ניצול השפעה לרעה

תביעה: עקצו צעיר הנתון להשפעת תרופות ביותר ממיליון שקלים, לאחר ש"מכרו" לו בית מעוקל וממושכן * פרקליטיו: "בידינו הקלטות המתעדות את שיטת העוקץ שבה נקטו השניים"

בכתב תביעה אשר הוגש לא מזמן ע"י עורכי הדין גיא סרוסי ושי ניזרי, נטען כי שני תושבי גוש דן, ניצלו את מצבו המנטלי השברירי ואת חוסר הבנתו המוחלטת של צעיר בדיני הנדל"ן – ושאבו ממנו יותר ממיליון שקלים בתרגיל עוקץ מתוחכם. מייד לאחר התגלות תרגיל העוקץ, הגישו הצעיר ואחיו תלונה במשטרה. 

לדברי עוה"ד סרוסי וניזרי, הצעיר (35), תושב גוש דן,  לוקה באפילפסיה חמורה מגיל צעיר, ונוטל בשל כך תרופות הפוגעות בצורה קשה בכושר שיפוטו. 

לאחר פטירת אביו, ירש הצעיר מחצית דירה, וקיבל לידיו סכום של יותר מ-1.2 מיליון שקלים. על פי התביעה, השמועה על הירושה הגיעה לאוזניו של מתווך לשעבר, המקורב לאימו של הצעיר. על פי הנטען, האם סיפרה למתווך על רצונו של בנה לרכוש דירה שתשמש לו קורת גג.  לדברי עו"ד סרוסי וניזרי, מייד אחר כך, יצר המתווך קשר עם הצעיר, והציע לו לרכוש את יחידת הדיור שבה הוא, הצעיר, מתגורר. יחידה זו הוצעה לצעיר – בעלות של 1.5 מיליון שקלים. 

השניים לא גילו לצעיר שלזכות בעל הדירה רשומה רק תשיעית מן הקרקע, ושבפועל רובצים על אותה קרקע לא פחות מ-12 עיקולים לטובת צדדים שלישיים. "מציאות זו לא הפריעה לנתבעים לספר לתובע, כי מדובר בקרקע חופשית ונקייה מכל חוב ועיקול, וכי העסקה שבה הוא נוטל חלק היא עסקה מושלמת ומשתלמת", טוענים עו"ד סרוסי וניזרי.

בשלב זה, כך נטען בתביעה, החלו השניים לדרוש ולקבל מהצעיר כספים רבים, כשהם משכנעים אותו למשוך מאות אלפי שקלים במזומן, וכן להעביר את אותם כספים לחשבונותיהם, על ידי משיכות מזומן קצובות ומוגבלות, ועל ידי העברות בנקאיות – כל זאת על מנת שלא לעורר את חשדו הבנק. 

על פי התביעה, השניים ניצלו את בורותו המוחלטת של הצעיר בכל הנוגע לעסקאות מקרקעין,  ולא החתימו אותו על הסכם מכר כמתחייב בחוק, לא רשמו עבורו כל הערת אזהרה על הקרקע ולא סיפקו בידיו כל בטוחה שהכסף שאותו הוא מעביר – אכן מקנה לו זכויות כלשהן בקרקע. 

לדברי עו"ד סרוסי וניזרי, הצעיר, שכאמור יכולת תפיסת המציאות שלו לוקה בחסר – סמך לחלוטין על בעל הבית ועל המתווך – וביצע את הוראותיהם בדקדקנות.  

לנוכח משיכות הכספים הרבות במזומן ובהיקף חריג,  החלו פקידי הבנק לחשוד כי מתנהלת בחשבונו של הצעיר פעילות בלתי חוקית, והתובע נקרא אל סניף הבנק, ונדרש לספק הסברים להתנהלותו. 

או אז, כך נטען בתביעה, המליץ לו המתווך לשעבר להעביר את החשבון, ובו ממון רב שעוד נותר בו, לבנק אחר. בהמשך, כאשר חשבונו של התובע התרוקן, כך על פי התביעה – המליץ לו המתווך לפנות לבנק החדש בבקשה לקבלת משכנתא לצורך השלמת העסקה, אלא שלצורך בחינת העמדת המשכנתא, ביקשו בבנק מן התובע להציג הסכם מכר, מסמך שלא היה בידיו.

