יש אישור ל'מידטאון'

עיריית ירושלים אישרה את תוכנית "מידטאון"

עיריית ירושלים, באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ובניה, אישרה להפקדה את תכנית 'מידטאון' – מגה פרויקט שיוקם בכניסה לעיר.

מדובר באזור שבשנת 2017 אושרה בו תכנית של הרשות לפיתוח ירושלים בקרקע מדינה ששווקה ונקנתה על-ידי חברת קנדה-ישראל, אשר קידמה תוכנית שממקסמת את השטח בו ישולבו גם צורכי ציבור.

התכנון החדש כולל ארבעה מגדלים שיתנשאו עד לגובה של 42 קומות, אלף יחידות דיור, מלונאות, מסחר, משרדים, דיור מוגן ושטחים לצרכי ציבור.

התוכנית כוללת סה"כ כ-170,000 מ"ר בנייה, מעל חניון תת-קרקעי ענק של כמעט 1,400 כלי רכב  ויותר מ-1,700 מקומות חניה לאופניים ואופנועים. בנוסף, הבינוי בתוכנית ישולב עם גינות כיס והקמת רשת רחובות חדשה להולכי רגל, שלאורכם תהיה פעילות מסחרית.

הפרויקט ממוקם לאורך ציר הרכבת הקלה, בסמוך לתחנת "הטורים" ותחום בין הרחובות יפו, שערי צדק והרב שמואל ברוך. ממערב לפרויקט ממוקם בית עלמין קטן ששימש את הישוב היהודי בימי מלחמת העצמאות.

מדיניות התכנון העירונית מעודדת בינוי בעירוב שימושים לאורך ציר הרכבת הקלה. פרויקט הכניסה לעיר נמצא בשלבי הקמה והופך לאזור אטרקטיבי ומלא חיים.

השטחים המיועדים לציבור בפרויקט יהיו בהיקף של מעל 10,000 מ"ר ויכללו בית ספר תיכון בזיקה תרבותית-אמנותית, אולם ספורט מאובזר ברמה בינלאומית, אודיטוריום, גלריה, ספריה, בית כנסת, כיתות וסטודיו לאמנות, גני ילדים ומעונות יום.

בנוסף, בשימושים הסחירים ישולבו אטרקציות לציבור, דוגמת אולם הופעות ומתחם עשיר של קירות טיפוס.

הרעיון התכנוני הוא, כי לא תהיה הפרדה ברורה באמצעות הקצאת קרקעות שונות בין הציבורי לפרטי, אלא יצירת מתחם חי ותוסס על-ידי עירוב שימושים באותם מבנים.

הפרויקט משלב בתוכו מבנה היסטורי מונומנטלי לשימור – בנין שערי צדק הישן. בית החולים, המוכר לירושלמים גם בשם "וואלאך" ע"ש מייסדו, מנהלו והרופא הראשי בו, נחנך בשנת 1902. מאז פינוי בית החולים בשנת 1980, הספיק המבנה גם לשמש כמשכנה של רשות השידור, ועתיד להפוך לבית מלון יוקרתי. במהלך התכנון התגלה כי מתחת לחצרות האחוריות של המבנה קיימים שני בורות מים ענקיים – כ-800 קוב כל אחד מהם, עם תקרת קמרונות צולבים שנשמרה בשלמותה. בורות אלו, שהכניסה אליהם כיום היא רק מהפתח הקטן המשמש להחדרת מי הגשמים, ייחשפו לציבור במסגרת פתיחת רחוב מסחרי חדש שמפלסו נמוך ממפלס רחוב יפו.

פרויקט 'מידטאון' הינו אחד הפרויקטים המשמעותיים ברובע הכניסה לעיר המוקם בימים אלו בסטנדרט בינלאומי, שיספק את כלל השירותים הנדרשים לחברות ציבוריות ופרטיות, אשר יקבעו את מקומן בעיר. מדובר במתחם ענק בעירוב שימושים הכולל שטחי מסחר, תרבות ופנאי, מלונאות ומגורים, שיאפשר מגורים בסמיכות למרכזי תעסוקה.

רובע העסקים בכניסה לעיר ירושלים ייחודי מסוגו בארץ בשל הנגישות התחבורתית בו הכוללת את תחנת הרכבת המהירה הממוקמת בו ומחברת את ירושלים לשפלה בכ- 30 דקות, והתחנה המרכזית הסמוכה לו ומחברת אליו את קווי האוטובוסים העירוניים והבינעירוניים, הקו האדום של הרכבת הקלה, הפועל ועוצר במקום, שאליו צפויים להתווסף בתוך כשלוש שנים הקו הירוק, דבר שיאפשר הגעה ברכבת הקלה לכל חלקי ירושלים בזמן קצר. שדרוג זה כולל =E0ת בניית מחלף סחרוב, הקמת מנהרה מתחת לרובע העסקים וכן חניון עם 1,300 מקומות חניה.

נתון נוסף הוא מיקומו של רובע הכניסה ברמה הארצית – סמוך לקריית הלאום ומשרדי הממשלה, צמוד לאולם הכנסים הגדול בישראל – בנייני אומה ולמרכז התחבורה הגדול בישראל – הכולל קישור מהיר לשאר חלקי הארץ ובתוך העיר.

המתחם עצמו כולל מעל 1.2 מיליון מ"רשל עירוב שימושים, הכולל תעסוקה, מסחר, ממשל, כנסים, תרבות ופנאי ובניינים חדשים וחדישים בסטנדרטים שאין כמותם בירושלים, וכן בניית כ-1,100 יח"ד למגורים. כמו כן, מפותח המרחב הציבורי באזור על פי סטנדרט אדריכלי בינלאומי, כאשר המטרה עירונית היא הפיכת ירושלים לעיר בירה בעלת חשיבות כלכלית בדומה לבירות אחרות בעולם.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "'מידטאון' הוא פרויקט משמעותי ברובע הכניסה לעיר, אשר הולך וקורם עור וגידים באזור שהופך אטרקטיבי ושוקק חיים.  קידום הפרויקט, המשלב בניה פרטית וציבורית, יהפוך את המתחם למקום חי ותוסס, מודרני וחדשני. ירושלים מתקדמת לעידן חדש, הלכה למעשה."

הפרויקט מתוכנן על-ידי האדריכל רפאל דה לה פונטיין, בשיתוף עם סטודיו יגאל לוי.