רוצים שיפור בביטחון

ראש המועצה האזורית מטה יהודה, ניב ויזל, מוביל מאבק של ראשי רשויות לשיפור הביטחון באזורי קו התפר * לדבריו: "נשתף פעולה מול כל גורם ביטחוני שיעזור לנו להתמודד עם אתגרי הביטחון"

ההתיישבות העובדת בישראל נבנתה מתוך ראייה אסטרטגית כפי שביטא אותה יוסף טרומפלדור "במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון – שם יעבור גבולנו". המציאות הפוליטית והביטחונית הפכה את רוב יישובי סקטור זה, המאוגדים מוניציפאלית תחת הכותרת 'מועצות אזוריות', ל'יישובי קו תפר'. המועצה האזורית השכנה, מטה יהודה, בעלת מספר היישובים הגדול ביותר בישראל (58), יושבת למעשה על שני מקטעים של קו התפר – האחד קרוב אלינו (גזרת מעלה החמישה, נטף) והשני באזור עמק האלה, בין בית שמש וגוש עציון.

בפגישה שערך ביום שלישי השבוע (23.11) ראש המועצה ניב ויזל ונציגי היישובים בקו התפר עם מפקד חטיבת יהודה, אלוף משנה אביחי זפרני, הובטח למועצה שבתקופה הקרובה תתוגבר הפעילות באזור קו התפר בכוחות הביטחון. "אנו מקווים לראות שיפור ניכר כבר בתקופה הקרובה", אמר המח"ט בפגישה. ראש המועצה ניב ויזל בירך על הבשורה המשמחת ואמר: "אנו נשתף פעולה מול כל גורם ביטחוני שיעזור לנו להתמודד עם אתגרי הביטחון".

כמו כן, בהמשך לדיונים ולסיורים שעורך ראש המועצה עם שרים וחברי כנסת בקו התפר, יתקיים באזור בחודשים הקרובים סיור משותף של יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ רם בן ברק, ויו"ר ועדת ביטחון פנים ח"כ מירב בן ארי.

בנוסף, בהובלתו של ניב ויזל, יצא מכתב רשמי שחתומים עליו 15 ראשי רשויות שחברו יחד למאבק על ביטחון תושבי קו התפר, שנשלח לח"כים בן ארי ובן ברק.

מתוך המכתב: "גדר המערכת לאורך קו התפר פרוצה בעשרות מקומות, כאשר ישנם מקטעים בהם אין כל גדר המפרידה בין יהודה ושומרון לבין מדינת ישראל 'הקטנה'. עובדה זו מביאה לכך שמאות עובדים פלסטינאים, בין אם מאושרים לעבור במעברים ובין אם לאו, בוחרים 'לגנוב את הגבול' ולחצות את גרר המערכת דרך הפרצות הרבות הקיימות בה. מצב זה מוביל לפגיעה אקוטית בביטחון האישי של תושבים ביישובי המרחב הכפרי ובערים הסמוכות אליהם הגובלים בקו התפר. תושבים אלה סובלים חדשות לבקרים ממגוון רחב של פשיעות, ביניהן פריצות לבתים, גניבת רכבים, פשיעה חקלאית ואף תקיפות מיניות כתוצאה מקלות ונוחות הכניסה לישראל דרך הפרצות שבגדר. בנוסף לאירועי חדירות שב"חים באזור קו התפר, המובילים לתקריות הפליליות כמפורט לעיל, עלולה תשתית זו להפוך בקלות לתשתית שדרכה מתבצעת פעילות חבלנית עוינת. אירוע הדקירה ביפו השבוע על ידי שב"ח מאזור נפת ג'נין, שככל הנראה הצליח לעבור את גדר ההפרדה באחת מפרצותיה ובכוונתו לבצע פעולת טרור, מחדדת את הצורך הקריטי לפעולה מידית בנושא. נוסף על כך, מעברי הגבול הקיימים אינם ערוכים להכיל את כמות האנשים העוברת כיום בפועל. הדבר גורם לתורי ענק הפוגעים בהתנהלות התקינה של המעברים ואף מתמרץ את הפלסטינאים לעבור דרך הפרצות שבגדר ולא במעבר מסודר ומבוקר. תופעות אלה מציפות את הצורך לתקן את פרצות גדר ההפרדה ולייצר גדר במקום בו היא חסרה וכן לעבות ולשפר את תשתיות המעברים. על אף ניסיונות עבר לרתום לסוגיה את שרי הממשלה, חברי הכנסת וראשי ועדותיה אשר הנושא מצוי תחת סמכותם, טרם ניתן מענה מערכתי משמעותי לטובת מציאת פתרון לבעיה האנושה במרחב קו התפר. לאור עיסוקכם המרובה ומעורבותכם בנושא הביטחון האישי במדינת ישראל, אנו קוראים להקמת ועדה משותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת ביטחון הפנים אשר תוקדש לסוגייה מורכבת זו. או משוכנעים כי ועדה משותפת תסייע במציאת פתרון מערכתי כולל, שיקדם את השבת הביטחון האישי עבור תושבי קו התפר"