רחוב אחד, שני תעריפים

מליאת המועצה דנה השבוע בנושא מאוד רגיש של סיווגי ארנונה * הכול החל כאשר תושב גילה כי הוא משלם יותר מהשכנים שלו * מתברר כי המצב לא הולך להשתנות

אף אחד לא אוהב לשלם מסים אבל זה חלק מהחיים במדינת ישראל ובדיעבד, אם נגזר עלינו לשלם מס הכנסה למדינה וארנונה לרשות המקומית, לפחות שתהיה תחושה כי הכללים הם שוויוניים לכל אחד.

משום מה, לפני מספר שנים חש ש', עורך דין תושב היישוב כי הוא משלם יותר משכניו. הפער נובע מכך שיש תעריף א' לרחובות חדשים ותעריף ב' לרחובות ותיקים יותר כאשר תעריף א' הוא הגבוה יותר באופן משמעותי (פר של 27 אחוז). מתברר כי ישנם כמה רחובות, כמו זה שבו מתגורר ש', כי יש בהם 'עירוב סיווגים' כפי שהסביר זאת עו"ד חיים שרביט, היועץ המשפטי של המועצה, קרי, באותו רחוב יש כאלה המשלמים תעריך א' וכאלה המשלמים תעריף ב'. הדבר נובע מכך שיש ברחובות מסוים בתים ישנים וגם חדשים כך שהחדשים משלמים לפי תעריף א' והוותיקים לפי תעריף ב'. מצד שני, מהו בית חדש? האם בית שנבנה בשנות ה-70 וה-80 ייקרא חדש רק בגלל שבסמוך לו יש עדיין בתים משנות ה-50 ולכן ישלם תעריף כמו בתים שנבנו במאה הנוכחית? ובכלל, מדוע באותו רחוב קיימים שני תעריפים?

ש' פנה לבית המשפט המחוזי והדיון נמשך גם לבית המשפט העליון, שהחזיר את הכדור למועצה על מנת שזו תדון על כך במליאה ותקבל החלטה. האפשרויות הן שלוש: א. השארת המצב על כנו. ב. כולם ישלמו תעריף א'. ג. כולם ישלמו תעריף ב'. האפשרות השלישית פוגעת בהכנסות המועצה. אפשרות ב' לעומתה תפגע במשפחות ותיקות המתקשות גם כך לשלם את הארנונה הקיימת מה גם שתקופת הקורונה לא הוסיפה בלשון המעטה למצבן הכלכלי. לאחר שכל חברי המועצה אמרו את דברם, הוחלט בהצבעה להשאיר את המצב על כנו. עו"ד שרביט מסר, כי "עמדת המועצה בעניין היא לא רק למקרה הספציפי שנדון בבית המשפט אלא גם לכל יתר הרחובות ביישוב שבהם יש עירוב סיווגים".

זה המקום לציין, כי הפער בין התעריפים נובע מרמת התשתיות. בעוד בשכונות החדשות כל התשתיות הן תת קרקעיות, בשכונות ותיקות עמודי מתח גבוה ותשתיות אחרות הן 'חלק מהנוף'. החלטת המועצה תעוגן בצו הארנונה של שנת 2022 מכיוון שצווי הארנונה עד 2021 כבר אושרו, בחלק מן המקרים לפני הדיונים בבתי המשפט, מה שבעצם גרם לאחרונים להחזיר את הכדור לרשויות המקומיות. כמובן שכמו בכל שנה, גם צו הארנונה לשנת 2022, לאחר אישורו במליאה, צריך לעבור את אישורי שרי הפנים והאוצר בתקווה כי הסחרור הפוליטי לא ישבש את המהלך.

אכיפת חוקי הסביבה

בתוקף סמכותה לפי סעיף 11(ג) לחוק הרשויות המקומיות (אכיפה סביבתית – סמכויות פקחים), החליטה המועצה לפעול בתחום שיפוטה לאכיפת כל חיקוקי הסביבה לפי חוק זה.

נושא זה היה על סדר יומה של מליאת המועצה השבוע ובעניין זה הסביר מנכ"ל המועצה, תמיר פרץ: "אנחנו רוצים לקדם את כל הנושא של סילוק פסולת מהמרחב הציבורי. אנו פועלים על פי חקיקה ארצית לטיפול ברכבים ובשאר מפגעים, הזמנת גרירה ועוד. אנו רוצים לפעול מכוח חקיקה ראשית שכבר קיימת".

חבר המועצה רוני שטייניץ העלה את הנושא של פסולת שקיימת ביישוב כתוצאה מן הבנייה המאסיבית. "יש פסולת בנייה, עודפי עפר והרבה מפגעים. יש תחושה כי חלק מן הקבלנים עושים דין לעצמם", אמר. בתגובה לדבריו אמר תמיר פרץ כי "ישבנו עם הקבלנים ודרשנו כי יוצבו מכולות לטובת פסולת זו. אני בקשר איתם. יש סוגי פסולת כמו פסולת בניין וקורות בטון שלא המועצה אמורה לאסוף".

מחזיק תיק הסביבה, ד"ר שי בנימין: "הדברים עלו בישיבה של ועדת סביבה. היה גם נציג של מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה והוא ביקש כי נכנס ישיבה בנושא בהשתתפותו. יש הרבה פרויקטים ביישוב וצריך לטפל בכולם".

אישור פרוטוקולים: מליאת המועצה אישרה פרוטוקול של ועדת שמות המאשר את שמות שכונת 'המגרסה' או בשמה החדש יותר – 'נופי הסלע'. שמות הרחובות מותאמים לשם השכונה – צור, בזלת, שחם וכו'. יו"ר ועדת שמות, חבר המועצה בן מועלם, ציין כי שם השכונה נבחר בשיתוף תושבים ואילו את ההחלטה על שמות הרחובות קיבלה הוועדה.

מינויים: חבר המועצה רוני שטייניץ אושר כחבר בוועדת מכרזים. אבשלום סדן ישמש כממלא מקום מהנדס המועצה עד שיסתיים מכרז לבחירת מהנדס למועצה. שמשון יהושע ישמש כנציג ציבור בוועדת החינוך. משה שגיב ישמש כממלא מקום לחבר בוועדת ערר לענייני ארנונה. בנוסף, אושר נוהל של ועדה לבחירת עובד מצטיין במועצה.