רוצים שירות נאות

נושא השיבושים באספקת החשמל לא יורד מסדר היום * יורם שמעון ומקביליו מרשויות נוספות במחוז פנו במכתב חריף לשרת האנרגיה * חברת החשמל במכתב שנשלח לתושבים: "העומס נוצר בגלל פיצולי דירות וחריגות שלא דווחו לנו"

כפי שנכתב לאחרונה, מצב אספקת החשמל במספר מוקדים ביישוב, בעיקר ותיקים, לא שפיר בלשון המעטה. בכירים בחברת החשמל ביקרו ביישוב, החלו עבודות תשתית בכמה מקומות אך עדיין אין תוצאות והימים הם ימי חורף קרים מאוד וקריטיים מאוד בכל הקשור לנושא אספקת החשמל.

ראש המועצה יורם שמעון מסר השבוע לתושבים כי שוחח עם מספר גורמים האמונים על תפקוד חברת החשמל ובהם שרת האנרגיה הגב' קארין אלהרר, יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת ח"כ מיכאל ביטון, ראש רשות החשמל יואב מצבוי, חברי דירקטוריון חברת החשמל וגורמים נוספים.

בהודעה לתושבים כתב ראש המועצה: "בשיחה עמם סקרתי את המצב הבלתי אפשרי עבור חלק מתושבי מבשרת ציון, אשר סובלים חדשות לבקרים מתשתית חשמל לקויה ומהפסקות חשמל באופן תדיר. כמו כן, משיחות שקיימתי במהלך היום עם ראשי רשויות נוספים במחוז, עולה תמונה מטרידה, לפיה בעיית אספקת החשמל איננה נחלת מבשרת ציון בלבד ומדובר בתופעה קשה ורחבה בכל מחוז ירושלים. לכן, פניתי לאותם ראשי רשויות להצטרף אליי למאבק משותף. בכוונתי לפעול לכך שיתקיים דיון דחוף בנושא עם שרת האנרגיה קארין אלהרר, דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בדיקה יסודית של רשות החשמל בעניין וכן דיון בדירקטוריון חברת החשמל לרבות בוועדת הביקורת של החברה. אמשיך להיאבק ככל שיידרש על מנת להבטיח שתושבי מבשרת ציון ייהנו מאספקת חשמל אמינה, יציבה וסדירה בכל ימות השנה".

להלן תוכן המכתב שנשלח לשרת האנרגיה ולאישים הנוספים ששמם ותפקידם הוזכר לקמן. ראשי הרשויות שהצטרפו לפנייה הם ניב ויזל (מטה יהודה), יצחק רביץ (קריית יערים), סלים ג'בר (אבו גוש), חיים מנדל שקד (הר אדר) ויוסי אברהמי (גבעת זאב).

"אנו, ראשי הרשויות, פונים אליכם כמוצא אחרון ולאחר שכלו כל הקיצין. בשנים האחרונות, כמו גם במערכת החורפית הנוכחית סובלים תושבי היישובים שלנו מרמת שירות ירודה וחסרת תקדים מצד חברת החשמל. נציין, כי באופן קבוע ותדיר, חוות הרשויות המקומיות שבנדון הפסקות חשמל פתאומיות, ממושכות ונשנות. על אף פניות החתומים מטה, יחד ולחוד, לגורמים הרלוונטיים בחברת החשמל, לא פועלת האחרונה להסדרת רשתות החשמל ברשויות המקומיות שבנדון. לא נוכל לעמוד עוד מהצד, שעה שעשרות אלפי תושבינו נמצאים במצב קשה וללא תנאים בסיסיים בקור מקפיא עצמות, כאשר בטווח הנראה לעין אין מצד חברת החשמל פתרון או תוכנית להסדרת המצב העגום. אנו סמוכים ובטוחים, כי הנמענים המכובדים המשמשים כרגולטורים בכל הקשור לאספקת החשמל בישראל, ישכילו להבין כי העוול הקשה והבלתי סביר המתמשך זה שנים ביחס לתושבי מחוז ירושלים איננו יכול להימשך עוד. עקב עוגמת הנפש והנזקים הקשים שנגרמו למוצרי החשמל בבתי התושבים, אנו דורשים כי כל בתי האב שניזוקו ברכוש עקב הפסקות החשמל התדירות והחוזרות יפוצו לאלתר בהליך מזורז על ידי חברת החשמל. לאור האמור לעיל, המהווה תמצית למצב העגום והקשה שבו נמצאות הרשויות המקומיות שלעיל, נבקש לקיים דיון דחוף בנושא עם כבוד שרת האנרגיה קארין אלהרר, דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בדיקה יסודית של רשות החשמל בעניין וכן דיון בדירקטוריון חברת החשמל לרבות בוועדת הביקורת של החברה".

