וכל הכבוד לשר

יוזמה מרגשת: 'פורום מיכל סלה' מחלק צל"ש על עשייה פורצת דרך למאבק בתופעת האלימות כלפי נשים * הראשון שקיבל צל"ש הוא שר המשפטים גדעון סער, זאת בעקבות הירתמותו למאבק, ולרגל מהלך צירוף ישראל לאמנת איסטנבול למאבק באלימות נגד נשים

כחלק מפתיחתה של מסורת להענקת 'צל"ש מיכל סלה' על עשייה פורצת דרך של אישים להצלת חיי נשים בשבי האלימות, העניקה השבוע, בפעם הראשונה, עמותת 'פורום מיכל סלה' את 'צל"ש מיכל סלה'. מיכל סלה ז"ל נרצחה בביתה שבמוצא בשלושה באוקטובר 2019. שנתיים ושלושה ימים לאחר מכן (6.10.2021), הורשע בעלה אלירן מלול ברצח.

שר המשפטים גדעון סער הוא הראשון שקיבל את הצל"ש, זאת כהוקרה על הירתמותו למאבק ונקיטתו בצעדים אופרטיביים להצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול למאבק באלימות נגד נשים. משמעותה של ההצטרפות היא יצירת מסגרת ביצועית ומשפטית לאכיפה וצירוף גורם בינלאומי חיצוני שיפקח על יישום האמנה ועל האופן שבו מדינת ישראל תפעל למיגור האלימות כלפי נשים בביתן.

מנכ״לית 'פורום מיכל סלה' לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל, העניקה את הצל״ש לשר המשפטים גדעון סער בלשכתו בירושלים. הקשר ביניהם החל לפני כשנה וחצי, אחרי שבן עמי סיפרה בריאיון לגאולה אבן סער, רעיית השר, על כך שלפי חוקי המדינה רוצח אשתו הוא האפוטרופוס על הילדים המשותפים. אבן סער רתמה את גדעון סער שחוקק את התיקון לחוק האפוטרופסות. החוק עבר פה אחד בחקיקת בזק יחד עם ח"כ עודד פורר, ובזכותו מאבד אדם שרצח את אשתו או ניסה לרצוח את אשתו או אנס את ילדיו, את האפוטרופסות על ילדיו. מדובר בחוק פורץ דרך ברמה הבינלאומית ובן עמי אף התבקשה להציגו בנאומה באו"ם בז'נבה בפני 76 שגרירים ממדינות שונות.

בפגישתם, הציגה בן עמי בפני השר הצעת חוק מצילת חיים של 'פורום מיכל סלה' בשם 'נוהל אסתר', הקרוי על שמה של אסתר אהרונוביץ' ז"ל שנרצחה על ידי האיש שלה עם קבלת מסמכי הגירושים ממנה. לפי הנוהל המוצע, על עורכי דין לגירושין לשאול לקוחה בהתקשרות ראשונה חמש שאלות, אשר יסייעו להבחין האם יש צורך להפנות לגורם מקצועי לאבחון ולליווי במקרה של אלימות במשפחה. הנוהל נוסח יחד עם בתה של אהרונוביץ' ז"ל, מעין מגיד, ועם המומחים רונית לב ארי ויואל שפרן. השר התרשם ונרתם לסייע בשלבים הבאים הדרושים לבחינה וקידום הנוהל. 

שר המשפטים, גדעון סער: "כבוד הוא עבורי לקבל מ'פורום מיכל סלה' צל"ש על פעילותי במאבק באלימות נגד נשים. לילי בן עמי, אחותה של מיכל ז״ל, נתנה לי את הרעיון שבעקבותיו הובלתי בכנסת הקודמת את התיקון לחוק ששולל ממי שהורשע ברצח, בניסיון לרצח ובאונס במשפחה את האפוטרופסות על ילדיו. כשר משפטים אני מוביל היום מספר יוזמות בנושא חשוב וכאוב זה, כולל הצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול. בפגישה עם הפורום שוחחנו על שיתוף פעולה בינינו לקידום המאבק באלימות נגד נשים".

מנכ״לית 'פורום מיכל סלה' לילי בן עמי: ״השר גדעון סער הוא פרטנר אמיתי של 'פורום מיכל סלה' ושל המאבק להצלת חיי נשים שנמצאות בשבי האלימות. בפגישתנו בעקבות רצח אחותי, הוא התחייב בפניי כי בכוונתו לנקוט שורה של צעדים אופרטיביים למאבק ברצח נשים. מאז הוא הוכיח שהוא הופך מילים למעשים פורצי דרך. בחודש שעבר, כאשר הוזמנתי לשאת דברים באו"ם בז'נבה, הרחבתי שם על התיקון לחוק האפוטרופסות ועל העבודה המשפטית מצילת החיים שצריכה להיות דוגמה ומופת לשרים ולדיפלומטים בעולם״.