יישוב של לוחמות

מ', לוחמת במשמר הגבול, זכתה לקבל תעודות הוקרה ממפקד מג"ב ומראש המועצה על אומץ הלב והנחישות גילתה באירוע שהתרחש החודש בשער שכם ובו נטרלה מחבל

יש לנו יישוב של פייטריות וזו עובדה. זוכרים את נ', לוחמת מג"ב שנפצעה בתקרית עם מחבל בעיר העתיקה? המקרה שלה היה בנובמבר האחרון. כמובן שסיקרנו את האירוע שבו נפגעה ואת מעמד קבלת תעודות ההוקרה שהוענקו לה על ידי מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב דורון תורג'מן וראש המועצה יורם שמעון. בגיליון יום העצמאות האחרון פורסם ריאיון נרחב עם נ'.

מסתבר שנ' היא לא הלוחמת היחידה ביישוב שמגיעה לסיטואציה כזו. הפעם מדובר במ', בת 21, שנולדה וגדלה ביישוב ולמדה בתיכון 'הראל'. אגב, היא מכירה את נ'. "היא צעירה ממני בשנתון אחד ואפילו יצא לנו לדבר מאז המקרה שהיה לה".

מ' התגייסה למשמר הגבול במרץ 2020, עברה הכשרת לוחמים בסיסית וקורס מיוחד שנקרא 'יסמ"ג' (יחידות סיירת משמר הגבול). לאחר מכן הוצבה ביחידה שנקראת 'שחר ירושלים', יחידה מחוזית שעוסקת בכל הביטחון שוטף בירושלים ונותנת מענה ממוקד באזור שער שכם בכל ימות השנה.

הדרמה הגדולה אירעה ביום ראשון לפני שבועיים (8.5) ועל כך היא מספרת: "זה קרה בשעת ערב, באזור שער שכם. אנחנו תופסים שם עמדה באופן קבוע כי זה אזור רגיש מאוד שהיו בו בעבר הרבה פיגועים. המשימה שלנו היא לאתר חשודים שמתכננים לבצע פיגוע, לבדוק אותם ובמקרה הצורך לנטרל אותם. חייבים להיות ערניים ודרוכים. אדם אחד עורר את חשדנו לאחר שישב לבד במשך זמן רב ונראה היה שהוא בוחן את האנשים שסביבו. הוא גם לבש מעיל פרוותי, דבר שלא תאם כלל את מזג האוויר באותו יום. קראנו לו לבידוק כפי שמצופה מאתנו במיוחד באזור כזה. במהלך הבידוק הוא נלחץ וזה רק העלה לנו את החשד. מטעמי צניעות, הכנסנו אותו לעמדה כדי לבצע בדיקה מעמיקה. במהלך הכניסה לעמדה, שלף החשוד סכין במטרה לדקור אותנו. אחד הלוחמים הדף אותו, קפץ עליו והפיל אותו לקרקע. בפעולה זו המחבל הספיק לדקור את אותו לוחם באופן בינוני. הוא נאבק אתו כדי לנטרל אותו מהסכין. יתר הלוחמים וביניהם אני המתנו לרגע שבו תהיה לנו זווית ירי נקייה כדי לנטרל את המחבל בירי מבלי שהלוחם שלנו ייפגע. ברגע שזה התאפשר, ביצענו ירי מדויק, נטרלנו את המחבל ובכך מנענו אסון. חץ מהלוחם שהסתער על המחבל, לא היו נפגעים נוספים. על גופו של המחבל נתפסו שתי סכינים".

איך חוזרים לשגרה אחרי כזה אירוע מטלטל?

"חוזרים. אין ברירה. כבר למחרת המשכנו במשימות שלנו. זו הדרך הטובה ביותר להתמודד".

האם אחרי אירוע שכזה יש חשק להאריך את השירות? לצאת לקבע או לפיקוד?

"כעיקרון אני אמורה להשתחרר בעוד חמישה חודשים וכרגע אין לי תוכניות להישאר במשמר הגבול. לא אגיד לך שאירוע כזה לא עושה חשק לקבל החלטה בעניין אבל אני גם רוצה לחוות את ה'בחוץ', לטייל בעולם וללמוד משהו. תמיד תהיה לי את התחושה שהתגייסנו בגלל שליחות חשובה זו ומנענו אסון גדול".

ביום חמישי שעבר התקיים ביישוב מופע של הזמר ישי ריבו. במהלך הערב העלה ראש המועצה יורם שמעון את מ' לבמה והעניק לה תעודת הוקרה. "היה מרגש מאוד לקבל את התעודה ולדעת שמעריכים ביישוב את העשייה שלנו. מודה לראש המועצה על המעמד המרגש", מסרה מ'.

השבוע, ביום רביעי בבוקר, התקבלה מ' עם חבריה לצוות אצל מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, שהעניק למ' ולחבריה תעודות הוקרה. בדבריו אמר ניצב כהן: "האירוע בשער שכם הוא דוגמה מצוינת למורשת הקרב שלנו בחיל, גבורה ואומץ לב. הלוחמים, שהיו דרוכים, ערוכים וערניים, הגיבו במהירות ובנחישות ובכך מנעו פיגוע גדול יותר והצילו חיי אדם".

א', אביה של מ': "אנחנו משפחה של אנשים שמשרתים בכוחות הביטחון. כולנו גאים בטיפול שלה באירוע. יש דאגה מהמצב שם ובכל יום הם נתונים לאיום ממשי על חייהם. מקווה שתסיים את השירות בשלום. אנחנו לא ישנים טוב בלילה. מקווים שיהיה טוב ונחזור לשגרה עם פחות אירועים כאלה".