סערת הפיטורים מכה שנית

צילום ארכיון
צילום ארכיון
בחודש נובמבר הודיעו ועד עובדי המועצה וההסתדרות כי בכוונתם לפתוח בשביתה * הרקע: כוונת המועצה לפטר עשרות עובדים * הצדדים הגיעו לבית הדין לעבודה והסכימו להימנע מצעדים חד צדדיים ולקיים בוררות * השבוע נודע כי חמישה עובדים פוטרו בטרם התקיים דיון

בסוף חודש נובמבר תוכננה שביתה של עובדי המועצה. כפי שפורסם, שביתת העובדים במועצה היא על רקע טענת ועד העובדים וההסתדרות כי בכוונת המועצה לפטר עשרות עובדים. השביתה לא יצאה לפועל והצדדים, שהגיעו לבית הדין לעבודה, סיכמו על כניסה לתהליך של בוררות. דיון בנושא אמור להתקיים ביום ראשון הקרוב (20.2) אצל הבוררת, עו"ד רבקה ורבנר.

בהחלטה שנתן נשיא בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, השופט אייל אברהמי, ב-28.11,  נקבע כי "טוב יעשו הצדדים אם לא יבצעו עד הדיון צעדים חד צדדיים. נכון יעשו אם יפעלו למצוא פתרון למחלוקות בדרך הקבועה לפתרון מחלוקות קיבוציות בהקדם האפשרי". הדיון נדחה וכאמור מחויבים הצדדים שלא לבצע צעדים חד צדדיים, קרי הוועד וההסתדרות לא ישביתו את המועצה עד למועד הדיון וזאת בכפוף לכך שהמועצה לא תנצל התחייבות זו לביצוע צעדים הפוגעים בעובדיה.

אלא שהשבוע יצא השד מהבקבוק. על פי מכתב שנשלח השבוע לראש המועצה על ידי עו"ד ליאת בראשי, מזכירת האיגוד מקצועי בהסתדרות המעו"ף, קיבלו לאחרונה חמישה עובדי מועצה הודעה על סיום תפקידם. משיחה עם יו"ר ועד עובדי המועצה שמעון בוזגלו, עולה כי מדובר בחמישה עובדים של 'המוזיקון'. דרגות הוותק של העובדים הנ"ל, כפי שמצוין בפניית ההסתדרות למועצה, נע משש שנים ועד 32 שנה. מנכ"ל המועצה תמיר פרץ עשה את השימועים וחתם על מכתבי הפיטורים.

במכתבה כתבה עו"ד בראשי: "אין בסמכותך להודיע על סיום העסקה של העובדות והעובדים המפורטים במכתבי, כל עוד כבוד הבוררת הנכבדת עו"ד רבקה ורבנר לא הכריעה בנושא. יועציך המשפטיים הודיעו לבית הדין שלא יינקטו על ידיהם צעדים חד צדדיים וכבוד הנשיא אברהמי רשם בפניו את הודעת הצדדים לפיה לא ייעשו עד הדיון צעדים חד צדדיים על ידי מי מהצדדים. הסתדרות המעו"ף מתנגדת בכל תוקף על סיום העסקתם של העובדים הנ"ל ותפעל בכל דרך חוקית העומדת לרשותה".

יו"ר ההסתדרות במחוז ירושלים דני בונפיל מסר בשיחה עם 'זמן מבשרת': "לא יקום ולא יהיה. זה דבר שלא ייעשה. המועצה התבקשה שלא לבצע צעדים לפני שיתקיים דיון. אני מזכיר כי האופציה של ההשבתה עדיין קיימת. אני ממש לא מבין את ההתנהלות הזו. נכון שסיום ההעסקה של עובדים אלה הואלא מרגע לרגע, אבל יש דרך איך לסיים העסקה של עובדים".

דברים ברוח דומה אמר ל'זמן מבשרת' יו"ר ועד עובדי המועצה שמעון בוזגלו: "השבוע תתקיים בוררות בעניין כלל העובדים שעומדים בסכנת פיטורים. אין לי מושג מדוע סיימה המועצה את העסקתם של חמישה עובדים אלה. אי אפשר לפטר ולו עובד קבוע אחד בלי ההסכמה שלנו. יש ללכת לבוררות ועד שזו תתקיים לא ניתן לממש שום הליך של פיטורים".

מהמועצה המקומית מבשרת ציון נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות מבצעת המועצה תוכנית התייעלות בכל הקשור להון האנושי במועצה. התייעלות איננה מילה גסה ואת הנהלת המועצה מנחה שיקול מקצועי אחד בלבד – טובת המערכת והשירות לתושבי היישוב. עובדי המועצה אינם נמדדים על פי ותק או סוג התפקיד, אלא על פי תפוקות, תוצרים ועמידה ביעדי תוכנית העבודה השנתית. מדיניות זו נכונה ביחס לכלל עובדי הרשות. לצערנו, נאלצה המועצה לפטר בשנים האחרונות לא מעט עובדים, לאחר שאלה לא עמדו ביעדים ובמטרות שהוגדרו מראש או שמבחינת שאלת הצורך, בהתאם למבנה הארגוני, הסתבר שיש מקום לצמצם את המשרה או את התקן של העובד. המועצה תמשיך לפעול לצמצום ולייעול של המערכת ושמירה על הקופה הציבורית, תוך קיום שיחות ופגישות עבודה סדירות עם ועד העובדים המקומי ונציגיהם בהסתדרות הכללית".