פסטיבל 'מאאתיים סיפורים ירושלמיים'

חגיגת סיפורים ירושלמיים לכל המשפחה במוזיאון חצר היישוב הישן

הירושלמית היא שפה בפני עצמה. ביטויים כמו 'אבויויו', 'עג'ואים' ו'מאאתיים' לא נשמעו במקומות אחרים חוץ מאשר בירושלים. אז מי היה אברם סורמלו? למה 'מאאתיים' ולא 'מאתיים' ומה משמעות המילה צ'פצ'ולה? ובעצם כל מה שרציתם לשאול על השפה הייחודית הזאת שבחלקה משתמשים עד היום ולא העזתם לשאול תוכלו בפסטיבל 'מאאתיים סיפורים ירושלמיים', שיתקיים בין הימים 2-5.8.

מידי יום, בשעות הבוקר, תתקיים בפסטיבל פעילות המותאמת למשפחות, ילדים והורים, סבים סבתות עם הנכדים, סיורים בתערוכות המוזיאון, משחקים ו'סינמה בלש'. בשעות אחר הצהריים יתארחו בפסטיבל מופעים מסקרנים וייצאו סיורים תיאטרליים אל סמטאות הרובע היהודי גדושים בסיפורים ירושלמיים, רכילות עסיסית ואווירה של פעם.

אורה פיקל צברי, מנהלת המוזיאון: "לאחר שנה של פעילות מצומצמת, אנו שמחים להציג את תכנית פסטיבל 'מאאתיים סיפורים ירושלמיים' לקיץ 2021. בפסטיבל השנה בולטים סיפורים ירושלמיים הנוגעים לכל אחד ואחת: סיפורים על השפה הירושלמית הייחודית, דמויות ירושלמיות מהעבר ועוד. אני מזמינה את הקהל הרחב להצטרף אלינו לסיורים תיאטרליים, פעילויות לכל המשפחה, מופעים ומספרי סיפורים מסקרנים במחירים שפויים לכל כיס".    

מופעי יום שני, 2.8

17:30, מופע פתיחה: 'מאאתיים, אבויויו  ועג'ואים' – יהודה עצבה, שוקי בן עמי וחברים על השפה הירושלמית הייחודית. נגינה – מאיר ברבי.

19:00, 'בלי עין הרע': סיור תיאטרלי בסמטאות הרובע היהודי ובמוזיאון חצר היישוב הישן גדוש סיפורים משעשעים.

מי החביא מתחת למיטת היולדת הצעירה סכין מברזל? איפה הצפינה אלגרה את עלי הפיגם כאשר הביאה לחופה בשעה טובה את בתה פלורה? איך הוציא המקובל מכפר השילוח את השדים שהסעירו את השכונה? על חמסה, מפתח קדוש ועוד סגולות שונות ומשונות. שחקן: חביב מזרחי.

21:00, 'חמינדוס': אבי אופק ומוני ארמוזה מספרים ושרים על הווי החיים בקרב הס"ט בירושלים.

מופעי יום שלישי, 3.8

10:00-15:00, 'סינמה בלש': הקרנת סרטוני התערוכה 'סיפורים יוצאים מן הכלים'.

11:00-14:00, ילדות בירושלים של פעם: סיור בתצוגות המוזיאון.

12:00, תמונות ירושלמיות: סיור תיאטרלי. דמויות ירושלמיות ידועות יותר וידועות פחות נפגשות במוזיאון חצר היישוב הישן. מי גנב את העוד של אשריקו מזרחי הנגן? איזה עגלון ירושלמי זכה לחסות ראש השודדים של הכפר אבו שושה?  ואם יהיה לכם מזל, תקבלו טיפול אישי מפלומבה מגרשת השדים ומחזירה אהבות ישנות. שחקנים: דניאל עובדיה, תום צדקה ואלעד משה.

13:00, סיור תיאטרלי – הבחירה של ניסימיקו (כתיבה ובימוי: חביב מזרחי, משחק: ירדן באומהאפט): ניסימיקו, בן בכור למשפחה ברוכת ילדים, נאלץ לצאת לסייע לפרנסת המשפחה בירושלים של פעם. בסיור יתלוו המשתתפים אל ניסימיקו למסע בין בעלי מלאכה שהיו ואינם עוד. מסע שבסופו עליו לבחור במקצוע ממנו יתפרנס בעתיד. סיור תיאטרלי אינטראקטיבי בו מתבקש הקהל לסייע לניסימיקו לבחור מקצוע הולם.

16:00, המופע 'בעלבוסטע, בלבייה וצ'פצ'ולה – על נשים ירושלמיות': איך וידאו בירושלים של פעם שהכלה בעלבוסטע ולא צ'פצ'ולה? איך הכינו מטעמים ממעיים של בהמה ומרבע כוס אורז? איך הערימו על המחותנים? סודות שהנשים הירושלמיות לא רוצות שתדעו. יהודה עצבה פוגש את דלילה שמש, שמחה סיאני ויונה בא-גד.

18:00, סיור תיאטרלי – 'אשת חיל – בעקבות נשים ברובע היהודי': מי האישה העומדת מאחורי הצלחתו של משה מונטיפיורי? מה למורה לאנגלית מאוולינה דה רוטשילד לקרבות תש"ח? מי נתן לקרישה ברמן את הרעיון לפתוח מאפייה בעיר העתיקה? על נשים רמות מעלה, משכילות ופשוטות עם שהלב שלהן נמצא במקום הנכון.שחקן: גיא דורון.

20:30, ג'קי לוי 'מגזימים סיפור אהבה': האם אפשר בכלל לספר סיפור בלי להגזים? ג'קי לוי, אושיה ירושלמית, מספר סיפורים וגוזמן כרוני בעצמו, בשיר הלל להגזמות המפוארות ולמגזימים הגדולים בסיפור היהודי, הירושלמי ובכלל.

