פסטיבל 'אורות חנוכה'

תיאטרון 'פסיק' עם מופעים לכל המשפחה: ליצנות, קומדיה דל'ארטה ועוד

תיאטרון 'פסיק' מעלה את פסטיבל 'אורות חנוכה', פסטיבל תיאטרון חדשני שמעלה הצגות בפני אלפי ילדים בעלי צרכים מיוחדים (ילדים בסיכון, נפגעי נפש, עם מוגבלות פיזית, על הספקטרום האוטיסטי). בפסטיבל מתקיימות עשרות פעילויות תרבות המותאמות להם בתוכן ובמחיר. שחקני התיאטרון לוקחים חלק פעיל בכל אחת מהפעילויות.

הצגות חנוכה הפכו למעין מסורת לה מצפה כל ילד בישראל. בכל שנה בתקופה זו, מועלות ברחבי הארץ הפקות ענק לילדים, אשר לצערנו אינן מתאימות לאוכלוסיות מיוחדות משום אי התאמת התכנים, מורכבות של שפה, עודף גירויים וקשיים פיזיים. מחירן היקר של ההצגות מונע ממשפחות רבות ליהנות מהן.

פרויקט 'אורות חנוכה' של תיאטרון 'פסיק' נותן מענה על צורך זה ומציע חלופה איכותית עבור כ-5,000 ילדים עם מוגבלויות, ילדים בסיכון, ילדי השכונות, אנשים וילדים בעלי נכויות. הפסטיבל מאפשר להם ליהנות במחיר סמלי (10 שקלים) מחוויה בלתי נשכחת כמו כל ילדי ישראל. חשיבות הפרויקט טמונה בעובדה שתיאטרון 'פסיק' רואה את הקשיים ומאפשר לילדים מאוכלוסיות מיוחדות את התחושה שהקהילה רואה אותם, מכילה אותם ופועלת למענם. תרומת הפרויקט למשתתפים היא חוויה תרבותית-קהילתית המשלבת מתנדבים מהקהילה, ילדים מהשכונות ועוד. המשתתפים נהנים מחוויית תיאטרון חגיגית וצבעונית המותאמת לצרכיהם השונים ומתקיימת בקבוצות קטנות, כך שכל ילד מקבל יחס אישי ויכול לקחת חלק בפעילויות השונות. בנוסף, מתקיימות הצגות של שחקנים עם מוגבלויות בפני תלמידים וחיילים שמטרתן שינוי דעות קדומות וקבלת האחר והשונה.

עשרות אירועי הפנינג יתקיימו ברחבי ירושלים, במוסדות חינוך מיוחד ומוסדות לנוער בסיכון. קהלים של עד 150 צופים ייקחו חלק באירועים הכוללים קבלת פנים לילדים על ידי נגנים וליצנים, הצגת תיאטרון, סדנאות תיאטרון, מוסיקה, איפור ויצירה. בשנים קודמות, התקיימו במסגרת פסטיבל 'אורות חנוכה' למעלה מ-50 אירועים ברחבי ירושלים, בהם לקחו חלק כ-3,000 משתתפים וכ-30 מתנדבים. השנה יעלו 90 הצגות ברחבי העיר.

הצגות למבוגרים

מחווה לפנחס נויבירט: נויבירט, יליד 1953, כותב קטעי מחשבות, רסיסי רעיונות וסיפורים קצרצרים ורושם מידי פעם יומני נפש. האירוע משלב קטעי תיאטרון, מחול ושירים מפרי עטו של נויבירט. בערב ישתתפו זמרים, רקדנים ונגנים מקצועיים. רביעי, 1.12, 20:30, בית מזי"א ירושלים.

ההצגה 'שבויה בעצמה': סיפורה האישי של נועה שטמלר, המתאר יומן אישי חושפני וכואב של אם לילדה חולת סכיזופרניה של הילדות. עיבוד לספר, דרמטורגיה ומשחק: נטע רוטנר ורינה קוורטין. שלישי, 30.11, 20:30, בית מזי"א ירושלים.

