להיות עצמאים ולשרוד

עצמאיים, שוכרי חנויות, משרדים או מרלו"גים ? מסתבר שיש דרך לצאת לחירות כלכלית עצמאית ולא להעמיד את הערבות הגבוהה מהכסף הנזיל שלכם * טיפים שיוכלו לסייע לכם לשרוד את אתגרי יוקר המחיה בישראל ולקדם את העסק

  1. "חבל על העלויות של הערבות, עדיף לתת פיקדון לבעל הנכס"

תשובה:

נכון שערבות בנקאית עולה כסף (2%-6% בשנה) ופיקדון שמופקד בחשבון בעל הנכס לא עולה לנו כלום (למעט ריתוק ההון), אבל וזה האבל הגדול, לערבות יש יתרון ענק גם לשוכרים ולא רק למשכירים. פיקדון וערבות בנקאית אלו כלים שנועדו להגן על המשכיר במידה ויש בעיית תשלום.

במידה ויש אי הסכמות בין הצדדים, הרי שהערבות הבנקאית מגנה גם על השוכר עצמו, בניגוד לפיקדון אשר מופקד מראש. במסגרת הערבות הבנקאית יש לשוכר תקופה של שבעה ימים להתנגד למימוש הערבות.

  • "מה קורה אם המשכיר מפעיל את הפיקדון או הערבות ללא סיבה מוצדקת?"

תשובה:

במקרה של פיקדון, כל הכסף כבר אצל המשכיר. לשוכר יהיה מאוד קשה לקבל את הכסף בחזרה גם אם הוא צודק. במידה ומדובר בערבות בנקאית, יש לשוכר לפחות שבעה ימי עסקים להוציא צו מניעה ולמנוע את חילוט הערבות. מקרה דומה יכול להיות במידה וקרה משהו לבעל הנכס. חובות, סכסוך עסקי שאינו קשור כלל לנכס, יכולים לגרום לבעל הנכס להשתמש בכספי הפיקדון ללא אישור השוכר. דבר שלא יכול לקרות בערבות בנקאית.

  • 3.      "ערבות היא חלק קטן מהעסקה"

תשובה:

נכון שחשוב לבדוק מה מחיר השכירות למ"ר וכמה חניות יש לנו. אבל גובה הערבות הינו חלק אינטגרלי מהעסקה. תחשבו על זה שמצאתם את משרד חלומותיכם, אבל גובה הערבות הוא 4 חודשי שכירות. אם השכירות היא 100 אלף ₪ בחודש, הגעתם בקלות ל- 400 אלף חודש ערבות אותה צריך לספק לפני הכניסה למשרד.

אנחנו ממליצים להעלות את נושא הערבות הבנקאית מול המשכירים כבר בשלב המוקדם של המו"מ. במקרים רבים, הערבות יכולה להיות חשובה יותר למשכיר ממחיר שכירות למ"ר. במקרה כזה אפשר אולי לנצל את זה ולהוריד את המחיר שכירות בתמורה להעלאת גובה הערבות.

  • 4.      "אני ביחסים טובים עם הבנק, לא גובים ממני כלום"

תשובה:

בנק הוא שותף עסקי חשוב מאין כמוהו. אבל זה באמת מה שהוא, שותף עסקי.

 בנק לא נותן מתנות אלא מחשב את העלות בכל קו אשראי שהוא מעניק.

לכן, כשאומרים שהבנק לא גובה כסף על העמדת ערבות, כנראה לא יודעים להסתכל העמלות הבנקאיות.

  • 5.      "מה זה משנה שאני מרתק את הכסף, בסוף אני מקבל אותו בחזרה".

תשובה:

באופן עקרוני זה נכון, בסיום הערבות אכן הכסף חוזר לחשבון. רק שחשוב להבין מה זה אומר "סוף הערבות". הפיקדון שהבנק מבקש עבור הערבות יהיה בתוקף כל עוד הערבות בתוקף. כלומר, כל עוד העסק עובד ונמצא במשרד הזה, הפיקדון יישאר בבנק. זאת אומרת שהכסף באמת חוזר לחשבון רק במקרה והעסק נסגר. בכל שאר המקרים, הפיקדון יישאר בבנק. לא חבל?

  • 6.      "עלות הכסף היא זניחה. מקסימום ניקח הלוואה או נשתמש במסגרת".

תשובה:

בהחלט ייתכן מצב בו אין לנו את ההון הנדרש ואנחנו נאלצים להשתמש במימון. במקרה כזה, חשוב לזכור לחשב לא רק את עלות ההלוואה שתיקחו אלא גם את עלות הערבות. מה שגורם לכך שעלות העסקה כבר הופכת לגבוהה במיוחד. בעיה עוד יותר גדולה עלולה להיווצר אם אתם מרתקים את הכסף מתוך מסגרת האשראי המאושרת שלכם (האוברדראפט), הריבית שם היא בדרך כלל יקרה הרבה יותר. כך נוצר מצב שעסקה של כמה אחוזים בודדים בשנה, הופכים לסכום דו ספרתי.

הטיפים מוגשים באדיבות חברת הפינטק RENTSAFE, המעמידה ערבויות לטובת שכירות מסחרית