מופעי יום רביעי, 4.8

10:00-15:00, 'סינמה בלש': הקרנת סרטוני התערוכה 'סיפורים יוצאים מן הכלים'.

11:00-14:00, ילדות בירושלים של פעם: סיור בתצוגות המוזיאון.

12:00, סיור תיאטרלי – 'אצלנו בחצר': בסיור יתלוו המשתתפים אל גרציה אשכנזי בהכנות לחתונת בתה שמחה שתחיה ויגלו כמה סודות ורכילות עסיסית מהחצר הירושלמית.כתיבה ומשחק: ענת אשכנזי.

13:00, סיור תיאטרלי – הבחירה של ניסימיקו (כתיבה ובימוי: חביב מזרחי, משחק: ירדן באומהאפט): ניסימיקו, בן בכור למשפחה ברוכת ילדים, נאלץ לצאת לסייע לפרנסת המשפחה בירושלים של פעם. בסיור יתלוו המשתתפים אל ניסימיקו למסע בין בעלי מלאכה שהיו ואינם עוד. מסע שבסופו עליו לבחור במקצוע ממנו יתפרנס בעתיד. סיור תיאטרלי אינטראקטיבי בו מתבקש הקהל לסייע לניסימיקו לבחור מקצוע הולם.

16:00, כובעים בירושלים – דנצ'ו ארנון והרב גליס: איך מבחינים בין חסיד ויז'ניץ לחסיד בעלז? מה ההבדל בין ליטאים וחסידים? איך מבדילים בין הכנסיה המזרחית לכנסיה המערבית? על מגבעות וכובעים בקרב יהודים, נוצרים ומוסלמים בירושלים. כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול…

17:30, 'מעורב ירושלמי' – סיור תיאטרלי: אלגרה מחפשת את מי שגנב את החמין של שבת; שוטר בריטי מנסה לגייס שוטרים חדשים למשטרת הרובע שניתן יהיה לסמוך עליכם; והפלמ"חניק יגלה לכם סוד או שניים. מפגש עם ירושלים שאיננה עוד: תום, פשטות ואמונה אינסופית. שחקן: גיא דורון.

20:00, 'עלילות סורמללו' -דביר סורמללו עם סיפורים מבית סבא: סיפורים מבית סבא – הוא אברם סורמללו – האיש שכולם מספרים את הסיפורים שלו ואפילו לא יודעים. מה נהג לשתות? מה זה בכלל סורמללו ולמה הוא לא פחד מהשטן? על כל אלה ועוד רבים במופע משעשע על אחד האנשים הכי ירושלמיים שיש.

מופעי יום חמישי, 5.8

10:00-15:00, 'סינמה בלש': הקרנת סרטוני התערוכה 'סיפורים יוצאים מן הכלים'.

11:00-14:00, ילדות בירושלים של פעם: סיור בתצוגות המוזיאון.

12:00, סיור תיאטרלי': דמויות ירושלמיות ידועות יותר וידועות פחות נפגשות במוזיאון חצר היישוב הישן. מי גנב את העוד של אשריקו מזרחי הנגן? איזה ניגון מחיה מתים? איזה עגלון ירושלמי זכה לחסות ראש השודדים של הכפר אבו שושה? איזה ניגון מחייה נפשות? ואם יהיה לכם מזל, תקבלו טיפול אישי מפלומבה מגרשת השדים ומחזירה אהבות ישנות. שחקנים: דניאל עובדיה, אבי אופיר, תום צדקה ואלעד משה.

13:00, סיור תיאטרלי – 'אצלנו בחצר': בסיור יתלוו המשתתפים אל גרציה אשכנזי בהכנות לחתונת בתה שמחה שתחיה ויגלו כמה סודות ורכילות עסיסית מהחצר הירושלמית.כתיבה ומשחק: ענת אשכנזי.

16:00-17:00, מופע כלייזמרים 'צימוקים ושקדים': סיפורים וניגונים מהשטעטל עם גרשון לייזרסון ואריק שיפמן.

17:00, 'לקראת שבת' – סיור תיאטרלי: ויקטור מיוחס הוא בעל עסק מצליח מאד בשוק המקומי. למרות השבוע העמוס, השיא מגיע תמיד לקראת סוף השבוע, שעות ספורות לפני שבת קודש. בסיור זה, קצת לפני שבת, יתלוו המבקרים אל האיש הכי עסוק ברובע היהודי, בהכנות הקדחתניות שלפני היום הקדוש, סודות החמינדוס של אשתו שתחיה, סיפורי שבת ומעשיות ויקבלו כמה טיפים איך להיות מוכנים בזמן לפני שבת קודש.שחקן: חביב מזרחי.

19:00, 'פיוט לשבת' – עם יחיאל (חיליק) פרץ: מ'לכה דודי' ועד השירים ששרנו בגן בקבלת שבת. סיור המשלב פיוטים, סיפורים וטעימות לקראת שבת עם מורה הדרך והפייטן יחיאל (חיליק) פרץ.

מוזיאון חצר היישוב הישן, אור החיים 6, הרובע היהודי ירושלים.

עלות פעילות בוקר: מבוגר – 20 שקלים, ילד/גמלאי – 10 שקלים, סטודנט/ירושלמי – 15 שקלים, כרטיס משפחתי – 50 שקלים (משפחה גרעינית).

עלות מופעי ערב ואחר הצהריים: 50-75 שקלים.

קיום האירועים מותנה בהנחיות משרד הבריאות.

המקום אינו מונגש לנכים על כסאות גלגלים.

למידע נוסף: 02-6276319, 052-400247 ובאתר www.oyc.co.il.