'פליאצ'י' בבית האופרה בתל אביב

האופרה הישראלית מעלה הפקה חדשה ליצירתו של רוג'רו לאונקוולו * בימוי, עיצוב וכוריאוגרפיה: ענבל פינטו * המנצח: מאסטרו דניאל קלגרי

חוויה לאוהבי האופרה. האופרה הישראלית תעלה בהפקה חדשה ומקורית את 'פליאצ'י' (ליצנים) מאת רוג'רו לאונקוואלו בבימוי, עיצוב וכוריאוגרפיה של ענבל פינטו, היוצרת בהפקה זו עולם תיאטרוני עשיר, קסום ומלא רגש של כפר שחיי תושביו נעים בין עצב לשמחה, בסיפור שנמצא על הגבול הדק שבין דמיון למציאות.

על האופרה ינצח המנצח האיטלקי הנודע דניאל קלגרי וישתתפו בה סולנים מובילים מהארץ ומהעולם, מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של אסף בנרף, תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון ו-20 רקדנים ורקדניות.

האופרה, הכתובה בשתי מערכות, הולחנה על ידי רוג'רו לאונקוולו לליברית פרי עטו והיא שייכת לז'אנר 'הוריזמו' (שתרגומו מאיטלקית – אמת) שהתפתח בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20, כאשר מלחיני האופרה באיטליה (ובעצם גם הסופרים, הציירים והאומנים בז'אנרים נוספים) התחילו לכתוב אופרות לפי אירועים והתרחשויות מעולם המציאות ונושאים שניתן היה לקרוא עליהם בעיתונים.

ענבל פינטו על תפיסתה האומנותית לאופרה: "חיים הם מקור ההשראה ליצירה והביטוי התיאטרלי מזין את הנפש ומאפשר לנו לעצור את שטף החיים, להסתכל על עצמנו במבט חדש, לעיתים מקל ולעיתים מחמיר. 'פליאצ'י' נוגעת בחיים, בתקווה ובייאוש באופן שמדבר אל כולנו. העלילה מתרחשת בעיירה כפרית עלובה שבה אין שמיים והאופק אינו מזמן דבר. תושביה הם תמהיל של כפריים וליצנים, אנשים שהחיים כופפו אותם והותירו בהם חיוורון קיומי".

את העלילה והרעיון לאופרה מצא לאונקוולו עת נכח יום אחד בבית המשפט כאשר אביו השופט נאלץ לגזור את דינו של גבר, שחקן תיאטרון נודד, שרצח את אשתו השחקנית על הבמה בעת ההופעה כיוון שהיה בטוח שהיא בוגדת בו.

העלילה מגוללת להקת שחקנים המגיעה לכפר קטן בכדי להציג קומדיה ועושה שימוש בדמויות המוכרות של הקומדיה 'דל'ארטה' ובכך יוצרת במערכה השנייה תיאטרון בתוך תיאטרון. למקום מגיעה להקת שחקנים שמביאים צבע, אופטימיות ותקווה לשינוי, אך מהר מאוד מתגלים הסדקים במעטפת השלמות ונחשפים הכאבים, המאוויים והקשיים של  דמויות הלהקה. תושבי המקום צופים בכך וממשיכים את חייהם הנואשים בציפייה שהרגע התיאטרלי יביא אתו תקווה, אך עצם מבטם של אנשי הכפר מעצים את הבדידות וכמותם גם השחקנים נותרים עם כיסופים לא ממומשים לאהבה ולחופש. עם זאת, המוסיקה המרהיבה שהלחין רוג׳רו לאונקוולו, הסולנים, המקהלה, הרקדנים וההפקה, יעידו על הכוח, העוצמה והתקווה האנושית לרגש ולהתרגש ממעשה האומנות.

להפקה זו עיצבה ענבל פינטו למעלה מ-100 תלבושות עבור הסולנים, חברי המקהלה והרקדנים, כאשר תפקידן גם לאפיין באמצעות שינויי צורה ועיוותים פיזיים את המשפחות ואת הדמויות בכפר האיטלקי שבו מתרחשת האופרה: משפחת ליצני הקרקס השרירנית, דמויות ססגוניות ודמויות עם מאפיינים פיזיים בולטים ואף חריגים.

זו הפקת האופרה השלישית שמביימת ענבל פינטו, שיצירותיה זכו לאהדה ולפרסים בארץ ובעולם. קדמו לה האופרות 'ארמיד' באופרה הישראלית ובוויסבאדן ו'השועלה הערמומית הקטנה' בנורבגיה. לכך נוספו הפקות תיאטרון שביימה פינטו בשנים האחרונות ביפן, כולל הפקה בימתית על פי ספרו של הרוקי מורקמי 'קורות הציפור המכנית' בתיאטרון ה'מטרופוליטן' בטוקיו.

המנצח האיטלקי דניאל קלגרי ניצח באופרה הישראלית על 'לוצ'יה די למרמור' (2017), 'נשף מסכות' (2014) ו'ריגולטו'. קלגרי הוא כיום המנצח הראשי של התזמורת ובית האופרה בניצה שבצרפת. הוא מנצח בקביעות ב'לה סקאלה' במילנו, ה'מטרופוליטן אופרה' בניו יורק, האופרה הממלכתית של וינה ובתי האופרה של מינכן, פריס, בריסל, טורונטו, וושינגטון, ברלין, דרזדן, ברצלונה, טוקיו, ציריך, פירנצה, ונציה ועוד רבים אחרים. כמו כן, הוא מנצח על תזמורות סימפוניות מובילות בבלגיה, הולנד, צרפת, איטליה, גרמניה ומדינות נוספות.

צוות הסולנים שיוביל את ההפקה: זמר הטנור הארגנטינאי לואיס צ'אפה וזמר הטנור האיטלקי סמואל סימונצ'יני בתפקיד קניו הגיבור, הליצן הדומע הרוצח את אשתו מרוב קנאה; זמרת הסופרן הישראלית אלה וסילביצקי וזמרת הסופרן הקוריאנית אליסה צ'ו בתפקיד נדה, האישה של קניו המחפשת אהבה צעירה ומושכת יותר; זמר הבריטון הרומני יונוץ פאסקו וזמר הבריטון הקוריאני הנסונג יו בתפקיד טוניו המאוהב בנדה והמלשין לקניו על בגידתה; זמר הבריטון האוקראיני דמיטרו קלמוצ'ין וזמר הבריטון הניו זילנדי זו'ליין ון מלארטס בתפקיד סילביו המאהב הצעיר של נדה; וזמר הטנור הישראלי איתן דרורי וזמר הטנור הבריטי ויליאם וואלאס בתפקיד בפה.

כל המופעים יתקיימו בבית האופרה על שם שלמה להט (שד' שאול המלך 19, תל אביב) בתאריכים הבאים: שישי, 25.2, 13:00;ראשון, 27.2, 19:30 (בכורה); שני, 28.2, 20:00; שלישי, 1.3, 18:00; חמישי, 3.3, 20:00; שישי, 4.3, 13:00; מוצ"ש, 5.3, 20:00; ראשון, 6.3, 20:00.

מחיר כרטיס: 195-445 שקלים.

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך של כחצי שעה באולם. הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב.

להזמנת כרטיסים: 03-6927777, www.israel-opera.co.il.