עידן מככב בעולם

עידן זילכה, תלמיד תיכון 'הראל', זכה בתחרות פרס המים של שטוקהולם לנוער בישראל וייצג את המדינה בתחרות בינלאומית שתתקיים בשבדיה

עידן זילכה, תלמיד מצטיין מכיתה י"א בתיכון 'הראל', ממשיך להביא כבוד לתיכון וליישוב לאחר שזכה בשלב הארצי של תחרות 'פרס המים של שטוקהולם'.

תחרות זו מיועדת לבני נוער (14-19) שמחפשים פתרון למשבר המים העולמי, האזורי ו/או המקומי וכותבים עבודות מחקר בתחום 'המים ושימורם' תוך התייחסות להיבטים שונים – מדע, טכנולוגיה, חברה ורוח. התחרות נערכת בארץ בחסות הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב ובארגונה; בתמיכת קרן ראקל ומנואל קלצ'קי וג'ואיש נשיונל פאנד מארצות הברית, אשר תמיכתה בפרויקט מוקדשת לזכרו של זאבי כהנוב ז"ל; ובשיתוף הפיקוח המרכזי על מדעי הסביבה במשרד החינוך. הזוכים בתחרות הארצית נשלחים לייצג את ישראל בתחרות בינלאומית שנערכת מידי שנה בשטוקהולם בחסות בית המלוכה השוודי.

מידי שנה מוגשות לתחרות עשרות עבודות. לאחר הליכי סינון, עולות 12 עבודות לגמר. הגמר התקיים השנה במעמד חבר שופטים ביניהם זוכה פרס ישראל פרופ' גדעון דגן, פרופסורים מובילים בתחום ואנשי תעשייה שמשווקים טכנולוגיות לטיהור מים ברחבי העולם.

עידן הגיע לתחרות עם מחקר מוגמר בנושא טיהור מים – הרחקת חומר אורגני ממקורות מים עיליים על ידי מורכב פולימר חרסית. עידן זכה במקום הראשון בתחרות ומיועד לייצג אותנו בתחרות הבינלאומית – 'פרס המים של שטוקהולם' – שמתקיימת מדי שנה בשוודיה לרגל שבוע המים במדינה ובחסות בית המלוכה השוודי. זכייה זו גם זיכתה אותו במלגה לשנת לימודים באוניברסיטת תל אביב.

משבר המים בעולם הולך ומחריף, כאשר באזורים רבים בכדור הארץ מצטמצמים מקורות המים המתוקים שזמינים לשתייה ויחד איתם יורדת איכות המים העיליים שמהווים מקור מים עיקרי ברוב אזורי המחייה בעולם. חומר אורגני מומס הוא מרכיב טבעי שנמצא בכל מאגרי המים העיליים בעולם. בריכוז גבוה, גורם החומר האורגני המומס לריח, צבע וטעם לא רצויים במי השתייה; יוצר קומפלקסים שסותמים את צינורות ההשקיה בחקלאות ואף מגיב עם כלור ליצירת חומרים מזיקים לבריאות האדם שחלקם מסרטנים.

מחקר זה עוסק בפיתוח סופח היברידי שבנוי מחרסית ופולימר לספיחה מהירה ויעילה של החומר האורגני מהמים. במחקר נערכה השוואה בין המרוכב לסופח תעשייתי שכיח – פחם פעיל. תוצאות המחקר מראות, כי המרוכב שפותח הוא סופח יעיל יותר פי ארבעה ובעל קינטיקת ספיחה מהירה יותר מזו של פחם פעיל. מחקר זה הראה, כי מרוכבי פולימר חרסית יכולים להוות מצע ספיחה אלטרנטיבי למצעי ספיחה שנמצאים בשימוש נרחב בתעשיית טיהור המים.

עידן מספר על חוויותיו מהתחרות: "מדובר בחוויה יוצאת דופן. זו זכות להציג עבודת גמר שהושקעה בה שנה וחצי מול חבר שופטים מכובד. הזכייה הוכיחה לי שהעבודה הקשה משתלמת".

בין דברי הסיכום של חבר השופטים נכתב: "עידן הפגין ידע בתחום הנחקר ופיתח חומר לסינון מים שנמצא יעיל יותר מפחם. הוא עשה עבודה מעמיקה ומקיפה ברמה של תזה של סטודנט לתואר שני ועל כן זכה בתחרות".

מתיכון 'הראל' נמסר: "מחקר זה של עידן הוא יחיד במינו, פורץ דרך ומשנה חיים. לא סתם בחרו בו להיות המחקר זוכה הפרס הראשון בתחרות. אנו גאים בתלמידנו עידן זילכה, מאחלים לו הצלחה בתחרות העולמית בשוודיה ושמחים מאוד על ההישג המרשים שלו".