בחברת החשמל הוציאו מכתב לתושבי מבשרת ציון והוא נשלח לכולם בבוקר יום שני השבוע (31.1) ובו נכתב: "מזג האוויר הפוקד את אזורנו בימים האחרונים מלווה בקור עז וחריג, רוחות חזקות, גשמים מרובים ושלג. תנאי מזג אוויר סוערים אלה הביאו לעלייה דרמטית בצריכת החשמל שגרמה לעומסים כבדים על רשת החשמל, נוסף על העובדה שבתנאי מזג אוויר סוער כגון זה, רשת החשמל חשופה לפגיעות ומפגעים חיצוניים אשר אינם בשליטתה ו/או באחריותה. לצד זאת, ברצוננו להביא לידיעתכם, כי חברת החשמל עושה מאמצים רבים על מנת למזער ולצמצם את משך דקות אי האספקה ומספר הפסקות החשמל ככלל ובוודאי שגם בימים של מזג אוויר סוער המתאפיינים, בין השאר, בשימוש מוגבר במכשירי חשמל רבים המייצרים עומס גדול על מתקני החשמל, שמגיע כאמור לשיאו בשעות הערב והלילה המוקדמות, בעיקר במגזר הביתי.

לשם כך, השקיעה חברת החשמל במהלך השנים האחרונות, וממשיכה להשקיע, משאבים ומאמצים רבים בביצוע עבודות שיפור ושדרוג של תשתיות החשמל באזור, כאשר ביישובכם, מבשרת ציון, הושקעו למטרה זו מיליוני שקלים. במקביל ובאופן שוטף, מבצעת החברה עבודות תחזוקה ואחזקה לקווי החשמל הקיימים ובכלל זה מבצעת גיזום של עצים הגדלים בקרבת רשת החשמל, בדיקות טרמוגרפיות, החלפת תיילים, עמודים וכו'. בהתחשב בכל אלה, תוכננה מערכת החשמל לשאת בעומסים ואף עם יתירות (רזרבה) מסוימת, אך זאת בכפוף לכך שמובא לידיעת החברה מלוא המידע בדבר שינויים במקומות הצרכנות שיש בהם להשפיע על הגידול בהיקף הצריכה.

יובהר, כי החברה ערה ועוקבת אחר הגידול הטבעי בביקוש, בין השאר באמצעות הזמנות לחיבורים חדשים או הזמנות להגדלות חיבור המבוצעות כדין ובהתאם מוסיפה ומשדרגת תשתיות, כאמור לעיל, כדוגמת הוספת שנאי חלוקה, החלפת כבלים בחדשים וכיוצא באלה. לצערנו, במספר מקומות, התווספו מקומות צרכנות רבים באמצעות פיצולי דירות, תוספות וכדומה בהיקפים חריגים (כמאות, כך במקור), אשר עליהם לא דווח לחברת החשמל ואלה יצרו עומס בלתי סביר ובלתי מתוכנן על תשתיות החשמל המקומיות שגרם לתקלות חוזרות. למול זאת, ברובה המכריע של מבשרת ציון, לא אירעו הפרעות בתקופה זו כי אם, ככל שאירעו, מדובר בעיקר בתקלות נקודתיות של שריפת נתיך ביתי, תקלה שמקורה במתקן הפרטי של הלקוח הנובעת מעומס שאינו תואם את תכנון המערכת הפרטית של הלקוח.

אנו מצרים על חוסר הנוחות שחוו חלק מהתושבים כאמור אך יובהר, כי אין זה מתפקידה של חברת החשמל ואף לא בסמכותה לנטר פעילות חריגה מסוג זה ולאוכפה, כי אם של כל רשות מקומית בתחום שיפוטה לרבות יידוע הגורמים הרלוונטיים. לחברת החשמל אין את היכולת ו/או הסמכות כאמור לבצע פעילות זו והיא נערכת לטיפול בתשתיותיה בהתאם למידע המובא לפתחה.

חברת החשמל תמשיך לעקוב אחר אמינות וזמינות אספקת החשמל לאזור מגוריכם, בהתאם למידע הקיים במערכות החברה ובמידת הצורך תבצע פעולות תיקון ותחזוקה במהירות וביעילות הנדרשים ובשים לב לאילוצים ולעיכובים הנובעים מעומס של תקלות והפרעות כאמור. נמשיך לעמוד לשירותכם בכל עת".

לידיעה קודמת בנושא: לחצו כאן