תקווה באב

תשעה באב עם 'מרכז שזר' בעיר העתיקה בירושלים בסימן צמיחה והתחדשות אחרי חורבן

'מרכז זלמן שזר' בשיתוף מוזיאון מגדל דוד, מוזיאון חצר היישוב הישן וסדנאות הבית של אשכול נבו ואורית גידלי מקיים את אירוע 'תקווה באב' בעיר העתיקה בירושלים. האירוע יתמקד  בהיבטים שונים של התמודדות והתחדשות אחרי תקופות משבר וחורבן לאורך ההיסטוריה היהודית.

במסגרת האירוע, יתקיימו הרצאות ואירועי לימוד על התמודדות ושיקום לאחר משברים וחורבן בהיסטוריה היהודית, מפגשי תרבות ואמנות שיבחנו מנקודות מבט שונות כיצד התמודד העם היהודי עם קשיים, שינויים קיצוניים באורחות חייו, חורבן וניתוק, וכיצד התחדשו שוב ושוב מסורת, שפה, תרבות, זהות חזון משותף, וכוחנו לצקת יסודות חדשים שיגדירו מרחב חדש של תקווה לעתיד.

האירוע יתקיים ביום ראשון, תשעה באב 18.7, בשעה 18:00, לקראת סופו של הצום, בזמן המקובל במסורת היהודית כרגעי תקווה ותיקון ויתקיים במקביל במוקדים שונים בעיר העתיקה ובסביבתה: הבית השרוף, מוזיאון מגדל דוד, גג בית כנסת החורבה, מוזיאון חצר היישוב הישן, בית פלוגות הכותל והבריכה המדורגת.

בצאת הצום, יתכנסו המשתתפות והמשתתפים בחצר מגדל דוד לאירוע המרכזי שיכלול דברי ברכה ותקווה ומופע מוסיקלי המחבר מסורות ומקורות השראה. מצודת העיר המחברת בין העיר העתיקה לעיר החדשה, מסמלת את התקווה בין העבר להווה צופה פני עתיד.

ההרצאות, הסדנאות והסיורים:

פרופ' חנה יבלונקה וד"ר יורם בילו: מגלות לגאולה, משואה לתקומה, מאפילה לאור גדול – מחזוריות הגורל היהודי לאורך הדורות. על התמודדות עם משבר וטראומה – שיח משותף על התמודדות עם משבר וטראומה מנקודת מבט יהודית היסטורית ומנקודת מבט פסיכולוגית.

הסופר יעקב צ' מאיר וד"ר יאיר ליפשיץ: שיחה בעקבות ספרו של מאיר – 'נחמיה' – על דמותו של שבתאי צבי – בין משיח אמת למשיח שקר ועל מעשה היצירה לנוכח עולם אבוד.

הסופרת והמשוררת אורית גידלי והמשורר יונתן ברג: 'משבר גדול לגדילה' – סדנאות כתיבה מקבילות – האחת בפרוזה והאחת בשירה – בשיתוף בית הספר לכתיבה יצירתית 'סדנאות הבית' בהנהלת אשכול נבו ואורית גידלי. סדנת כתיבה שמתחילה מהרגעים שבהם הכול נחרב. שברון לב, שברון משפחה או שברון אישי. מה הכתיבה הספרותית מגלה על הרגע שאחרי ועל מה שצמח מתוך ההריסות?

בלהה בן-אליהו: "פתאום בביתי השמש": על קושי ויציאה ממנו בשירת זלדה.

ד"ר רות קרא איוונוב קניאל: 'משבר לתקומה בספרות הקבלה – זוהר, איכה ושיר השירים'. השיעור יעסוק בעדות על צמיחה מתוך משבר וחורבן תוך הדגשת נרטיב 'האבל הנשי' בדרשות 'זוהר איכה'. נדון בדמות השכינה כייצוג לאהובה שמבכה על החורבן ועל אבדן בן זוגה ובניה כביטוי קבלי לפירוק הבית והמשפחה האלוהית ומניעת שפע לעולם כולו תוך התייחסות לפונקציית העדות הנפשית. ובאמצעות מונח פסיכואנליטי זה נבקש להראות כיצד שוזר הזוהר מוטיבים של ארוס וחורבן באמצעות הצלבת דימויים ממגילת שיר השירים ומגילת איכה.

הרבה תמר אלעד אפלבאום והפייטנית יהלה לחמיש: חוט דק של אמונה ואהבה. קינות ופיוטים בין תשעה לט"ו באב.

ד"ר דורון בר: שיקום או שימור? פרשיית פיתוח העיר העתיקה וסביבותיה אחרי 1967. תהליך הפיתוח והשימור של אזור העיר העתיקה לאחר מלחמת ששת הימים והתמקדות בשינויים שחלו בתקופה זו ברחבת הכותל המערבי, הרובע היהודי והגן הלאומי שמסביב לחומות.

ד"ר מריק שטרן: 'בשבחה של ההתיישנות העירונית – סיור בעקבות מרכזה האבוד של ירושלים'. הסיור ינוע במרחב שבין הר הבית, שער יפו וממילא, במקומות בהם שכנו שכונות ומרכז עירוני שאינם עוד, אשר ניטשו ונהרסו ואז שוקמו ולבשו צורה חדשה. נדבר על הפוליטיקה של הזיכרון והשכחה בירושלים ועל חשיבותה של ההתיישנות גם בתקופה של התחדשות.

פרופ' דני שוורץ: 'יוספוס פלביוס וחורבן הבית'. שיחה  על ההסתכלות החיצונית והפנימית של יוספוס פלביוס – הוא יוסף בן מתתיהו – על חורבן הבית והתמודדות הקהילה היהודית בארץ ישראל אתו.

האירועים יתקיימו בהתאם להנחיות משרד הבריאות והמשטרה בכל היקף קהל שיוגדר כמותר.

מנכ"לית 'מרכז שזר', מיכל שגיא: "לצד מסורות החורבן התפתחו בעם היהודי לאורך הדורות גם מסורות אשר ראו בתשעה באב זה את יום תחילת התקווה, יום הולדתו של המשיח, שבימיו יחדש העם היהודי את ימיו כעם חופשי העוסק בחיי רוח ויצירה. הנשיא זלמן שזר, כחוקר העבר והתרבות היהודית וכאחד מהבולטים במחדשי חיי התרבות של הציונות ההולכת ומתגבשת, ראה ביום זה, סמל לפוטנציאל הצמיחה וההתחדשות היהודית. במיוחד התרגש שזר לשוטט ולהתבונן ברחובות העיר העתיקה, דווקא ביום זה. אנו, במרכז שזר, רואים זכות גדולה להתחיל במסורת אשר תהפוך את יום תשעה באב ליום בו תינתן הזדמנות לכלל הציבור הישראלי לשוב ולהתחבר אל העבר היהודי, לבחון את העליות והמורדות שהתרחשו בו ולשאוב השראה מיכולתו המדהימה להשתקם מתוך צוק העיתים,  לפרוח, לשגשג ולצמוח כחברה בעלת ערכים ייחודיים של אהבה וערבות".