נלחמים בפוסט טראומה

המקרה של לוחם צה"ל שהצית את עצמו והאסון האחרון במירון העלו את המודעות לנושא הפוסט-טראומה * בקרוב יתקיים ביישוב ערב בנושא עם אנשי מקצוע מקומיים

האסון במירון קצת השכיח אירועים קשים אחרים שאירעו לאחרונה ובהם מקרה ההצתה העצמית של איציק סעידיאן, לוחם צה"ל. מקרה זה העלה לראש סדר היום את המודעות לנושא הפוסט-טראומה, ממנו סובלים לא מעט אזרחים בישראל.

בית הכנסת קמץ של הקהילה הרפורמית ביישוב, בחר לקיים ערב תרבותי העוסק בנושא פוסט טראומה (פרטים בהמשך). בין משתתפי הערב יהיה נצר דאי, תושב היישוב ופסיכולוג קליני, מומחה מדריך לפסיכותרפיה, פסיכו-דיאגנוסטיקה והיפנותרפיה, מנהל מכון היל"ה לחקר ולימוד היפנוזה ובעל ניסיון של יותר מארבעים שנה בטיפול בסובלים מסימפטומים דיסוציאטיביים לאחר טראומה. דאי גם כתב את הספר 'חידת הדיסוציאציה'.

דאי שירת בצבא קבע כפסיכולוג והתמחה בטיפול בתגובות קרב (פוסט טראומה צבאית). בהמשך עבד 22 שנים מול משרד הביטחון עם חיילים שנפגעו מפוסט טראומה במלחמות – החל מששת הימים, מלחמת יום כיפור, מלחמת שלום הגליל וכן הלאה.

על תקופת השירות בצה"ל הוא מספר: "בזמן עבודתי עם חיילים פוסט-טראומטיים הצהירו רובם המוחלט שהיו מעדיפים להיהרג או להיפצע פיזית מאשר ללקות בתגובת קרב, זאת בעיקר עקב היחס שקיבלו מוועדות רפואית".

בשנה האחרונה, שנת הקורונה, פרסם יחד עם פרופ' ויצטום ובתו, ד"ר אילה דאי גבאי, ספר מקצועי בנושא דיסוציאציה (ניתוק נפשי המתרחש במיוחד אחרי טראומה), ובמקביל הוציא לאור גם את 'הווה נצחי', רומן שנכתב כמה שנים אחרי מלחמת יום כיפור שבה השתתף כלוחם, אך הספר נשאר במגירה.

"היום אני מאמין שיש חשיבות עצומה לספרים על חוויות של חיילים פוסט-טראומטיים, כדי שאנשים שלא השתתפו במלחמות יבינו באלו קשיים מדובר", מספר דאי, "לכן החלטתי  לפרסם את 'הווה נצחי'. הספר מבוסס על חוויות שלי כלוחם ועל חוויות של מטופליי, כאשר חלק מן האירועים בו בדיוניים לגמרי.  אנשים רבים שקראו את הספר הרגישו  שהסיפור מצליח לחבר אותם רגשית למושג 'פוסט טראומה' דרך החוויות שחווה הגיבור. במקביל, פרסמה  אשתי טליה את 'עם בוא הרוח' – רומן שלישי שלה שעוסק אף הוא, בין היתר, במלחמת יום כיפור".

ערב ההשקה של הספרים שכתבו בני משפחת דאי יתקיים ב-27.5 בשעה 18.30 במתחם בית קמץ ויוצג גם ספרו של פרופ' ויצטום 'ההיסטוריה של הטראומה הנפשית'. הערב יכלול הרצאות בנושא דיסוציאציה ופוסט-טראומה, אתנחתות מוזיקליות וכיבוד קל.