רוחות חדשות נושבות

בתוניסיה הוטלה משימת הרכבת הממשלה על אישה * סמליות או מסר לזירה הבינלאומית?

כעשור לאחר פריצתו של 'האביב הערבי' בתוניס, בעקבות אותו אירוע מכונן אשר בישר על תום עידן חשוך ואפל בעולם הערבי, שהוביל לשינוי חלקי במזרח התיכון ובצפון אפריקה; וכחודשיים לאחר הדחת ראש הממשלה הקודם, הישאם אל-משישי, הטיל נשיא תוניסיה את הרכבת הממשלה על הגברת נג'לא בידן רמאדן. תוניסיה, אשר היוותה במשך שנים רבות חלוצה במדינות הערביות ונחשבת לחברה ליברלית ופתוחה, מתחדשת כעת בראשת ממשלה. בעוד נשים בפוליטיקה ובעמדות מפתח במערב הן דבר שבשגרה, הרי שעד כה בעולם המוסלמי הדבר נחשב לטאבו. הרוב המכריע בחברה התוניסאית בכלל ובמפלגות בפרט, קיבלו את מינוייה של ראשת הממשלה בעין יפה. צעד אמיץ של מינוי אישה לעמדה בכירה משנה פרדיגמות על מקומה וכוחה של האישה ברחוב הערבי. עם זאת, בקרב מתנגדי הנשיא, נשמעו צעקות בוז, על מה שהם מגדירים כניסיון הפיכה שלטונית ורמיסת חוקי האסלאם, היות ומינוי זה נוטל כוח מהפרלמנט התוניסאי.

הגברת נג'לא בידן רמאדן אינה משתייכת לזרם פוליטי כלשהו במדינה או נמנית בקרב מפלגה כזו או אחרת. היא שימשה עד לאחרונה כמרצה לגיאולוגיה ואף מילאה שורה של תפקידים בכירים במועצה להשכלה גבוהה.

שינוי מרענן זה הוא השפעה ישירה של 'האביב הערבי' אך לא רק. בשנים האחרונות, ניתן לראות גם בממלכה הסעודית שינויים מרחקי לכת בנושא מעמדה של האישה, כגון הוצאת רישיון נהיגה ואפשרות לנשים לנסוע לבדן ללא נוכחות גבר לצידן. תוניסיה, המהווה פעמים רבות מגדלור בעולם הערבי, ממשיכה להדהים את העולם במעשיה החלוציים. ארגוני זכויות אדם וזכויות הנשים בירכו על מהלך זה.

כזכור, בעשורים האחרונים הכוח הפוליטי היה בידי גברים, דבר אשר מנע את קידומן של נשים לעמדות מפתח. רק לאחרונה, עם יציאתם של כוחות ארצות הברית מאפגניסטן, נוכחנו לראות איך הטאליבן מחזיר את מעמד האישה אחורה שנות אור וזאת על ידי החזרת אותם חוקי שריעה קפדניים הפוגעים בזכויותיהן הבסיסיות. שופטות אפגניות, אשר היו מעורבות בפסיקות כנגד טרוריסטים, חוששות מאוד לחייהן.

נשים רבות נלחמו שנים במשטרים דיקטטוריים. מינוי אישה לעמדה כה בכירה מאותת על תחילת תהליך הכרה בשיווין האישה. מאבק הנשים בתוניסיה על האפשרות להתמנות לתפקידים בכירים הוא מאבק ארוך שנים. כמצופה, לא כולם הביעו את הסכמתם למינוי אישה במעמד זה. בראש המתנגדים עומדת מפלגת 'אל-נהדה' (זרם של האחים המוסלמים), הרואה בכך פגיעה באסלאם.

השינוי מבשר למערב כי תוניסיה צועדת בכיוון טוב – הן בזכויות אדם והן בשוויון מגדרי. עם זאת, רבים במערב טוענים כי לנשיא קייס סעיד ישנו אינטרס סמוי במינוי אישה, מעין ניסיון להרדים את המערב ולזכות בתקציבים בין לאומיים שישפרו את מצבה הכלכלי והחברתי של המדינה. נכון לכתיבת שורות אלה, ראשת הממשלה טרם הציגה מפת דרכים או הגישה תוכנית על השינויים אשר בכוונת ממשלתה להשיג, אותם שינויים מתבקשים אשר לשמם מונתה כגון: מלחמה בשחיתות, שיפור המדיניות הכלכלית-חברתית בכלל ולאחר משבר הקורונה בפרט, חינוך, רפואה ועוד.

לסיכום, אכן טרם ברורים כל המניעים העומדים מאחורי מינויה של אישה לעמדה בכירה זו בעולם הערבי. מנגד יש להתעודד, כי מהלכים אלה יביאו לשינוי פרדיגמות עתיקות יומין, תוך הבנה כי שינוים אלה לוקחים זמן ולא נעשים ביום אחד או בין רגע. האם הספדת מהפכת 'האביב הערבי', אשר באזורים מסוימים גם לאחר עשור עדיין חיה ובועטת, הייתה מוקדמת מדיי? ימים יגידו.