על הקשר בין סושי לאבוקדו

אבוקדו הוא בריא וטעים מאוד בסושי, אך האם ידעתם כי הוא אינו נמצא במקור בסושי יפני אמיתי? * כיצד תרמו השומנים הבריאים שבו להפוך אותו לאחד המאכלים הנפוצים בעולם? * על כך במאמר שלפניכם

אבוקדו הפך זמין בסופרמרקטים יפניים מאז סוף שנות ה-70 והוא מגיע ליפן בעיקר ממקסיקו. היפנים מכנים את האבוקדו 'חמאת היער' בשל המרקם החמאתי, הטעם העשיר ותכולת הקלוריות הגבוהה שלו. אבוקדו משתלב נפלא במתכונים והוא בעל ערכים תזונתיים גבוהים.

בנוסף לשימושים הקולינאריים שלו, ישנם שימושים מוזרים ומפתיעים שכנראה טרם ידעתם עליהם. בשנת 2008 המליצה הממשלה המוניציפלית של העיר היפנית מטסויאמה לחקלאים מקומיים להתחיל לגדל אבוקדו והציעה להם שתילים במחיר נמוך. מדובר בפרויקט גידול ייחודי מאוד שאינו נפוץ ביפן – מכיוון שאבוקדו אינו מין גידול מקומי בה. שליש מהשתילים שהעיר סיפקה צמחו לעצים, שהפכו מוכנים לבציר הראשון שלהם רק בשנים האחרונות. הפרויקט החל בעקבות עליית הביקוש והיקפי ייבוא גדולים של אבוקדו למדינה, אשר גדלו פי 13 ב-20 שנה לפי מכס טוקיו.

תוצרת אמריקאית

עכשיו כשברור לנו שבסושי מסורתי אין אבוקדו, שכן מדובר במאכל עתיק יומין שמקורותיו עוד מלפני הספירה, נשאלת השאלה האמתית – מדוע ומאיפה הוא צץ בסושי?

הסיפור הפופולארי אומר שהמיזוג הזה התחיל לפני כמעט 50 שנה בארצות הברית. שף יפני ניסה להכין סושי מסורתי בקליפורניה, אבל היה לו קשה למצוא את הטורו – החלק השומני של דג הטונה, שהוא רכיב מרכזי בסושי המסורתי. השף היפני מצא אבוקדו, פרי אהוב בארצות הברית שהתגלה כאלטרנטיבה מושלמת לטורו. רצה הגורל ושף יפני המציא את השילוב, אבל הוא נאכל בסושי מהסגנון האמריקאי. בשל השפעת התרבות האמריקאית, זה לא נדיר שסושי אבוקדו נאכל בכל מדינות המערב.

לא אותנטי

חובבי סושי אחדים טוענים שאבוקדו הוא הבעיה העיקרית של התפיסה השגויה של סושי. למה? ובכן, עם המצאת 'רול קליפורניה' המכיל אבוקדו, הפך הסושי לפופולארי מאוד בעולם כולו. מנה זו התפשטה מהר, אבל היא העבירה תמונה שגויה של מהו הסושי המסורתי.

אבוקדו, כמו כל מרכיב אחר שאינו מאכלי ים, לא נמצא במקור בסושי יפני אמתי. סושי מסורתי קשור מאוד לפירות ים גולמיים ולכמה מרכיבים חיוניים. כך, הפך הסושי לארוחה ממוסחרת עם רכיבים שאינם מקוריים.

לסיכום, אבוקדו הוא בריא וטעים מאוד בסושי, אבל צריך לזכור שמדובר בדעה של אניני טעם וכי חלק מהסיבה שאבוקדו הפך לפופולארי בסושי ובכלל, קשורה לכך שאבוקדו ידוע בשומנים הבריאים שבו, מהסוג הבלתי רווי – בערך פי שניים מפירות אחרים. באבוקדו מצויים גם קרוב ל-20 ויטמינים, מינרלים ותרכובות צמחיות שונות החיוניות לגוף האדם. בנוסף, אחד היתרונות הגדולים הוא שהוא טעים מאוד בסושי – וזו עובדה ידועה ברחבי העולם.

מוגש כחומר מקצועי על ידי 'חקלאי גרנות', משווקת 'אבוקדו גרנות'