"התובע, בתמימותו, פנה לנתבעים וביקש לקבל מהם הסכם מכר לצורך נטילת המשכנתא", טוענים עו"ד סרוסי וניזרי "אלא שאז הודיעו לו הנתבעים, כי הסכם המכר ייחתם מולו רק לאחר התדיינות מול העירייה ביחס לחוב שרובץ על הקרקע – התדיינות שהיא פרוצדורלית לחלוטין, ומהירה".  

על פי התביעה, הבטיחו שני הנתבעים לצעיר כי ידאגו להעברת הקרקע על שמו, אך זאת בתנאי אחד – שהתובע ישלים תחילה את העברת מלוא כספי הרכישה – כלומר 1.5 מיליון שקלים – אליהם.   לדברי עו"ד סרוסי, גם בשלב זה לא חשפו השניים בפני התובע כי על הקרקע רובצים עיקולים רבים – ולמעשה, פעלו בחוסר תום לב משווע, ובנכלוליות לשמה.

אובד עצות, פנה התובע אל אחיו לקבלת הלוואה, וגולל בפניו את הסיפור. חשדו של האח התעורר, הוא נכנס לעומק הקורה, והזדעזע קשות ממעשיהם של הנתבעים – דברי עו"ד סרוסי. 

בשלב הזה החליט האח לחשוף את דבר התרמית, והנחה את אחיו להקליט את הנתבעים במספר הזדמנויות שונות – וכך היה. לדברי עו"ד סרוסי, תמלול השיחות שהוקלטו בין הצדדים, חושף בצורה בהירה כיצד הונו השניים את הצעיר התמים וחסר האונים. לדבריו, באחת השיחות שהוקלטו נשמע המתווך מאיץ בתובע לקחת משכנתא על בית אמו, כדי להעביר לו ולשותפו את יתרת הסכום לצורך השלמת "העסקה". 

לאחר שהתברר לאחיו של הצעיר כי מדובר במעשה הונאה, ניגשו השניים אל המשטרה והגישו תלונה נגד הנוכלים. לתביעה צורפה חוות דעת פסיכיאטרית מטעם המומחה ד"ר אנטוני נפתלי, אשר קבע כי התובע סובל מהפרעת הסתגלות למצבו הגופני והנפשי. "אני מתרשם, כי לא ניתן לשלול השפעה של הטיפול התרופתי, אותו נוטל התובע על תפקודו הנוירו-קוגניטיבי. כמו כן, אני מתרשם כי החלטותיו נלקחות בתמימות יתרה וללא התייעצות עם גורמים מוסמכים, וכך הוא מהווה טרף קל ונוח לניצול על ידי נוכלים", קובע ד"ר נפתלי.

לדברי עו"ד סרוסי וניזרי, חוצפתם של הנתבעים לא יודעת גבול: הם אינם מכחישים כלל את קבלת הכספים מן התובע, אך מאשימים אותו עצמו, ואת העירייה, בהכשלת העסקה. "הנתבעים גזלו מהתובע חסר הישע, סך של כמעט 1.2 מיליון שקלים, תוך שהם מנצלים את תום ליבו 'בצורה צינית וקרה'" טוענים עו"ד נזרי וסרוסי בתביעה.

עורכי הדין סרוסי וניזרי, פנו לבית המשפט, במעמד צד אחד, וביקשו להטיל עיקולים על נכסיהם של השניים, וזאת עד סכום של 1.2 מיליון שקלים שאותו, כך נטען, נטלו השניים מהצעיר שלא כדין. 

בימים אלה, נעתר בית המשפט לבקשת עורכי הדין, והטיל על שני הנתבעים צווי עיקול זמניים בגובה 1.2 מיליון שקלים, במטרה להשיב את מלוא הכספים שנלקחו מן הצעיר, וכדי למנוע כל ניסיון להברחת הכספים. ביהמ"ש הורה על השארת הצווים בתוקף עד לבירור הפרשה לעומקה. 

עורכי הדין של הצעיר לא המתינו, ושלחו מעקלים לבתיהם של שני הנתבעים. כך עוקל ברישום, ממש בימים אלה, רכבו של אחד מהנתבעים, ובנוסף בוצעו רישומי עיקול מיטלטלין בבתי שני הנתבעים.

התביעה נדונה בימים אלה בביהמ"ש השלום בתל אביב.

עורך הדין גיא סרוסי https://www.sm-lawyers.co.il/ מתמחה בייצוג חייבים וזוכים בהליכי הוצאה לפועל, חדלות פירעון, ומו"מ מול בנקים ונושים אחרים על הסדרי חוב.