ישראל, לאן פנייך מועדות?

מדינת ישראל ניצבת בלב סערה גלובלית וחלק מן העם היהודי אינו מודע לסכנה הקיומית, לא קולט שהוא גיבור ראשי בתסריט פנטסטי ולא קושר את אינספור הפרטים לכדי תמונה אחת

קחו טוש אדום והקיפו בעיגול מודגש את ה-10 במאי 2021 – התאריך שבו החל המבצע הצבאי 'שומר החומות', שהסתיים לאחר 12 ימים. הטילים השאירו צלקות, הסכסוך הישראלי-פלסטיני ניצת מחדש, התקוממות ערביי ישראל בערים המעורבות נטעה פחד בלבבות, האנטישמיות החריפה ברחבי העולם והעוינות של הקהילה הבינלאומית נגד מדינת ישראל לא מפסיקה לבעבע מיום ליום. מדינת ישראל ניצבת בלב סערה גלובלית וחלק מן העם היהודי אינו מודע לסכנה הקיומית, לא קולט שהוא גיבור ראשי בתסריט פנטסטי ולא קושר את אינספור הפרטים לכדי תמונה אחת.

המין האנושי מתהווה לאורך אלפי שנים, אלא שביסודו מתפתח חומר בראשיתי שמניע הכול ונקרא אגואיזם – כוח רצון לקבל הנאה שגדל ומתפתח בכל אדם, בכל אומה ובאנושות כולה, יום יום, תקופה תקופה. לראשונה הופיע האגו לפני כ-3,800 שנה בבבל העתיקה, אי-שם בין עיראק לסוריה של ימינו. בזמנים ההם חיה האנושות באחווה, בשבטיות חמה ובקשרים הדדיים ויציבים, אלא שממעמקי טבע האדם עלה כוח הרצון והרס את הרקמה האנושית האחת.

הראשון לזהות זאת היה אברהם, כהן בבלי מפורסם שחקר את שני ההפכים: מחד – עולם מקושר על כל פרטיו; ומנגד – אגואיזם טבעי גובר שפרם את כל חוטי הקשר עד לסיאוב ודחייה הדדית בין כולם. בהשראה עליונה השיג אברהם את הדרך לגשר בין שני ההפכים. הוא פיתח שיטה אוניברסלית שבכוחה לסייע לכל אדם להתרומם מעל האגו הגדל בחזרה אל ההרמוניה החברתית שבה מורגשים זרמי החיים הטובים. כמה אלפי אנשים נהרו אחריו והתגבשו כקבוצה ייחודית, תנועה אידיאולוגית שבראשה רעיון יחיד ומיוחד – להתחבר ביניהם, ליישם את שיטת החיבור, להשפיע זה לזה ולהעביר שפע וחסדים טובים מהאחד לאחר. הם כונו 'ישראל'. שיטת החיבור הייחודית שפיתח אברהם נקראת היום חכמת הקבלה – החכמה לקבל הנאה מנתינה לאחרים.

לאנושות של המאה ה-21 יש הכול מהכול ובידה להשיג כל שתחפוץ, אבל מבפנים היא ריקנית וחלולה. הדור הזה סובל מכל דור אחר. האגו שלו מתפרץ באופן חזק ומוגבר ולא משאיר בדל הנאה מהחיים. החברה האנושית הגוועת מחפשת את האשם בסבל שהיא עוברת על בסיס יומי והעיניים שלה נעצרות על ישראל. מעומק הרצון המתפתח עולה בה המסקנה חדה כתער: היהודים אשמים בכל החולי והרע שפוקד אותנו.

האנושות של ימינו הם אותם הבבלים שהתפתחו בציר משלהם ללא שיטה לחיבור מעל האגו, והיהודים של ימינו הם אותם צאצאים של הקבוצה שהייתה אמורה לתת להם את השיטה הייחודית הזאת, אך במקום זה הם מתנהגים כראש החץ האגואיסטי. כל באי עולם מייחלים שנגיש להם את שיטת החיים הנכונה, הנצחית והשלמה להם ולצאצאיהם. כעת הם מאשימים אותנו שהשתלטנו עליהם, גנבנו להם, תפסנו להם ובהמשך, כשהסבל יגבר, הם עוד יאשימו אותנו בהתפרצות מחלות ומגפות, יחשדו בנו כמי שגרמו להם לפילוג במשפחות, לפירוד באומות ואפילו יעלילו עלינו שגרמנו להם להוריקנים ולרעידות אדמה. הקנוניה תהפוך בעיניהם אמת לאמיתה.

כמו שהאגו השלילי מושרש בטבע, כך גם הכוח החיובי, אלא שעל עם ישראל לגלות אותו לחוץ, לחצוב אותו כמו היה משאב טבע. חכמת הקבלה, שיטת החיבור שלימד אברהם ונמסרה מדור לדור, רלוונטית ואקטואלית לזמננו יותר מתמיד. חזרנו לנקודת בבל הראשונית, אלא שגרעיני האהבה העצמית נבטו וצמחו פרא וכעת השעה להחזירם למוטב.

פניה של ישראל צריכות להינשא לעבר הכוח העליון, הכוח המחבר בין כל הרצונות האגואיסטיים ההפוכים זה מזה. המאמץ הזעיר של כל ישראלי לפעול לטובת הזולת, להשפיע לו ולרצות במשהו לתת לו, מסוגל לעורר ולהפיק מהטבע את הכוח החיובי, כוח אדיר של תיקון. אם כולנו, כאיש אחד, נעבוד יחד בהשפעה, בנתינה ובערבות הדדית, נביס כל איום רע. יחד נאזן את האגואיזם השלילי ונרקום מחדש את הרקמה האנושית בצבעים חדשים. כוח החיבור בינינו יקרין אור של חיים ויהיה אור לגויים.