הצגות לילדים:

עלי באבא ומערת הקסמים מאת דודי גורדון: סיפורו של עלי באבא, חוטב עצים פשוט המגלה מערה ובה אוצרותיהם של חבורת שודדים. עלי באבא מתפתה לגנוב את האוצר, מסתבך עם השודדים ומתמודד עם שאלת יושר ונאמנות. חמישי, 2.12, 17:00, בית מזי"א ירושלים.

'יהיה בסגר' (תיאטרון 'פסיק'): הילדים שלי, בת-שבע ועוז נדרשים להיכנס לבידוד מחשש שנדבקו בקורונה. השהייה המשותפת בבית, בלי טלוויזיה ומחשב שבדרך כלל שימשו להם מפלט, מחריפה את המתחים שהיו קיימים ממילא בין האחים. באופן מפתיע, דווקא 'סיר הלחץ' המבעבע הזה מביא אותם להתוודע האחד לשנייה באופן עמוק, לחשוף ההתמודדות עם חרם בקרב ילדים וגורם להעצמת החיבור בין השלושה. מיועד לבני 5 ומעלה. רביעי, 1.12, 11:00, בית מזי"א ירושלים.   

'העץ האחרון' (תיאטרון 'מסתורין'): מופע העוסק בשמירה על איכות הסביבה ושיתוף פעולה ליצירת שינוי. כיפה אדומה יוצאת שוב ליער שבו לא נותרו עצים מלבד עץ אחד. היא מגלה כי היה פה פעם יער שהוזנח וזוהם וכעת גם העץ שנותר נמצא בסכנה. העץ זקוק לעזרה, אחרת יהיו לזה השלכות הרות גורל לא רק עליה, אלא על האנשים החיים בעירה. המופע מיועד לגילאי 6-10. חמישי, 2.12, 17:00, בית מזי"א ירושלים.                                                                                

ההצגה 'עפים' (תיאטרון 'משו משו'): סיפורם של שני אחים, חובבי הרפתקאות והמצאות, על הדרך שהם עברו מהכמיהה והתשוקה לעוף באוויר כמו ציפור ועד לרגע שבו הם מצליחים להתרומם. ההצגה מיועדת לגלאי 5-10. שלישי, 30.11, 17:00, בית מזי"א ירושלים.

מופעים נוספים

מופע ליצנות וקסמים עם סלינקי הליצן (אריאל קרן): מופע ייחודי המשלב ליצנות, סטנד אפ וקסמים. הליצן מנסה להיות קוסם. גם כשהוא מצליח בקסם, הוא חושף את הסוד בפני הקהל.

שוליית הקוסם (ינון שאזו): ינון ילד קצת מבולבל. המציאות והדמיון מתערבבים לו. ינון חולם להיות קוסם ואפילו מנסה ללמוד את זה. הוא מנסה, מתבלבל, נופל וקם, אבל לא מתייאש.

מופע מסכות דל'ארטה: מופע מסכות מצחיק, המאפשר לקהל להיחשף לעולם התיאטרון הפנטסטי של הקומדיה דל'ארטה, להכיר את הדמויות הפועלות ולרקע עליו צמחה הקומדיה.

הקשה בבקשה (מוזיקה): דיוויד פנסטר משתמש בסביבה, ביער ובעצים על מנת ליצור כלי מוסיקה ולנגן עליהם. במופע מסרים על איכות הסביבה, שימור הטבע ואהבת האדם.

מופע בועות סבון עם רומי (חברת 'בעבוע'): במופע ייחודי, יוכלו משתתפים בכל גיל לקבל כלים ולהפריח בעצמם בועות סבון ענקיות במגוון גדלים וצורות.

מופע נגנים עם אלעזר ברנדט וידידיה פריימן (ד"ר ג'אז דיקסילנד בנד): הרכב ג'אז שמנגן מוזיקה שמחה ומקפיצה מניו אורלינס בשיתוף הקהל.

טריילר לפסטיבל: