שומרים על הילדים גם ברכב

עמותת 'אור ירוק' פרסמה נתוני היפגעות של ילדים בתאונות דרכים כיושבי כלי רכב * כמה נפגעו אצלנו?

מנתוני עמותת 'אור ירוק' שמבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה כי בעשור האחרון (2012-נובמבר 2021) נפגעו בתאונות דרכים למעלה מ-19 אלף ילדים (גילאי 0-14) בעת שנסעו ברכב – 1,900 נפגעים מידי שנה בממוצע, קרוב למחציתם נפגעו בתאונות בתחום העירוני.

עוד עולה מן הנתונים, כי 1,178 ילדים בגילאי 0-14 נפגעו בתאונות דרכים בעת נסיעה ברכב בשנת 2021 (ינואר-נובמבר), מספר זהה למספר הנפגעים בכל שנת 2020. 446 מהנפגעים בשנת 2021 (ינואר-נובמבר) נפגעו בתוך הערים והיישובים. מבין הנפגעים בתקופה זו בתחום העירוני, נהרג ילד אחד וארבעה ילדים נפצעו באורח קשה. בנוסף, נהרגו בשנת 2021 (חודשים ינואר-נובמבר) בתאונות דרכים בכבישי ישראל 11 ילדים (0-14) כשנסעו ברכב, זאת לעומת שישה שנהרגו בכל שנת 2020.  

ומה המצב אצלנו? תשעה נפגעים במבשרת ציון (כולם במצב קל), 18 נפגעים ביישובי מטה יהודה שבאזורנו (כנ"ל), תשעה באבו גוש (כנ"ל) וחמישה בקרית יערים (כנ"ל).

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "ילדינו הם הדבר היקר לנו מכל ואנחנו שומרים עליהם מכל משמר. למרות זאת, במקרים רבים ילדים קטנים שנפגעים בתאונות במהלך נסיעה ברכב הם לא חגורים או לא ישובים במושבי בטיחות שמתאימים לגילם. תוצאות של תאונה ללא חגורה הן ברוב המקרים קשות יותר. הסעת ילדים ללא חגורה או כיסא בטיחות מתאים מסכנת אותם בצורה חמורה ועשויה להגביר את הפגיעות שלהם באופן משמעותי. 200 ניידות משטרה חסרות בכבישי הארץ וחוסר הציות לחוק הוא ביטוי לכך. אם הנהגים היו רואים ניידות רבות יותר בכבישים הם לא היו עוברים על החוק ולא היו נוהגים בצורה שמסכנת את ילדיהם. המשטרה חייבת להגביר את האכיפה והנראות המשטרתית בכבישים וזאת על מנת להרתיע את הנהגים מלעבור על החוק ולהסיע ילדים לא חגורים אפילו בנסיעות קצרות או ליד הבית. יותר שוטרים ויותר ניידות בכבישים יצמצמו את עבירות התנועה ויצילו חיים".

כיצד להושיב את הילד באופן הבטוח ביותר ברכב?

תינוק עד גיל שנה חייב תמיד לשבת במושב בטיחות כשפניו נגד כיוון הנסיעה. במידה ומושב התינוק מותקן ליד הנהג, יש לוודא שכרית האוויר מנותקת. במידה והתינוק יושב במושב האחורי, עדיף למקם את מושב הבטיחות בכיסא האמצעי.

פעוטות מגיל שנה ועד גיל ארבע יכולים לשבת במושב בטיחות עם רצועות פנימיות עם כיוון הנסיעה.

ילדים מגיל 4 ועד לגובה של 145 ס"מ, חייבים לשבת על מושב מגביה (בוסטר) שמאפשר לחגורת הרכב להתמקם בצורה נכונה, בטיחותית ונוחה על הגוף.