאות, והוסב לחמ"ל עם כל אמצעי התקשורת המתקדמים) ומיד חברה לכוחות ההצלה, שהקימו חפ"ק אחוד יחדיו, כאשר ראש המועצה עמד בראשו. צוותי החירום, עוד לא ידעו שיצטרכו לפנות 8 ישובים ושני מוסדות למרכזי קליטה, אך הסימנים שמשהו יוצא דופן קורה כאן כבר הופיעו.

כך, ככל שהתקדם הזמן, החלו הפינויים, באמצעות מערך הסעים שכלל יותר מ-30 אוטובוסים צהובים של המועצה ומועצות שכנות שפעלו, פינו וסייעו באירוע לצד טיפול בתושבים הכרוך במאמץ אדיר, שכלל בין היתר סיפוק מקומות לינה לתושבים המפונים שאין להם לאן לחזור עד היום.

צוותי החירום המועצתיים, עמדו בקשר ישיר ושוטף עם כוחות הביטחון וסייעו בכל מה שנדרש. פריסה רחבה של קציני הביטחון בכלל זירות המערכה, סייעו במתן מענה ראשוני לכל התפתחות.

בששת מרכזי הקליטה שנפתחו בחלוף הימים, המועצה תמכה בתושבים המפונים באוכל, שתייה חמה וקרה, פינות ישיבה נוחות, מוזיקה מנעימה ומתחמי משחק לילדים. בקיבוץ קריית ענבים, המפונים הוזמנו להעביר את הזמן בבריכת הקיבוץ והוקרן להם גם סרט. ביישוב טל שחר אף נפרסו מתקנים מתנפחים ברחבת בית העם בשביל הילדים.

לצד זאת, לאורך כל שעות האירוע, המועצה העבירה לתושביה הנחיות חירום במצב שריפה ועדכונים שוטפים באמצעות כלי תקשורת ישירים שנפתחו, כמו קבוצות וואטסאפ, עמוד הפייסבוק של המועצה, באתר המועצה וגם דרך התקשורת הארצית, כדי לוודא שההנחיות מועברות כמה שיותר מהר. מוקד המועצה היה זמין ופתוח 24/7 בכדי לתת מענה לכל תושב ותושבת.

בכל מהלך האירוע התבצע קשר רציף עם וועדי היישובים, בכדי לתת להם מענה לכל צורכיהם ולסייע כלל הניתן, כולל הקמת מערך גיוס מתנדבים לצוותי החירום היישוביים, שנרתמו לסייע בכל מה שנדרש. כמו כן, הועברו אל התושבים הנחיות לטיפול בבע"ח בזמן האירוע, בכדי למזער ככל הניתן את הפגיעה בחיות.

כבר בזמן זה, החלה בקרת נזקים ע"י המועצה בשטח על מנת לפתור ולתקן את הנזקים שנגרמו כתוצאה מהשריפה במישורים רבים כמו תשתיות, חשמל ומים.

המועצה דאגה גם לאוכלוסיות המיוחדות ובני הגיל השלישי במהלך הפינויים. בליל השרפה הראשון פונו 4 קשישים סיעודיים שנזקקו לקורת גג, באמצעות אמבולנסים וליווי צמוד של צוותי הרווחה, שדאגו גם לאוכלוסיית הצרכים המיוחדים והיו בקשר צמוד לבחינת צרכים ולוודא שפונו בבטחה.

צוותי החינוך במועצה, מלווים את ילדי המועצה מתחילת האירוע ודואגים לעזור להורים להעביר את המסר בצורה בטוחה וחינוכית, שתייצר ביטחון בסיסי ורגיעה בנוגע לאירוע. זאת לצד פעילות מסביב לשעון של מוקדי השירות הפסיכולוגי החינוכי במועצה, שהיו זמינים לכל דאגה או שאלה של תושבים.

מתחילת האירוע ועד היום, המועצה מלווה ותמשיך ללוות את כל התושבים שנפגעו ברכוש הן מבחינת הרווחה והן מבחינת תיקונים. זאת בנוסף לישיבה שהתקיימה עם בכירים ממשרדי הממשלה השונים, שבראשה עמד ראש המועצה, ניב ויזל, בנושא מציאת פתרונות וסיוע למועצה ולתושבים.

ניב ויזל, ראש המועצה: "ההישג והמזל הגדול ביותר הוא שאין פגיעה קשה בנפש. המועצה ערוכה ומוכנה לכל תרחיש ולצערנו, לא מדובר באירוע השריפה הראשון שאיתו אנו מתמודדים. הפקת הלקחים מן העבר, תפעול כלל גורמי המועצה בצורה מהירה ויעילה ושיתוף הפעולה עם וועדי הישובים וכוחות הביטחון הוביל אותנו לצלוח את המערכה. אני רוצה להודות בשם כל תושבי המועצה האזורית מטה יהודה לכוחות הכבאות והביטחון, לעובדי ועובדות המועצה שעבדו לילות כימים, על תפעול האירוע בצורה מיומנת ביותר, בכלל הזירות. נמשיך לעשות הכל על מנת להגן על ביטחון תושבינו ועל הלב הירוק של מדינת ישראל".