סייג לחכמה שתיקה

טוב יהיה אם יופסקו ההדלפות אודות פעילות או תקיפה כזו או אחרת לפני או אחרי * היכן נעלמה מדיניות העמימות?

קרדיט: סטיב בלחסן

קרדיט תמונה: אילוסטרציה: pixabay

בימים אלו מתקיים בווינה בין איראן למעצמות העולם (ארצות הברית ואירופה) סבב דיונים קדחתני אודות 'הסכם הגרעין המחודש'. כזכור, ארצות הברית – בראשות הממשל הקודם – פרשה מהסכם הגרעין והובילה לסנקציות כלכליות כבירות כנגד משטר האייתולות. המצב הכללי באיראן בכי רע ומשפחות רבות מתקשות לשים פעם בחודש בשר או עוף על שולחן האוכל. הריאל (המטבע האיראני) בשפל של כל הזמנים. גם ניסיון לתקן את שער המטבע בהורדת שני אפסים לא צלח. האינפלציה הגואה במהלך ארבע השנים האחרונות מאיימת למוטט את המשטר שם. הממשל הנוכחי בראשות ביידן, אשר יש רבים שיאמרו שהוא המשך לממשל אובמה אשר היה אדריכל הסכם הגרעין הלא מוצלח עם האייתולות, שואף להחזיר את ההסכם על כנו.

בד בבד, המידע הזורם אודות האירועים האחרונים במתקן להעשרת האורניום נתנז שבמחוז איספהן שבאיראן, מעלה חיוך על שפתיים רבות. הדיווחים במערב קבעו כי נגרם נזק כבד למערכות החשמל במתקן התת קרקעי, נזקים אשר ככל הנראה יובילו לעיכוב של מספר חודשים. האירוע הנ"ל מצטרף למספר אירועים שה'יד הנעלמה' גרמה והובילה בשנים האחרונות ברחבי איראן.

בשנים האחרונות, המדיניות המתחילה לחלחל היא של חוסר עמימות מצד גורמים שונים ופרסום לעיתים בסמוך לאותן תקיפות המתבצעות בסוריה על בסיס שבועי ולעיתים אף מידי לילה. תקיפות אלה הן פרי הצלחה מודיעינית במטרה לסכל העברת נשק כמותית לצד נשק מדויק מצד איראן לגרורותיה להתבססותה בסוריה על מנת להיות מוכנה ליום פקודה ולתקוף את מדינת ישראל.

איראן בעידן ממשל טראמפ נחלשה מאוד. העמימות שננקטה לאורך השנים הראשונות והמאבק של זרועות המודיעין לסכל כל התקדמות מצד משטר האייתולות הניבו פרי. הדוקטרינה האיראנית – בה השטן הגדול הוא ארצות הברית והשטן הקטן הוא הציונות, אשר יש להילחם ולהשמידם – ידועה לכל. איראן לא תוכל להבליג עוד זמן רב לאור הפגיעות בחייליה המוצבים בסוריה. הארונות שחוזרים לאיראן עטופים בדגלי המולדת והפגיעות בשאיפותיה הגרעיניות, אותן שאיפות של משטר האייתולות בגינם האוכלוסייה האיראנית סובלת סבל רב, חוסר התגובות מצד המשטר האיראני לאחר גניבת הארכיון הסודי, הפגיעה בגנרל קאסם סולימאני, הפגיעה במתקן להעשרת אורניום בקיץ האחרון, הפגיעה לפני מספר חודשים באבי התוכנית הגרעינית פחריזאדה בלב טהרן, הפגיעות באישון לילה בסוריה והחזרת גופות בארונות, לצד פעולות ימיות, ולפני מספר ימים הפגיעה במתקן בנתנז – כל אלה מאיימים להפיל את המשטר.

כמי שעוקב למעלה מעשור אחרי השינויים שאיראן עוברת, ניתן לראות כי ההפגנות הופכות להיות יותר ויותר אלימות ושכיחות. גלי המחאות המאיימים על היציבות השלטונית, מביאה את כוחות הVEVAK- (שירותי המודיעין הפנימים של איראן) המזהים התארגנויות, להפסקת זרם האינטרנט על מנת ליצור עמימות וחוסר ידע על התארגנויות אלו ובכך למנוע כאוס. ניתוקים אלו הם אינם אירועים נדירים.

לסיכום, חכמנו ז"ל כתבו במסכת 'אבות' כי "סייג לחכמה שתיקה". לכן לפי דעתי, טוב יהיה אם יופסקו ההדלפות אודות פעילות או תקיפה כזו או אחרת לפני או אחרי. אויבנו אינם צריכים שניקח אחריות על פעולות הקורות אצלם או נגדם ומדיניות ההרתעה תצמח דווקא מתוך השקט. בכך, נמנע מאויבנו את תחושת העלבון המביאה אותם לטפס על עץ גבוה, דבר העלול לפגוע בחיילינו או בבני עמנו בארץ ובעולם.