כל הסיבות והפתרונות לעור יבש

לעור יבש גורמים רבים, כמו צניחת טמפרטורות בעונת החורף, ירידה ברמת הלחות, אוויר יבש כתוצאה משימוש במזגנים, עלייה בגיל הגורמת ליריד השמנוניות בעור ועוד. מהם הפתרונות?

עור יבש אינו רק מפגע אסטתי. לצד מראה עייף ודהוי, עור יבש גורם לתחושות לא נעימות ופצעונים, מאיץ את הזדקנות העור והתקמטותו ואף עלול לגרום לבעיות שינה כתוצאה מגרד ואי נעימות המלווה אותו. לעור יבש גורמים רבים, כמו צניחת טמפרטורות בעונת החורף, ירידה ברמת הלחות, אוויר יבש כתוצאה משימוש במזגנים, עלייה בגיל הגורמת ליריד השמנוניות בעור ועוד. מהם הפתרונות לעור גוף יבש?

לעור יבש יש גורמים רבים להיווצרותו ולהחמרת מצבו. אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לאבדן לחות העור והתייבשותו הוא המזגן. בקיץ הוא מקרר, בחורף הוא מחמם, בשני המקרים הוא סופח את הלחות מהאוויר ומייבש את השכבה החיצונית של העור. בחורף אנו עוד מחמירים את המצב בלבישת שכבות לבוש רבות מכיוון שקר לנו. לעיתים אנו בלבוש כבד ובנעליים סגורות לאורך שעות ארוכות כך שהעור לא זוכה לאוורור. בחודשי החורף רצוי להימנע מחימום יתר במקומות סגורים, לשמור על טמפרטורה מאוזנת ולצמצם הבדלים בטמפרטורה בין הפנים לחוץ. אלו יעזרו לעור להסתגל טוב יותר. בנוסף, ניתן להשתמש במכשירים המפיקים אדים חמים בכדי להעלות את רמת הלחות באוויר.

סיבה נוספת להתייבשות העור היא הגיל. ככל שהגיל עולה כך כמות השומן בעור יורדת והוא חשוף יותר להתייבשות. לכן בגילאים בוגרים יותר יש לתת תשומת לב מרובה להזנת הגוף ושמירה על הלחות שבו.

גם רחיצות ממושכות ושימוש בסבון שאינו מתאים לסוג העור מייבשות אותו. אנו נוטים לחשוב ששהייה במים מלחחת את העור, אך אנו בעצם מסירים את השכבה הנחוצה לנו ומותירים אותו חשוף ליובש, ובשילוב סבון אגרסיבי, שאולי נותן הרגשה של ניקיון אבל למעשה פוגע בו, התוצאה היא אולי עור נקי אבל גם של כזה ש”התנקה” ממה שלא צריך.

אחרונות ו”לא חביבות” הן מחלות למיניהן כמו “אסטמה של העור”, תת פעילות של בלוטת התריס או סכרת המייבשות את העור, ושימוש בתרופות מסוימות. חשוב לזכור שעור יבש אינו מכה משמיים ואין סיבה להשלים עם רוע הגזרה. יש דרכים רבות להתמודד עם עור יבש ולהקל על תופעות הלוואי שלו.

בכדי למנוע או לרפא הופעת עור יבש בידיים, שבהן העור דק ועדין יותר, חשוב לא לחשוף אותן להרבה מים כמו בשטיפת כלים או חומרי ניקוי מזיקים ולהשתמש בכפפות גם אם זה יותר מסורבל. כמובן שחשוב להחזיק שפופרת קרם ידיים איכותי בהישג יד ולמרוח בכל פעם שחשים צורך.

אל אלו מצטרפים גם קרמים המיועדים לליחוח הזנה של עור הגוף והפנים ושמנים שונים המטיבים עימו גם כן. באמצעות שימוש קבוע באחד מהם או שניהם במשולב, ניתן לתקן את נזקי היובש שנגרמים לעור והתופעות הנלוות. ביכולתו של קרם לחות להעלות את כמות המים בשכבה העליונה של האפידרמיס ואילו השמנים משמנים את העור ומפחיתים אובדן מים. רצוי להשתמש בקרמים ובמשמנים בשעות הערב לאחר הרחצה, כאשר העור לח ואינו יבש לחלוטין. חשוב לזכור כי בשוק קיימים קרמים ושמנים בטווח מחירים רחב במיוחד. המחיר אינו מעיד בהכרח על טיבם.

כאמור, מקרי יובש קיצוניים עלולים לגרור מגוון תסמינים, וכשהתכשירים אינם עוזרים לשיפור מצב היובש, כאשר היובש מתפשט ומגרד, כשהעור מתקלף בצורה מאסיבית ומלווה באודם, בעת הופעתם של פצעים, סדקים, זיהומים ודימומים, אסור להזניח ויש לפנות לייעוץ רפואי.