רוצים ירוק: גם בכנסת

שדולה פרלמנטרית חדשה למען הרי ירושלים החלה את פעילותה הבוקר (שני) באירוע פתיחה שהתקיים באתר הסטף * מקים השדולה: ח"כ פרופ' אלון טל (כחול לבן). אירוע הפתיחה התקיים במעמד יו"ר הכנסת ותושב היישוב, מיקי לוי

כמאתיים פעילים ותושבי האזור הגיעו היום (שני) בשעת בוקר מוקדמת לאתר הסטף כדי להשתתף באירוע הקמת השדולה להגנה על הרי ירושלים בראשותו של ח"כ אלון טל (כחול לבן), פרופ' למדיניות סביבתית ופעיל סביבתי ותיק. הקמת השדולה היא צעד נוסף במאבק ציבורי ארוך שנים להגנה על השטחים הפתוחים ממערב לירושלים, מאבק שהגיע לשיאו בביטולה של תוכנית ספדי בשנת 2007.

מאז, מנסות תוכניות שונות "לנגוס" בשטחים אלה וכיום ישנן מספר תוכניות שונות שעומדות על הפרק, בהן תוכנית רכס לבן א', תוכנית רכס לבן ב', מצפה נפתוח, יער רמות, מורדות הדסה, התוכנית לבנייה במחצבת הר חרת ותוכניות נוספות. על פי ח"כ טל, עתיד האזור הוא לא נושא מקומי, אלא נושא בעל חשיבות ארצית. "השדולה שהוקמה הבוקר היא שלב נוסף במאבק להגנה על השטחים הפתוחים באזור. יש קונצנזוס רחב של כלל הציבורים השונים בירושלים, של מאות אלפי אזרחי המדינה ושל חברי כנסת מכלל מפלגות האופוזיציה והקואליציה, שעלינו לשמור מכל משמר על הריאות הירוקות הללו שהן בעלות ערך עליון מבחינה סביבתית וחברתית. ברור שהתגייסות ציבורית כזו מראה כמה שהאזור הזה חשוב לציבור".

יו"ר הכנסת מיקי לוי, תושב מבשרת, נכח בטקס ואמר דברים נוקבים על חשיבות האזור ועל הצורך לשמור עליו. לוי הביע את תמיכתו בעבר כנגד תוכנית רכס לבן ובעד הגנה על האזור מתוכניות בנייה עת כיהן כחבר כנסת מן המניין. אחריו נשאו דברים חברי הכנסת רם שפע (העבודה), מוסי רז (מרצ), יוראי להב הרצנו (יש עתיד), עמיחי שיקלי (ימינה) ומשה טור-פז (יש עתיד) וחברים בה חברי כנסת רבים נוספים.

השקת השדולה נקבעה להבוקר לאור הדיון שהתקיים היום במועצה הארצית לתכנון ובנייה בנושא תוכנית ההפרדה המפלסית בצומת אורה, תוכנית שהיא התשתית לכביש הטבעת המערבי – התשתית לרבות מהתוכניות העומדות על הפרק. "אני מקווה שגופי התכנון ייקחו בחשבון את התמיכה הרחבה של הציבור בשמירה על השטחים הפתוחים והגנה על הרי ירושלים מתוכנית הרס. אני קורא למועצה לדחות את התוכנית המובאת לדיון היום ולקדם חלופות תחבורתיות העדיפות מבחינה סביבתית, חברתית וכלכלית" הוסיף ח"כ טל.

לצד חברי הכנסת נכחו בכינוס השדולה גם יו"ר החברה להגנת הטבע, איריס האן; מנהל מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה, שוני גולדברגר; חנוך צורף שייצג את הקרן הקיימת לישראל; נעמי צור, סגנית ראש עיריית ירושלים לשעבר וראשת השדולה לירושלים בת-קיימא,; סגן ראש עיריית ירושלים, עו"ד יוסי חביליו; חבר המועצה המקומית מבשרת ציון, שי בנימין; וחברי מועצת ירושלים לורה ורטון, יובב צור ואדיר שוורץ.

טל שמש, פעיל בהתארגנות התושבים 'מבשרת – מצילים את המחצבה', קרא באירוע לשמור על אתר מחצבת הר חרת. "לכאורה, זה שטח מופר שאפשר לבנות בו. אבל השיקום הטבעי שעברה המחצבה ב-25 השנים מאז היא נסגרה – נדיר ביופיו. שלולית החורף מאכלסת עופות מים רבים, צבאים, דורבנים ותנים חיים שם ובמצוקים שנוצרו מהחציבה מקננות ציפורים ועטלפים במערות שנחשפו", אמר שמש והוסיף, "אנו קוראים שלא לבנות את אזור התעשייה המיועד ולשמר את המחצבה כשטח פתוח ופארק טבעי לרווחת התושבים".

הנואמת האחרונה באירוע הייתה עפרי אוד, נציגת 'מצילים את הרי ירושלים', שסיפרה כיצד כשהייתה ילדה הגיעה עם אביה להפגנות נגד תוכנית ספדי. "אני זוכרת שאבא שלי סיפר לי שניצחנו במאבק על האזור. היום, 12 שנים אחר כך, אני ממשיכה את אותו מאבק. חייבים להקים גן לאומי כדי שגם הילדים שלי לא ייאלצו להמשיך במאבק על השטחים הירוקים המעטים שיישארו".